ماجرای خبر نابینایی نابغه موسیقی سیستان و بلوچستان چه بود؟

به گزارش مرد کوچک، ساعاتی قبل خبری با عنوان نابینایی کامل استاد اسپندار نابغه موسیقی سیستان و بلوچستان به خاطر فقر مالی در فضای مجازی منتشر شد که معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد.

ماجرای خبر نابینایی نابغه موسیقی سیستان و بلوچستان چه بود؟

به گزارش خبرنگاران، ساعتی قبل خبری با عنوان نابغه موسیقی ایران برای همواره نابینا شد در فضای مجازی در حال بازنشر است که در آن اشاره شده شیرمحمد اسپندار نابغه موسیقی سیستان و بلوچستان و دونلی نواز مشهور ایرانی برای همواره نابینا شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهارداشت: سال گذشته که استاد برای عمل آب مروارید به زاهدان آمدند من همراه ایشان بودم که عمل لیزر روی چشم وی انجام شد و پس از آن به شهر محل سکونت بازگشت.

عبدالسلام عبدبلوچ زاده با اشاره به اینکه استاد شیرمحمد اسپندار ساکن شهرستان بمپور واقع در جنوب استان است، اضافه نمود: در ادامه در همان سال گذشته به همراه مدیرکل وقت ارشاد استان به تماشا وی رفتیم که مسائل مربوط به کهولت سن او به وسیله خانواده مطرح شد و پیگیری هایی نیز در این خصوص به وسیله اداره کل ارشاد استان صورت گرفت اما مشکل کم بینایی و نابینایی اساساً مطرح نشد و با توجه به ارتباطی که ما به صورت مستمر با خانواده ایشان داریم هیچ گونه درخواستی در مورد احتیاج استاد به چشم پزشکی مطرح نشده است.

وی گفت: استاد در پی کهولت سن درگیر کم بینایی شدید است و چشم ایشان در پی ابتلا به بیماری آب مروارید 2 مرحله تحت عمل قرار گرفته اما این عمل ها به علت کهولت سن نتیجه مطلوبی در پی نداشته و موفقیت آمیز نبوده است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه استاد اسپندار در چند سال اخیر با توجه به کهولت سن فعالیت هنری نداشته، اظهار داشت: این هنرمند ارزشمند استان دارای نشان درجه یک هنری و جزو مفاخر کشور محسوب می گردد و عضو صندوق هنرمندان و از بیمه تکمیلی بهره مند هستند.

وی اضافه نمود: آخرین مرحله ارتباط من با خانواده ایشان حدود 2 ماه قبل بوده که هیچ گونه مطلبی در مورد احتیاج استاد به درمان یا اعزام ایشان به مراکز درمانی استان یا خارج استان مطرح نشده است.

استاد شیرمحمد اسپندار دونلی نواز نابغه بلوچ در سال 1310 در شهرستان بمپور به جهان آمد و در ایام نوجوانی نواختن 2 نی را شروع کرد.

وی به دعوت از بسیاری کشورها از جمله کلمبیا، اکوادور، پاناما، ایتالیا و فرانسـه برای اجرا در جشنواره های مختلف حضور پیدا کرد.

یکی از موفقیت های استاد اسپندار دریافت دکترای موسیقی سنتی از کشور فرانسه است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 خرداد 1402 بروزرسانی: 20 خرداد 1402 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2231

به "ماجرای خبر نابینایی نابغه موسیقی سیستان و بلوچستان چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای خبر نابینایی نابغه موسیقی سیستان و بلوچستان چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید