یونسکو پیگیر ثبت جهانی نستعلیق

به گزارش مرد کوچک، سعدالله نصیری قیداری درباره پیگیری کمیسیون ملی یونسکو برای ثبت جهانی خط نستعلیق، اظهار کرد:

یونسکو پیگیر ثبت جهانی نستعلیق

بخشی از کارها شامل پیگیری اقدامات با هدف ثبت جهانی یک هنر و به نتیجه رساندن آن به عهده کمیسیون ملی یونسکو است و بخش های دیگری مثل فراهم کردن فرم های مربوط، تکمیل پرونده و جمع آوری مستندات، به دستگاه های اجرایی مربوط می گردد که در این زمینه با ما همکاری می نمایند.

او ضمن اشاره به افتخارآمیز بودن ثبت نستعلیق، ادامه داد: دوستان ما پرونده های مربوط را جمع آوری نموده اند تا در جهت قانونی اش پیگیری گردد و به نتیجه برسد. ثبت یک اثر هنری، کاری عادی نیست و به کارشناسان باتجربه و خوب و داوری های سخت احتیاج دارد و ارزیابی های سختگیرانه ای در جهت آن وجود دارد.

نصیری بعلاوه بیان نمود: خوشبختانه به میزان کافی آثار خوب و قابل دفاع داریم تا در حد سهمیه ای که برای مان تعیین شده است، بتوانیم در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم. ما موارد بسیاری در لیست انتظار یونسکو برای ثبت جهانی داریم که باید به تدریج روی پرونده های آن ها کار گردد.

او اضافه کرد: یونسکو لیست های متفاوتی در حوزه ثبت آثار دارد که یکی از آن ها، ثبت میراث مستند است. نسخه های خطی در این لیست قرار می گیرند. ما معمولا نسخه های ارزشمند را جمع آوری و به یونسکو معرفی می کنیم تا ثبت جهانی شوند.

در اکسپوی 2015 میلان خط نستعلیق در پاویون امارات متحده عربی معرفی گردید. از سوی دیگر، کتاب نفیسی هم منتشر شده بود با نام مینیاتور که با همان عنوان جلد و متن ابتدایی آن، تعیین می کرد به معرفی هنر مینیاتور آذربایجانی می پردازد. این اتفاق ها در حالی رخ داد که در زمان برگزاری اکسپوی میلان و حتی بعد از آن، واکنش درخور توجهی از سوی مسؤولان ایرانی در اعتراض به این گونه اقدامات دیده نشد.

منبع: ایسنا

منبع: کجارو
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1982

به "یونسکو پیگیر ثبت جهانی نستعلیق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یونسکو پیگیر ثبت جهانی نستعلیق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید