اقدامات احتیاطی در چهارشنبه سوری: چگونه از صدمات احتمالی پیشگیری کنیم؟

به گزارش مرد کوچک، چه کسی از یک آتش بازی بی خطر در چهارشنبه سوری لذت نمی برد؟ مردم ایران در این روز با بیرون آمدن از خانه و جمع شدن در کنار هم دور یک آتش، شادی کنان مراسم باستانی خود را جشن می گیرند.

اقدامات احتیاطی در چهارشنبه سوری: چگونه از صدمات احتمالی پیشگیری کنیم؟

اما متاسفانه شکل و نحوه جشن گرفتن و آتش بازی در مراسم چهارشنبه سوری نسبت به نسل های پیشین با مقداری تفاوت همراه بوده و استفاده از بعضی ترقه ها و وسایل آتش بازی، این مراسم را تا حدودی خطرناک و مشکل ساز نموده است.

مسلما، داشتن یک جشن بی خطر بسیار مهم است. یک مطالعه نو از کمیسیون ایمنی محصول مصرفی (CPSC) ، افزایش قابل توجهی از مرگ و میر و صدمات ناشی از آتش بازی را گزاش داده است. در سال 2017، در آمریکا تعداد 12900 نفر بر اثر آتش بازی صدمات ناگواری دیدند و 8 نفر از آنها کشته شدند که 14 درصد آنها تنها به علت استفاده نامناسب از فشفشه ها صدمه دیدند.

بعلاوه در سال 96، تعداد 1779 نفر در کشور ایران دچار آسیب شدند که 34 نفر دچار قطع عضو و 585 نفر نیز از ناحیه چشم صدمه دیدند.

محققان دریافتند که مردم به علت بازی با ترقه های روشن شده یا روشن کردن آنها، هنگامی که ترقه را در دست خود نگه داشته اند، دچار آسیب می شوند. بعضی از صدمه ها نیز به علت خرابی ترقه ها بود که آنگونه که انتظار می رفت به خوبی روشن نمی شد و درست عمل نمی کرد. مانند موشک سوتی هایی که در جهت درست به هوا بلند نمی شدند و مسیرشان منحرف و منفجر می شدند.

فشفشه و ترقه ها را به کودک خود ندهید

بیشتر صدمات چهارشنه سوری بعلاوه به علت آتش بازی بچه ها و استفاده از موادی رخ داده است که بزرگ ترها فکر می نمایند زیاد خطرناک نیست، مانند فشفشه، دینامیت، ترقه (سیگارت) و موشک سوتی ها.

والدین ممکن است از این موضوع باخبر نباشند که فشفشه ها در حدود 2000 درجه حرارت می دهند که چنین حرارتی برای ذوب کردن بعضی فلز ها کافی است. طبق گزارش CPSC، در سال 2017، فشفشه و موشک سوتی ها تقریبا 1500 زخمی به جای گذاشتند. بنابراین هنگام دادن فشفشه به کودک خود باید بسیار مراقب باشید.

کسانی که بیشترین آسیب را متحمل شدند، بچه ها 10 تا 14 ساله بودند. بنابراین اگر قصد آتش بازی را دارید، بهتر است ایمنی لازم را رعایت کنید و حتی الامکان بچه ها را دور نگه دارید.

تنها از وسایل آتش بازی قانونی بهره ببرید

هیچ وقت از ترقه ها و مواد مشتعل دست ساز استفاده نکنید چرا که بیشتر صدمات و مرگ و میر ها به علت استفاده از این مواد غیر قانونی دست ساز است. برای مثال نارنجک های دستی ساخته شده از بعضی مواد آتش زا مسئول صدمات، جراحات و مرگ بسیاری از افراد در چهارشنبه سوری است.

چگونه از بیشتر آسیب های معمول جلوگیری کنیم؟

تام واترز، یک پزشک اورژانس در بخش کلینیک کلیولند می گوید: بیشتر آسیب های مربوط به آتش بازی، به علت شدت و افراط در ساخت بعضی مواد آتش بازی است.

او می گوید: مواردی که ما معمولا در بخش اورژانس مشاهده می کنیم شامل جراحات انگشتان، دست ها و بعلاوه چشم ها است.

هدایت هایی برای جلوگیری از آسیب های شایع وجود دارد:

  • هنگام روشن کردن فتیله مواد آتش زا خم نشوید و پس از روشن کردن، سریعا از آن فاصله بگیرید و به جای امنی بروید.
  • اگر هنگام روشن کردن ترقه ای متوجه شدید که کار نمی کند و منفجر نمی گردد آن را رها کنید و هرگز سعی نکنید دوباره آن را روشن یا بازسازی کنید. روی آن آب بریزید و دور بیاندازید.
  • همواره مقداری آب (سطل یا بطری) همراه خود داشته باشید تا در صورت احتیاج از آن بهره ببرید.
  • هیچوقت ترقه، موشک سوتی، منور و دیگر وسایل را به طرف کسی نشانه نگیرید و پرتاب نکنید.
  • چند ترقه را با هم روشن نکنید، بلکه آنها را یکی یکی روشن کنید و بعد از روشن کردن هر کدام سریعا از آن دور شوید.
  • ترقه و وسایل آتش زا را هرگزدر جیب خود نگذارید و آنها را در ظروف شیشه ای یا فلزی پرتاب نکنید.
  • بعد از آتش گرفتن و منفجر شدن ترقه، قبل از انداختن آنها در سطل آشغال و جلوگیری از آتش سوزی، برای اطمینان بیشتر روی آن مقداری آب بریزید.
  • هیچوقت وسایل آتش بازی را خودتان درست نکنید و از روشن کردن آنها در خانه به شدت بپرهیزید.
  • والدین و سرپرستان همواره باید بر آتش بازی نوجوانان نظارت داشته باشند.
  • والدین نباید به بچه ها خود اجازه استفاده و حتی در دست گرفتن وسایل آتش بازی را بدهند.

اگر شخصی صدمه دید چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

دکتر واترز می گوید: اگر شخصی از آتش بازی صدمه دید، قبل از رساندن او به اورژانس می توانید یاری های اولیه را آغاز کنید.

دکتر واترز می گوید: اگر این آسیب ناشی از سوختگی باشد، باید این سوختگی بلافاصله سرد گردد و یک پانسمان یا پارچه تمیز و خشک را روی آن بگذارید. اگر این صدمه ناشی از انفجار باشد، شما می توانید برای جلوگیری از خونریزی، روی محل را با پارچه ای ببندید و او را فورا به بخش اورژانس برسانید.

پس بیایید همگی با هم سعی کنیم این اقدامات احتیاطی را به درستی انجام دهیم تا بتوانیم صدمات و آسیب های مربط به این جشن باستانی را به حداقل برسانیم و از چهارشنبه سوری سال جاری خود به خوبی لذت ببریم.

منبع: فوت و فن / health.clevelandclinic.org
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2095

به "اقدامات احتیاطی در چهارشنبه سوری: چگونه از صدمات احتمالی پیشگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات احتیاطی در چهارشنبه سوری: چگونه از صدمات احتمالی پیشگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید