آبله میمونی می تواند تظاهرات عصبی، مغزی هم ایجاد کند

به گزارش مرد کوچک، یک بررسی تازه نشان می دهد آبله میمونی می تواند گاهی عوارض عصبی و مغزی مانند آنسفالیت (التهاب مغز)، سردرگمی یا اغتشاش شعور یا حمله تشنجی ایجاد کند.

آبله میمونی می تواند تظاهرات عصبی، مغزی هم ایجاد کند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ساینس الرت پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در بازبینی شواهد مربوط به مسائل عصب شناختی یا روانپزشکی در افراد دچار عفونت با ویروس آبله میمونی پیش از شیوع اخیر به این نتیجه رسیدند که درصد کوچک اما قابل توجهی از بیماران حال عمومی بسیار بدی پیدا می کنند و دچار مسائل عصب شناختی وخیم از جمله حمله تشنجی و آنسفالیت (التهاب مغزی) می شوند که می تواند به ناتوانی های درازمدت منجر شود.

این پژوهشگران همچنین دریافتند در شمار مشابهی از بیماران اختلال حواس یا اغتشاش شعور (confusion) رخ می دهد. البته باید توجه داشت این ارقام بر اساس شمار معدودی از موارد بررسی در شمار معدودی از افراد بوده اند.

این پژوهشگران علاوه بر این مسائل شدید و نادر مغزی، شواهدی از مسائل عصب شناختی شایع تر از جمله سردرد، درد عضلانی و خستگی در گروه گسترده تری از بیماران مشاهده شد.

البته بر اساس این بازبینی بررسی ها روشن نبود که این علائم چقدر شدت دارند و برای چه مدتی ادامه یافته اند. همچنین روشن نیست چه تعداد افراد مبتلا به آبله میمونی دچار علائم روانپزشکی مانند افسردگی و اضطراب می شوند- چرا که شمار بسیار اندکی از بررسی ها این علائم را بررسی کرده بودند. از میان این بررسی ها خلق و خوی پایین اغلب گزارش شده بود.

البته این پژوهش بر شواهد به دست آمده پیش از پاندمی فعلی آبله میمونی متمرکز بود. اغلب داده ها در این پژوهش از آفریقای غربی و ار بیماران بستری شده به علت عفونت به دست آمده بود، در حالیکه در پاندمی فعلی موارد بیمار عمدتا مربوط به آمریکای شمالی و اروپای غربی است.

هنوز روشن نیست که چه میزانی از علائم از شیوع های گذشته در همه گیری که در حال حاضر جریان دارد، بازتاب خواهد یافت.

پس از انتشار نتایج این بررسی، یافته های پژوهش مهم دیگری درباره آبله میمونی در شیوع فعلی آن در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شد شامل بیش از 500 نفر مبتلا به آبله میمونی از 16 کشور است.

گرچه هیچ موردی از آنسفالیت یا حمله تشنجی در میان این بیماران گزارش نشده بود، اما سردرد و خستگی در بیش از یک چهارم افراد مبتلا و خلق پایین در تا حداکثر یک دهم افراد مشاهده شد.

با این حال، در دو مورد اخیرا گزارش شده آبله میمونی از اسپانیا وجود آنسفالیت تایید شده است. بنابراین نظارت بیشتر برای تعیین گستره واقعی مسائل جدی تر مانند آنسفالیت و حمله تشنجی لازم است.

شیوع آبله میمونی یک نگرانی جهانی باقی می ماند و اقدامات مداوم بهداشت عمومی از جمله بهبود دسترسی به واکسیناسیون لازم است.

گرچه آبله میمونی عمدتا علائم شبیه آنفلوانزا و مسائل پوستی ایجاد می کند، اما چند بررسی اخیر نشان می دهند که علائم روانپزشکی در آن ناشایع نیستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 شهریور 1401 بروزرسانی: 24 شهریور 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2114

به "آبله میمونی می تواند تظاهرات عصبی، مغزی هم ایجاد کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبله میمونی می تواند تظاهرات عصبی، مغزی هم ایجاد کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید