طرز تهیه آبگوشت ساده خانگی در زودپز و قابلمه

به گزارش مرد کوچک، در طرز تهیه آبگوشت خانگی ساده تنها به کمی گوشت، پیاز، نخود و لوبیا سفید نیاز داریم. اگر زمان کافی برای تهیه آبگوشت یا همان دیزی سنتی ندارید می توانید در زودپز آن را با زمانی حدود سه ساعت بپزید.

طرز تهیه آبگوشت ساده خانگی در زودپز و قابلمه

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سرگرمی و سفر بیشتر بدانید.

خبرنگاران | سرویس آشپزی - آبگوشت سنتی یا دیزی از اصیل ترین غذاهای ایرانی است که امروزه به دلیل فرصت کمتر و تغییر ذائقه ها کمتر طبخ می شود. اما از آنجا که این غذا بسیار مقوی است و خواص زیادی دارد و مخصوصا یکی از انواع غذا برای طبع سرد محسوب می شود، شما می توانید آن را در قابلمه یا زودتر هم به راحتی تهیه کنید و از طعم لذیذ و فواید آن لذت ببرید. در این مطلب طرز تهیه آبگوشت ساده و خوشمزه برای 4 نفر را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش می دهیم. شما می توانید طرز تهیه آبگوشت نذری حرفه ای برای 100 نفر را نیز در خبرنگاران بخوانید.

در این مطلب می خوانید:

  • مواد لازم برای تهیه آبگوشت خانگی برای 4 نفر
  • طرز تهیه آبگوشت ساده (دیزی) در قابلمه
  • روش های سرو آبگوشت در خانه

مواد لازم برای تهیه آبگوشت خانگی برای 4 نفر

مواد لازم برای 4 نفر
گوشت آبگوشتی (با استخوان و دنبه)500 گرم
لوبیا سفیدنصف لیوان
نخودنصف لیوان
گوجه فرنگی2 عدد
سیب زمینی2 عدد متوسط
پیاز2 عدد متوسط
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
زردچوبهبه اندازه کافی

طرز تهیه آبگوشت ساده (دیزی) در قابلمه

در صورتی که می خواهید آبگوشت را در قابلمه بپزید، حتما از شب قبل نخود و لوبیا سفید را در دو کاسه آب جداگانه بخیسانید و در صورت امکان چند مرتبه آب کاسه ها را نیز عوض کنید تا نفخ حبوبات گرفته شود و راحت تر بپزد.

  • گوشت را با مقدار کمی روغن در قابلمه کمی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند، سپس نخود و لوبیا را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید و آن ها را نیز یک دقیقه تفت دهید.
  • گوجه فرنگی و یکی از پیازها را چهار قاچ کرده و به قابلمه اضافه کنید، اگر از پوست گوجه خوشتان نمی آید، در همین مرحله پوست آن را بگیرید.
  • 8 لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید. زردچوبه و فلفل را نیز اضافه کنید. (به هیچ وجه در این مرحله نمک اضافه نکنید.)* یکی از رازهای مهم خوشمزه تر شدن آبگوشت، اضافه کردن آب جوش در این مرحله است. اگر روی آب کمی کف کرد، کف آن را جدا کنید.
  • در قابلمه را ببندید، حرارت زیر قابلمه را کم کنید و بگذارید آبگوشت با حرارت بسیار ملایم بپزد. حدود 2 الی 2 ساعت و نیم زمان لازم است تا خوب جا بیفتد.
  • پس از گذشت 2 ساعت و نیم، سیب زمینی ها را بشویید و به قابلمه اضافه کنید. اگر از سیب زمینی با پوست در آبگوشت خوشتان نمی آید می توانید پوست آن را بگیرید و در قابلمه بریزید.
  • دنبه های موجود در قابلمه را خارج کرده و با یک پیاز باقیمانده خوب بکوبید تا کاملا له شوند، سپس به قابلمه اضافه کنید. اگر به طعم چربی در آبگوشت علاقه ای ندارید می توانید آن ها را در این مرحله از آبگوشت جدا کنید و استفاده نکنید.
  • پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت و نرم شد، رب گوجه فرنگی را در یک تابه کوچک خوب تفت دهید تا رنگ بیندازد، سپس به همراه کمی نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کنید.
  • حالا بگذارید آبگوشت به مدت 30 دقیقه دیگر روی حرارت ملایم بماند تا با رب و همه مواد به طور کامل جا بیفتد و طعم بگیرد، سپس آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. آبگوشت لذیذ خانگی شما آماده است.

نکته: اگر می خواهید آبگوشت شما کمی ترش باشد می توانید از پودر لیموعمانی در آن استفاده کنید و یا اینکه 2 عدد لیمو عمانی را چند دقیقه در آب جوش قرار دهید تا تلخی اش گرفته شود سپس در مرحله اضافه کردن سیب زمینی ها، آن ها را به آبگوشت اضافه کنید.

روش های سرو آبگوشت در خانه

روش سنتی سرو آبگوشت این است که آن را به دو بخش تر (ترید) و خشک (گوشت کوبیده) تقسیم کنید. یعنی آب آبگوشت را جداگانه سرو کنید و باقی مواد را با گوشتکوب به خوبی بکوبید و گوشت کوبیده را به صورت جداگانه سرو کنید.

اما اگر این روش را دوست ندارید، می توانید در کاسه هر نفر مقداری از آب گوشت، حبوبات و گوشت را اضافه کنید و آن را به صورت مخلوط و نکوفته مصرف کنید.

طرز تهیه آبگوشت خانگی در زودپز

در روش پخت آبگوشت در زودپز تنها چندساعت خیساندن حبوبات کافی است. ابتدا گوشت را با نخود و لوبیا داخل زودپز بریزید و کمی تفت دهید. سپس آب کافی به زودپز اضافه کرده و پیازها را نیز به 4 قسمت تقسیم کرده و به همراه ادویه ها دو زودپز می ریزیم. درب زودپز را می بندیم و روی حرارت قرار می دهیم تا گوشت، نخود و لوبیا و پیاز با همدیگر بپزند.

حدود 45 دقیقه تا یک ساعت بعد که گوشت و نخود و لوبیا به خوبی پختند، گوجه فرنگی و سیب زمینی را اضافه می کنیم. رب گوجه فرنگی را هم تفت می دهیم و با بقیه مواد مخلوط می کنیم. دنبه ها را نیز به همراه پیاز داخل یک کاسه می ریزیم و با گوشتکوب به خوبی می کوبیم تا کاملا له شوند سپس داخل قابلمه آبگوشت می ریزیم. (در این مرحله دیگر نیازی به زودپز نداریم و می توانیم آبگوشت را به قابلمه منتقل کنیم، زیرا سیب زمینی و گوجه ها زود می پزند. اما اگر خواستید در زودپز بپزند یک ربع کافی است.) پس از اینکه سیب زمینی و گوجه هم پخت و آبگوشت با رب و بقیه مواد جا افتاد، زیر شعله را خاموش کرده و آبگوشت را سرو می کنیم.

کاربران عزیز: اگر می خواهید آبگوشت شما مجلسی تر باشد می توانید از زعفران و دارچین نیز در تهیه آن استفاده کنید تا هم رنگ زیباتری داشته باشد و هم عطر و طعم بهتری. پیشنهاد می کنیم طرز تهیه آبگوشت بزباش، طرز تهیه آبگوشت بختیاری و طرز تهیه آبگوشت مرغ را نیز در خبرنگاران بخوانید. منتظر نظرات و پرسش های شما هستیم.

منبع: setare.com
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1657

به "طرز تهیه آبگوشت ساده خانگی در زودپز و قابلمه" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه آبگوشت ساده خانگی در زودپز و قابلمه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آبگوشت ساده خانگی در زودپز و قابلمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید