10 شخصیت جالب قدرنادیده انیمیشن های دیزنی؛ از تارزان تا گوژپشت نوتردام

به گزارش مرد کوچک، کمپانی انیمیشن والت دیزنی را بیش از هر چیز به علت شخصیت های به یاد ماندنی ای که خلق می نماید، تحسین می نمایند. دیزنی از ابتدای کارش تا به امروز برخی از قدرتمندترین شخصیت های مثبت و منفی را در حافظه جمعی مخاطبان خود ثبت نموده است؛ چه شاهزاده خانم های زیبا و قوی که امروز جایشان را به قهرمانان واقعی تر و نزدیک تر به زندگی داده اند، تا شخصیت های شروری که با وجود منفی بودن ردپای خود را محکم در فکر تماشاگر باقی می گذارند. دیزنی در تمام این سال ها ثابت نموده است که می تواند شخصیت های انیمشنی ای را خلق کند که از هر لحاظ، از طراحی کاراکتر گرفته تا ویژگی ها و حتی صداپیشگی، تأثیرگذار و ماندگار باشند. و با وجود شصت فیلم بلند، این غول فراوری انیمیشن همچنان با هر پروژه ای تازه ای که آغاز می نماید، به این لیست بلندبالا شخصیت خوب و محبوب تازه ای اضافه می نماید. با این حال، نمی توان از چند شخصیت قدرنادیده انیمیشن های دیزنی به سادگی گذشت.

10 شخصیت جالب قدرنادیده انیمیشن های دیزنی؛ از تارزان تا گوژپشت نوتردام

به نظر می آید که در میان لیست به یاد ماندنی قهرمان ها و ضدقهرمان های محبوب دیزنی، چند شخصیت چنان که باید و لایق آنند، محبوبیت کافی به دست نیاورده اند. شخصیت هایی که یا شرور بوده اند یا دوست و همراه حامی یا قهرما نان در سایه، و از همه لحاظ استانداردهای لازم را برای آنکه تبدیل به شخصیت محبوب و ماندگار میان طرفداران انیمیشن و دیزنی شوند داشته اند، اما نتوانستند توجه کافی را به خود جلب نمایند. این لیست با سرکشی به برخی از کلاسیک های محبوب دیزنی، ده شخصیت قدرنادیده انیمیشن های دیزنی را معرفی می نماید.

1. ویگینز در پوکوهانتس (Pocahontas)، شخصیت قدرنادیده انیمیشن های دیزنی

پوکوهانتس که یکی از فیلم های به لحاظ رعایت حقایق تاریخی شلخته و در هم دیزنی به شمار میرود، می توان گفت که هنوز ویژگی های خوبی هم دارد. یکی از بارزترین این ویژگی ها موسیقی فوق العاده آلن منکن و استفان شوارتز است و کارگردانی هنری درخشان این انیمیشن که پر است از رنگ های پاستلی روشن. اما گنج نهفته در این فیلم محصول 1995 یک شخصیت است که طرفداران دیزنی کمتر درباره او حرف می زنند؛ ویگینز که شاید در نگاه به نظر آید که یک یار و دستیار قهرمان بی مصرف و به دردنخور است اما در واقع چنین نیست.

ویگینز در فیلم دستیار شخصیت شرور قصه، فرماندار راتکلیف است. با اینکه این شخصیت به مقدار سایرین زمان زیادی از فیلم را به خود اختصاص نمی دهد، اما با نظرات هوشمندانه، شوخی های به جا و کوشش هایی که برای بهبودی اوضاع در دراماتیک ترین موقعیت ها می نماید، برجسته می گردد. با این حال، چرا سر از این لیست در آورده است؟ با اینکه پوکوهانتس لحظات بامزه خودش را دارد، اما برترین شوخی های فیلم مال ویگینز است. او بعلاوه در مقایسه با دیگران نسبت به اتفاقاتی که اطرافش می افتد، از همه بیشتر خودآگاه است. او با صداپیشگی حرفه ای و فوق العاده اش، دستیار قهرمانی است که شایسته توجه، احترام و میم های اینترنتی بیشتری است.

2. لوسیفر در سیندرلا (Cinderella)، شخصیت قدرنادیده انیمیشن های دیزنی

بسیاری از شخصیت های منفی یا شرور دیزنی، دست کم در دوره طلایی اش، جادوگر هستند، اما سیندرلا یک سری ضد قهرمان دارد که از قضا قدرت جادویی یا جادوگری ندارند، مثل لوسیفر، گربه نامادری. لوسیفر با آن چشم های شیطانی و لبخند منحصر به فردش، ویژگی های گربه صفتانه زیادی دارد، به خصوص آنجا که بالاخره یاد می گیرد چطور دشمنان ابدی اش جک و گاس را گیر بیندازد. جک و گاس در تمام طول فیلم از دوست دشمن گربه شان باهوش ترند و هر تاکتیکی لوسیفر برای گیر انداختن آن ها به کار می برد، با شکست روبرو می گردد.

اما آنچه باعث شده لوسیفر سر از این لیست درآورد، این است که او از جمله شخصیت های شرور است که به شدت دست کم گرفته شده و توجه کافی را دریافت ننموده است. او برای آنکه زندگی تمام دوستان سیندرلا را بر هم بریزد، کارهای زیادی می نماید و در عین حال، هیچ مهری هم نسبت به قهرمان فیلم ندارد. او برای نامادری هم یار و همراه بهتری از دختران او، آناستازیا و گرزیلاست. جز این ها، به لطف طراحی فوق العاده انیمیشن این شخصیت، می توان گفت که لوسیفر برخی از برترین و جالب توجه واکنش های چهره را در تاریخ انیمیشن های دیزنی دارد، مخصوصاً در سکانس فنجان چای.

3. فرولو در گوژپشت نوتردام (The Hunchback of Notre Dame)

یکی از قدرنادیده ترین شخصیت های شرور تمام دوران در فرهنگ عامه، قاضی فرولوی انیمیشن گوژپشت نوتردام دیزنی است. او که با شخصیت ساخته فکر ویکتور هوگو تفاوت هایی دارد، هر آنچه ویژگی وحشتناک (اما درخشان) که یک شخصیت منفی دیزنی می تواند داشته باشد و به یک فیلم اضافه کند، در خود دارد. هم ظاهر به یاد ماندنی دارد، هم دیالو گ های بی نظیر و از همه مهم تر، یکی از برترین ترانه هایی که شخصیت های شرور دیزنی در انیمیشن ها اجرا می نمایند.

با این حال، با وجود تمام این ویژگی های فوق العاده، فرولو معمولاً در میان اقیانوس کارتون های ماندگار و محبوب دیزنی فراموش می گردد. فرولو شاید قدرت جادویی یا سایر جنبه های معمول و متعارف آدم بده های معروف و محبوب دیزنی نداشته باشد، اما همین است که او را تبدیل به ضد قهرمانی می نماید که احتیاج به بازبینی دوباره دارد. او به مراتب از دیگر شخصیت های شرور دیزنی باورپذیرتر است. البته که تمام شخصیت های شرور دیزنی ارتباطی با مسائل مربوط به دنیای واقعی دارند، اما شخصیت فرولو دست روی جایی می گذارد که می تواند تاریخ بشر را در برخی جنبه های زیر سؤال رفته اش بیشتر زیر سؤال ببرد و برجسته کند. تماشای مرگ او به خاطر همین حقیقت حتی موجه تر جلوه می نماید.

4. مگارا در هرکول (Hercules)

مگارای انیمیشن مهجور هرکول، که به دیالوگ های کوتاه جسورانه و ظاهر زیبای خیره نماینده اش معروف است و در یادها مانده است، طرفداران خاص خودش را دارد. اما در لیست بلندبالای شخصیت های محبوب دیزنی، او قهرمان زنی است که مقدار توجه (یا بازاریابی) ای حتی نزدیک به آنچه شایسته اش است، دریافت ننموده است. مگارا می داند با لباس ها و موهای زیبایش، به لطف طراحی انیمیشن فوق العاده اش، دل همه را برباید. او همه چیز تمام است؛ شخصیت پیچیده ای دارد و سرگذشت ترسناک (و رابطه ای که با شخصیت شرور فیلم، هادس، دارد) این را ثابت می نماید.

البته بیشتر قهرمانان زن انیمیشن های دیزنی همین ویژگی ها را دارند اما مگارا یکی معدود از شخصیت های زن انیمیشنی است که پیش از آنکه عشق واقعی به زودی بعد از اینش را دیدار کند، قلبش شکسته است. او در اعتماد به دیگران و شکستن دیوار دفاعی اش هم سخت است؛ ویژگی ای که مخاطب از هر سنی که باشد با آن ارتباط برقرار و همذات پنداری می نماید. ناگفته نماند که صداپیشگی زیبای سوزان ایگان هم به زیبایی و پویایی این شخصیت به یاد ماندنی افزوده و همین است که مگارا را از سایر شخصیت های دیزنی سوا می نماید. علاوه بر این ها، این قرعه به نام افتاده است که یکی از برترین ترانه های تاریخ انیمیشن های دیزنی نمی گم عاشقم (I Wont Say Im In Love) بخواند و تنها همین برای دوست داشتنش کافی است.

5. ایزما در زندگی تازه امپراتور (The Emperors New Groove)

وقتی صحبت از شخصیت های شرور دیزنی که شایسته توجه، معروفیت و محبوبیت بیشتری هستند می گردد، ایزمای زندگی تازه امپراتور را می توان به آسانی در صدر لیست قرار داد. از مجموعه لباس های بنفش زیبا تا معجون های فراوان بی پایانش، این جادوگر شیطان صفت حقیقتاً فیلم را مال خود می نماید. می توان دلایل زیادی را برای اثبات آنکه این ضد قهرمان شایسته توجه و تحسین بیشتری است برشمرد، اما او یک ویژگی دارد که از تمام دلایل دیگر مهم تر است. و آن هم این است که او نقص دارد.

بیشتر شخصیت های دیزنی با انسان کامل فرسنگ ها فاصله دارند. چه طلسم شده باشند یا آنکه احتیاج باشد که درسی در زندگی بگیرند، بسیاری از برترین شخصیت های دیزنی یک خصیصه ویژه دارند. اما وقتی پای ایزما به میان می آید، او از معدود شخصیت های شروری است که همه چیز را با هم یک جا ندارد. عیب دارد. اشتباه می نماید، کسانی را استخدام می نماید که حتی از خودش هم اشتباهات ناگوارتری مرتکب می گردد، و به ندرت پیش می آید که اصلاً کاری را درست انجام دهد. و تماشای او جالب و سرگرم نماینده است، به خصوص با صداپیشگی حرفه ای و طراحی شخصیت بامزه ای که دارد. آنچه باعث شده ایزما سر این لیست درآورد و جز ده شخصیت قدرنادیده انیمیشن های دیزنی قرار بگیرد، این است که تماشای یک شخصیت شرور دیزنی که به ملموس ترین (و کمدی ترین) شکل ممکن در کارهای شرورانه اش شکست می خورد، بسیار جالب و سرگرم نماینده است.

6. کازیمودو در گوژپشت نوتردام، شخصیت قدرنادیده انیمیشن های دیزنی

وقتی صحبت از قهرمانان انیمیشن های دیزنی است، هیچ کس به مقدار کازیمودو جالب نیست. او با آن ظاهر غیرمتعارف و سرگذشت منحصربه فرد با تمام قهرمانان معمول دیزنی فرسنگ ها فاصله دارد. شخصیت کازیمودو با صداپیشگی و آواز دلخراشاش و طراحی شخصیت زیبایش، یکی از شخصیت های ویژه دیزنی است. نه تنها نماینده تمام کسانی که است به گونه ای در زندگی شان احساس نموده اند که درک نشده اند، بلکه او (مثل فرولو) بازتاب دهنده یک سری مسائل واقعی در دنیا است.

از بزرگ شدن در محیطی مسموم تا تجربه نخستین شکست عشقی، کازیمودوی دیزنی هر چیز وحشتناکی که یک قهرمان ممکن است تجربه کند، از سر گذرانده است. با این حال، بر خلاف نسخه اصلی شخصیت که خالق آن ویکتور هوگوی بزرگ است، کازیمودوی دیزنی بیشتر به جای آنکه از سوی اطرافیان به خاطر ظاهر غیرمتعارف ناقص اش قضاوت گردد، به خاطر پاکی درونش، مهر و تحسین آن ها را برمی انگیزاند. به همین دلیل، قصه کازیمودو حقیقتاً شایسته توجه و قدردانی بیشتری است.

7. راوی در رابین هود (Robin Hood)، شخصیت قدرنادیده انیمیشن های دیزنی

برخی یاران قهرمانان دیزنی چون بامزه، نرم و بیایید با هم صادق باشیم، قابل بازاریابی اند، به یاد ماندنی اند. اما برخی از برترین شخصیت های حیوانی انیمیشن های دیزنی آن ها هستند که با خود به یک قصه آشنا انرژی هیجان انگیز تازه ای می آورند. به همین دلیل است که راوی رابین هود با صدای راجر میلر موزیسین شخصیت فوق العاده ای در لیست بلندبالای شخصیت های دوست داشتنی انیمیشن های دیزنی است. نه تنها او نسخه بسیار خوبی از شخصیت راوی قصه کلاسیک رابین هود است، بلکه به راحتی می توان او را یکی از برترین راویان تمام فیلم های دیزنی دانست. با صدای گرم و روان میلر و پرسوناژ رهایش، این شخصیت معنای واقعی واژه باحال است.

راوی انیمیشن رابین هود خروسی است که قصه را همان گونه که هست تعریف می نماید. او همواره سعی می نماید حتی در ناگوارترین مخمصه ها، مثلاً هرجا که رابین هود گیر می افتد یا در معرض خطر است، نیمه پر لیوان را نگاه کند. او هم از شخصیت های به غایت قدرنادیده انیمیشن های دیزنی است که پر از انرژِی و احساس خوب است. او ستاره راکی است که دیگران سعی نموده اند بارها در خلق شخصیت های خود از او تقلید نمایند، اما هیچ شخصیتی یارای مقابله با او را ندارد.

8. عمو والدو در گربه های اشرافی (The Aristocats)

گربه های اشرافی که به مجموعه شخصیت های مجذوب کننده و دوست داشتنی اش معروف است و بعد از این همه سال در یادها مانده، به لحاظ زیباشناسی یکی از خوشایندترین فیلم های دیزنی است. از طراحی صحنه پاریس وارش تا رنگ های روشن پالتی اش، این انیمیشن بسیار بلندپرواز و دلنشین است. یکی از شخصیت های این کارتن که شاید مثل دوشس و بچه گربه هایش زیبا نباشد اما تقریباً می توان ادعا کرد که هیچ کس نمی تواند دوستش نداشته باشد، عمو والدو است.

این شخصیت که بیل تامسون بزرگ به جایش حرف می زند، یک غاز دست و پا چلفتی است که شخصیت بسیار مثبت و بامزه ای دارد. ورود به یاد ماندنی و تأثیر همان قدر خوشایند (هرچند کوتاه) او بر فیلم است که او را به یکی از نامزدهای محرز این لیست ده قهرمان قدرنادیده انیمیشن های دیزنی نموده است. از همان لحظه ای که او از آشپزخانه به خیابان انداخته می گردد، مخاطب می تواند بفهمد که عمو والدو یک غاز معمولی نیست. ترکیب بصری او در کنار دو خواهرزاده دوست داشتنی اش، ابیگیل و آملیا، برخی از خنده دارترین لحظات فیلم را رقم می زند. عمو والدو دمدمی مزاج و عجیب و غریب است اما خواهرزاده هایش معنای واقعی کمال هستند.

9. ونسا در پری دریایی (The Little Mermaid)

با توجه به اینکه ونسای پری دریایی کوچک فقط نسخه انسانی جادوگر دریایی بدنام قصه، ارسلا، است، شاید حضورش در این لیست از نگاه شما انتخاب عجیبی به نظر بیاید. اما با اینکه ونسا و ارسلا در واقع یک نفرند، با هم فرق دارند. درست است که طرفداران دیزنی و پری دریایی ارسلا را خوب در خاطر دارند (اصلاً مگر می گردد او را به همین سادگی فراموش کرد!) و ونسا طرفداران کمتر اما باوفایی دارد، با این حال می توان گفت این شخصیت به آن مقدار که باید قدر ندیده است. ونسا با آن طراحی شخصیت که چهره ای وحشی به او داده و پرسونای مرعوب نماینده اش حقیقتاً شایسته آن است که در مجمع شروران دیزنی توجه ها را به خود جلب کند.

از آن لحظه ورود میخکوب نماینده اش به سواحل امپراتوری اریک تا ترانه ای که جلو آینه و تصویر ارسلای خودش در آینه می خواند، ونسا ترکیب دلپذیری از عشوه و شکوه زنانه است. از آنجا که او ارسلای مخفی است، تمام خصوصیات خوب او را در خود دارد. و از آنجا که سعی دارد جای آریل را بگیرد، در ظاهرش دوگانگی زیبایی وجود دارد. انیمیشن هایی که بعد از پری دریایی کوچک ساخته شدند، مثل شاهزاده خانم قو (The Swan Princess) سعی کردند که این پویایی را در طراحی شخصیت ها و کارگردانی هنری خود بیاورند. با این حال، ونسا اصالت دارد و این به هیچ وجه قابل انکار نیست، و هیچ جادوگر شیطان صفت مخفی دیگری هرگز نمی تواند به گرد پای او برسد.

10. تارزان، شخصیت قدرنادیده انیمیشن های دیزنی

شاید عده ای عقیده داشته باشند که قهرمان انیمیشن تارزان دیزنی که هم نام عنوان فیلم است، نباید در این لیست باشد. در واقع، انیمیشن تارزان در مقایسه با سایر ساخته های دیزنی، به طور ویژه دهه 1990 دیزنی کمتر محبوب است. اما قهرمانش به علتی در این لیست قرار گرفته است. البته که او نسخه ای دیگر از قهرمان کلاسیک ساخته فکر ادگار رایس باروز است، اما وقتی صحبت از انیمیشنی که دیزنی از این شخصیت ساخته است، او یک قهرمانه دهه نودی است (طبعاً نود میلادی). تمرکز او نه بر نیروی نرینه و غرایز حیوانی اش که از اساس بر پیچیدگی های احساسی اش است. در واقع تارزانی که ما در نسخه انیمیشنی دیزنی می بینیم، در پی جایی است که به آن تعلق داشته باشد و دقیقاً به همین دلیل است که در مقایسه با دیگر نسخه های سینمایی این شخصیت کلاسیک ملموس تر و قابل درک تر است؛ یعنی مخاطب با او ارتباط بهتری برقرار می نماید.

یک علت دیگری که شخصیت تارزان دیزنی را به چیزی بیشتر از یک قهرمان انیمیشنی مجذوب کننده (همانند سایر قهرمانان مرد دوره طلایی دیزنی که از جمله مهم ترین دلایل جذب مخاطبان جوان این انیمیشن ها بودند) تبدیل می نماید، رفتار ستایشگرانه او نسبت به زنان در زندگی است. چه آن علاقه رمانتیک و احترامی که به جین پیدا می نماید و چه آن ارتباط عمیقی که با مادر گوریلش، کالا، دارد. این تارزان بیشتر از تمام نسخه های پیشین این شخصیت برای زنان ارزش قائل است. به همین دلیل است که تارزان دیزنی با انیمیشن فوق العاده و موسیقی بی نظیر فیل کالینز که برای آن جایزه اسکار را هم دریافت نموده است، تا ابد نگاه مخاطبان را به این قهرمان مشهور عوض کرد. و به همین دلیل است که این قهرمان شایستگی آن را داشت که توجه و محبوبیت بیشتری را از طرفداران دیزنی دریافت کند.

منبع: slashfilm

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مرداد 1401 بروزرسانی: 24 مرداد 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2097

به "10 شخصیت جالب قدرنادیده انیمیشن های دیزنی؛ از تارزان تا گوژپشت نوتردام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 شخصیت جالب قدرنادیده انیمیشن های دیزنی؛ از تارزان تا گوژپشت نوتردام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید