کاخ اردشیر بابکان یکی از جاهای دیدنی استان فارس به شمار می رود

به گزارش مرد کوچک، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، کاخ اردشیر بابکان یکی از جاهای دیدنی استان فارس به شمار می رود.

کاخ اردشیر بابکان یکی از جاهای دیدنی استان فارس به شمار می رود
بیشتر بخوانیدکاخ اردشیر بابکان، کاخی دو هزار ساله در فیروزآباد

کاخ اردشیر بابکان مهمترین اثر تاریخی فیروزآباد است و در سه کیلومتری این شهر قرار گرفته است. نام این کاخ تاریخی در لیست میراث جهانی یونسکو جای گرفته و ثبت شده است و در سال 1310 در لیست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.

کاخ اردشیر بابکان در گذشته ها به عنوان کاخ کاربرد نداشته و به عنوان آتشکده از آن یاد میشده است، زیرا به اعتقاد گذشتگان هر بنای مهم ساخته شده در کنار آب، محل پرستش الهه آب (آناهیتا) می باشد. اما با این حال بعضی اسناد بر کاخ بودن این بنا تاکید دارد.

زیربنای کاخ اردشیر بابکان حدود 104 در 55 متر می باشد و این بنا شامل سه قسمت است؛ یک حیاط با 2 ایوان و تالارهای کنارش، یک ایوان مرتفع و سه تالار تو در توی گنبد دار. در معماری کاخ اردشیر بابکان مصالح مهم و باشکوه عصر که گچ و کاشی بودند، بکار رفته و زیبایی کاخ را دوچندان نموده است.

علاوه بر این، کاخ اردشیر بابکان نخستین بنای متعلق به دوره ساسانیان است که ایوان و گنبد دارد. استادان معماری و هنرمندان دوران ساسانیان در ساخت قسمتهای مختلف بنا از سنگهای نیمه تراش استفاده نموده اند و سبک و سیاق خود را در ساخت این بنا به رخ کشیده اند. تزیینات گچ بری زیبا و چشم نواز از دیگر مهارتهای ناب ایرانی است که در این عمارت خودنمایی می نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 20 فروردین 1402 بروزرسانی: 20 فروردین 1402 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2206

به "کاخ اردشیر بابکان یکی از جاهای دیدنی استان فارس به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ اردشیر بابکان یکی از جاهای دیدنی استان فارس به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید