قلیان سالم تر از انواع دیگر دخانیات نیست

به گزارش مرد کوچک، این انجمن خطرات چند مورد از این جایگزین های گیاهی را ترسیم می نماید؛ از سیگار های میخی معروف به کرتکس گرفته تا سیگار های طعم دار به شکل قلیان.

قلیان سالم تر از انواع دیگر دخانیات نیست

دکتر الن روم از کلینیک کلیولند اوهایو درباره خطرات استفاده از این لوله هایی که تنباکو را با زغال سنگ گرم می نمایند و آن را به وسیله آب خنک فیلتر می نمایند، می گوید: قلیان جایگزین مطمئنی برای کشیدن سیگار نیست. یک جلسه معمولی یک ساعته استفاده از قلیان شامل استنشاق 100 تا 200 برابر حجم دود استنشاق شده از یک سیگار است.

مؤسسه ملی سرطان ایالات متحده، سیگار های گیاهی را حاوی ترکیبی از گل ها، گیاهان و سایر مواد طبیعی تعریف می نماید که فاقد تنباکو و نیکوتین است.

به گفته این مؤسسه، با وجود این مواد طبیعی، آن ها همچنان بسیاری از همان مواد شیمیایی مضری را که سیگار ها دارند، مانند قطران و مونوکسید کربن منتشر می نمایند.

قلیان سیگار نیست، بلکه پیپ هایی هستند که از قرن ها پیش در هند و ایران مورد استفاده قرار می گرفتند. آن ها از زغال چوب برای گرم کردن تنباکوی طعم دار استفاده می نمایند.

قلیان ها با وجود سیستم تحویل متفاوت، خطرات خاص خود را دارند. به گفته انجمن سرطان آمریکا، فرآیند کشیدن تنباکو با قلیان سطوح بالایی از مواد شیمیایی خطرناک مانند مونوکسید کربن و فلزات را به بدن منتقل می نماید.

نتایج یک مطالعه، تأثیر بالقوه کشیدن گیاهان خاص، که شامل افزایش خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 بود، را نشان داد.

محققان تاکید می نمایند به طور کلی، سوزاندن ترکیبات مشتق شده از گیاهان ممکن است بدن انسان را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار دهد و باعث بیماری های جدی گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 23 دی 1401 بروزرسانی: 23 دی 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2169

به "قلیان سالم تر از انواع دیگر دخانیات نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلیان سالم تر از انواع دیگر دخانیات نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید