آشنایی با تنگ سولک ، شهرستان بهمئی Tang-e Sulak

به گزارش مرد کوچک، در این مقاله از وب سایت گردشگری خبرنگاران شما را با تنگ تاریخی سولک آشنا خواهیم کرد . در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با این تنگ زیبا و تاریخی بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با تنگ سولک ، شهرستان بهمئی Tang-e Sulak

بلیط هواپیما در طاهاگشت

تنگ سولک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است. این نقوش در فاصله 50 کیلومتری شمال بهبهان، شهرستان لیکک از توبع استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است و قدمت آن به 299 میلادی یعنی به دوره اشکانی می رسد .این تنگ درفاصله بین دوکوه تنگه سولک یا سروک قرار گرفته است که در فارس نامه ناصری به معنی گردنه سروهای کوچک از آن یاد شده است. روی ستون ها خط نوشته هایی وجود دارد که نشان از خطوط باستانی است. تنگ سولک به لحاظ آب و هوایی نسبت به سایر نقاط شهرستان بهمئی تفاوت زیادی دارد و پوشش گیاهی خوبی دارد. این منطقه گرمسیری و کوهستانی بعنوان منطقه حفاظت شده پیشنهاد شد که اخیراً از طرف شورای عالی محیط زیست بعنوان منطقه حفاظت شده تصویب شده است .

در تنگ سروک حداقل چهار مجموعه نقش برجسته موجود در سنگی که از کوه جدا شده که یکی از نقوش برجسته نقش دو نفر را در حال ایستاده نشان می دهد که هر دو قبا و شلواری به سبک لباس های عهد اشکانی پوشیده اند. نمای شرقی این تخته سنگ شخصی را نشان می دهد که روی تختی دراز کشیده در حدود 600 متر دورتر در مجموعه ای از نقوش برجسته دیگری است که احتمالا قسمت اصلی این مجالس را نشان می دهد.

روی نمای غربی تخته سنگ اولی ، نقوش در سه ردیف دیده می گردد که در نقوش دیگر بهتر محفوظ مانده اند. در ردیف بالا از قسمت چپ ابتدا فردی که شاید شاه باشد، روی تختی نشسته، در طرفین او اشخاصی ایستاده اند، در نقش وسط سواری به شیری حمله نموده است و در بالای او کتیبه ای به خط پهلوی اشکانی دیده می گردد. در ردیف پایین مردی با یک شیر در حال جنگ است. در طرف شمال غربی این تخته سنگ یک نفر روحانی در کنار آتشدانی ایستاده و آتشدان روی سکوی سه طبقه ای قرار گرفته است. روی طبقه زیرین این سکو کتیبه ای به خط پهلوی اشکانی است. روی نمای شمالی آن نیز مجلسی در دو طبقه نمایانده شده است. در طبقه بالا مردی خوابیده و تاجی در دست دارد و بر روی دست چپ خود لمیده است و در سمت چپ این شخص سه سرباز نیزه به دست دارند و در لابلای آنها سه خط به زبان پهلوی اشکانی نوشته شده است. در طبقه زیرین شبیه سه نفر نمایان است که کمی پاک شده است.

به فاصله کمی در طرف شمال این تخته سنگ نقش برجسته دیگری است که روی نمای جنوبی آن یک اسب سوار نشان داده شده است. هم چنین شاهزاده ای به صورت سواری مصور شده است که شیری را می کشد یا با دشمنی جنگ تن به تن می نماید و این برای اجتماعی که بر پشت اسب زندگی می نمایند، تصویری مطلوب است.

در جای دیگر همان شاهزاده دیده می گردد که ایستاده و بزرگتر از اشخاص دیگر در صحنه است و شاهزاده ای را به تخت می نشاند، بعد در برابر یک قربانگاه که به شکل تخته سنگ مخروطی شکل است و دیهیمی روی آن قرار گرفته است که به ستایش ایستاده است. سپس در طرف چپ قربانگاه بر روی یک تخت که بر پایه سه عقاب قرار گرفته استف به طرز ایرانیان نشسته و دست راست خود را با حلقه مظهر قدرت به سوی دو تن از سران تابع خود گسترده است.

کمی دورتر مجلسی است که در آن یک ایزد به شاهزاده ای مقام می بخشد و پس از آن صحنه جنگ یک شاه که بر اسبی سوار است و خود و الستین زره بر تن دیده می گردد که با نیزه خود به دشمن حمله می نماید.این نقوش برجسته مشابه نقش رستم است که می توان آن ها را به بهرام دوم ساسانی، بهرام سوم ساسانی، هرمز دوم و شاهپور دوم نسبت داد. برخی جنبه ها در این مجسمه های صخره ای مشترکند. در همه این نقوش جنگاوران سوار بر اسب هستند. تنها سلاح مورد استفاده آنها نیزه بلند است و فاتح در سمت چپ لوحه قرار گرفته است.

این منطقه زیبا که شامل تنگ سولک و نیمی از تنگه ماغر را تحت عنوان حفاظت شده سولک در بر می گیرد. علاوه بر آثار قدیمی و سنگ نوشته های باستانی موجود از دوران اشکانی دارای طبیعتی بدیع و استثنایی و چشمه زار و جنگلهای آن غالباً بلوط و درختان زیبای زربین و از تیپی کوهستانی و صخره ای برخوردار است .

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 15 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 585

به "آشنایی با تنگ سولک ، شهرستان بهمئی Tang-e Sulak" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با تنگ سولک ، شهرستان بهمئی Tang-e Sulak" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تنگ سولک ، شهرستان بهمئی Tang-e Sulak"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید