عکس ، فضای داخلی تنگ و خفقان آور ایستگاه فضایی قمری ناسا

به گزارش مرد کوچک، زومیت نوشت: فضای داخلی ماژول سکونتگاهی ایستگاه قمری گیت وی که هم اکنون به دست آژانس فضایی اروپا ساخته می گردد، چنان تنگ است که امکان ایستادن خدمه در آن وجود ندارد.

عکس ، فضای داخلی تنگ و خفقان آور ایستگاه فضایی قمری ناسا

یکی از معماران دخیل در طراحی ایستگاه فضایی گیت وی ناسا که به دور ماه می چرخد، به وب سایت اسپیس دات کام می گوید: قسمت های سکونتگاهی این ایستگاه آنقدر کوچک است که فضانوردان قادر به ایستادن داخل آن ها نخواهند بود.

ناسا و همکاران بین المللی اش قصد دارند تا چند سال آینده، ساخت گیت وی را آغاز نمایند. وقتی این آزمایشگاه فضایی تا خاتمه دهه جاری تکمیل گردد، تقریبا یک ششم ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) میزان خواهد داشت. گیت وی با ارائه دو ماژول سکونتگاهی، فضانوردان را مجبور خواهد نمود تا قید داشتن فضای شخصی برای خود را بزنند.

رنه واکلاویچک، معمار فضایی و پژوهشگر طراحی در سازمان سامانه های فضایی لیکیفر در اتریش، ماه نوامبر در کنفرانس هفته فضا در چک گفت: ماژول سکونتگاه بین المللی دارای فضای سکونت پذیر تقریبا هشت متر معکب خواهد بود و شما باید آن را با سه نفر دیگر سهیم شوید. به عبارت دیگر، اتاقی به ابعاد 2 در 2 در 2 متر خواهید داشت و در آن محبوس می شوید. اتاق های دیگری وجود خواهد داشت، اما میزان بزرگ تری ندارند و چندان زیاد نیز نیستند.

واکلاویچک در مرحله طراحی ماژول اروپایی سکونتگاه بین المللی یا I-Hab که یکی از دو عنصر سکونتگاهی گیت وی است، مشارکت داشت. دیگر ماژول ایستگاه قمری به نام پایگاه سکونت و تدارکات یا به اختصار HALO از سوی نورثروپ گرومن در ایالات متحده در دست ساخت است.

به نقل از واکلاویچک، معماران هنگام کار روی طراحی، باید به الزامات عملی ناشی از ماهیت پروژه تن در می دادند. امیدهای اولیه آن ها برای ماژول های بزرگ تر مشابه با نمونه های موجود در ایستگاه فضایی بین المللی که فضای سکونت پذیر سخاوتمندانه تر ارائه می دهند، به علت امکان ناپذیری پرتاب قطعات بزرگ به ماه باید کنار گذاشته می شد.

واکلاویچک اضافه نمود: ما در مرحله اول با استوانه ای با ابعاد بیرونی شبیه به آنچه از ایستگاه فضایی بین المللی می دانیم، آغاز کردیم. این ابعاد شامل قطر تقریبا 4.5 متر و طول 6 متر بود. اما به علت محدودیت های جرم، مجبور شدیم ابعاد بیرونی را تا سه متر کوچک کنیم و این موجب شد تا سطح مقطع داخلی فقط 1.2 متر در 1.2 متر داشته باشیم. بیشتر حجم داخلی با ساختار ماژول مصرف می گردد. درنتیجه اساسا فقط یک راهرو داریم که اگر بخواهید در آن دراز بکشید، باید 90 درجه بچرخید.

ایستگاه فضایی بین المللی با فضای داخلی 2.2 در 2.2 متر، به میزان ای بزرگ است که فضانوردان حتی می توانند در آن حرکات ژیمناستیک انجام دهند. سکونتگاه مدار نزدیک زمین در مقایسه با آنچه در گیت وی در انتظار کاوشگران ماه خواهد بود، تجربه ای لوکس ارائه می دهد. به گفته واکلاویچک، ماژول I-HAB دراصل صرفا استوانه ای با یک دریچه در هر سرانجام و دو دریچه در طرفین و راهرویی باریک است. اگر کسی بخواهد از کنارتان بگذرد، دچار دردسر خواهید شد. باید هرکاری را که در لحظه مشغول انجامش هستید، متوقف کنید تا اجازه دهید تا آن شخص از کنارتان رد گردد.

معماران به نحوی پیروز شدند نزدیک به 1.5 متر معکب فضای خصوصی را که با بسته شدن درها برای هر عضو خدمه ساکن درون I-HAB فراهم می گردد، درون ماژول بگنجانند. بااین حال تنگی فضای زندگی به تنهایی یکی از چالش های پیش روی ساکنان گیت وی خواهد بود. آن طور که واکلاویچک گفت، بخش عمده ماژول با فناوری پرسروصدا و دارای ارتعاش پشتیبانی از حیات اشغال خواهد شد. وزوز مداوم این سامانه احتمالا به طرز بدی روی اعصاب اغلب فضانوردان خواهد بود.

معماران راه هایی را برای کاهش فشار روی خدمه و لذت بخش ترکردن تجربه حضور در گیت وی آنالیز کردند؛ اما به طور مرتب با محدودیت های فنی ازجمله محدودیت های مربوط به پرتابگرهای موجود برای ارسال ماژول به مقصدش روبرو شدند.

واکلاویچک گفت: همواره از ما می پرسند پنجره کجا است؟ در ایستگاه فضایی بین المللی، محبوب ترین مکانی که فضانوردان دقایق خود را به رایگان در کنار آن سپری می نمایند، پنجره است. اما در رابطه با پنجره بعضی مسائل فنی وجود دارد. ماه هزار برابر دورتر [از ایستگاه فضایی بین المللی] است و هر پنجره یک شکاف در پیوستگی ساختار ایستگاه محسوب می گردد. بعلاوه شیشه بسیار سنگین است، درنتیجه اولین چیزی که لغو می گردد، پنجره است.

بااین حال، پنجره های کوچک تری در گیت وی وجود خواهند داشت که در ماژول سوخت گیری ESPRIT که آن هم به دست آژانس فضایی اروپا ساخته خواهد شد، قرار دارند. ماژول آمریکایی HALO ممکن است اوایل سال 2024 زمین را ترک کند، اما انتظار نمی رود که سفر HALO تا پیش از سال 2027 انجام گردد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 بهمن 1401 بروزرسانی: 9 بهمن 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2178

به "عکس ، فضای داخلی تنگ و خفقان آور ایستگاه فضایی قمری ناسا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، فضای داخلی تنگ و خفقان آور ایستگاه فضایی قمری ناسا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید