شهر زیرزمینی مونترال، سرزمینی شگفت انگیز در اعماق زمین!

به گزارش مرد کوچک، شهر زیرزمینی مونترال در کانادا | Montreals Underground City

وقتی به شهر زیرزمینی فکر می کنیم اغلب هزارتوهایی سرّی در زیرزمین به ذهنمان می آید که برای عبور و مرور مخفیانه استفاده می گردد. با این حال عظیم ترین شهر زیرزمینی جهان چندان هم مخفی و پنهان نیست و در واقع یکی از جاذبه های معروف مونترال کانادا محسوب می گردد! شهر زیرزمینی مونترال که رِزو (RÉSO) نامیده می گردد در حال حاضر به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر تبدیل شده و فضایی گرم، امن و صمیمی در طول زمستان به وجود آورده است. با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به این شهر زیرزمینی جالب بزنیم.

شهر زیرزمینی مونترال، سرزمینی شگفت انگیز در اعماق زمین!

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با دور زمین همراه باشید، سفر دل اگیز به شهرهای تورنتو و ونکوور را با ما تجربه کنید.

عظیم ترین شهر زیرزمینی جهان

کانادا کشور سردسیری است و به ویژه در فصل زمستان دمای هوا به شدت کاهش پیدا می نماید. به همین دلیل مسئولین شهر مونترال در استان کِبک، راه چاره هوشمندانه ای برای این مسئله پیدا نموده اند و یک شهر کامل در زیر زمین ساخته اند!

داستان این شهر جالب در سال 1962 شروع شد. در این سال یک مرکز خرید زیرزمینی در زیر اولین آسمان خراش مدرن شهر مونترال ساخته شد و به تدریج توسعه پیدا کرد تا اینکه به عظیم ترین شهر زیرزمینی در جهان تبدیل شد. این مرکز خرید که پلیس ویل ماری (Place Ville-Marie) نامیده می گردد توسط معمار مشهوری به نام پی (Pei) و بر اساس آسمان خراش نیویورک سیتی طراحی و ساخته شده است. طراحان شهری با این ایده این شهر را ساختند که انتقال مردم و فروشگاه ها به زیر زمین می تواند باعث کاهش چشمگیر ترافیک در سطح شهر بگردد. همچنین سرما و برودت شدید هوا در طول زمستان هم یکی از علل ساخت این شهر بود. زمستان های مونترال بسیار سرد است و دمای هوا اغلب به منفی 20 درجه هم می رسد.

گسترش شهر زیرزمینی

هنگامی که در سال 1966 مترو ساخته شد فروشگاه ها و مراکز خرید بیشتری ساخته شدند و تونل های متعددی شبکه مترو را به این شهر زیرزمینی متصل می کرد. به تدریج شهر زیرزمینی مونترال توسعه پیدا کرد و به عظیم ترین شهر زیرزمینی جهان تبدیل شد. این شهر امروزه به نام رِزو شهرت دارد که برگرفته از واژه فرانسوی réseau به معنی شبکه است.

در طول سال ها که از تاسیس این شهر می گذرد به تدریج بخش های بیشتری به آن اضافه شد. در حال حاضر تونل های شهر زیرزمینی مونترال حدود 32 کیلومتر امتداد پیدا نموده و مساحتی بالغ بر 4 میلیون متر مربع را پوشش می دهد. بر طبق آمار رسمی که در خصوص شهر زیرزمینی مونترال منتشر شده راهروهای این شهر به:

بیش از 10 ایستگاه مترو، 2 پایانه اتوبوسرانی، 1200 اداره، حدود 2000 فروشگاه و مغازه، قریب به 1600 واحد مسکونی، 200 رستوران، 40 بانک، 40 سالن سینما و دیگر مکان های تفریحی، 7 هتل عظیم و مشهور، دانشگاه کبک در کامپوس مونترال و دانشگاه مونترال، پارک المپیک، مرکز هنری Place des Arts، یک کلیسای کاتدرال، مرکز بل و 3 سالن نمایشگاهی مرتبط می شوند.

نکته جالب اینکه پس از ظهور شهر زیرزمینی مونترال، توسعه خرده فروشی در سطح خیابان های مونترل در سال 1964 متوقف شده است. بنابراین شهر زیرزمینی به قلب تپنده شهر تبدیل شد. وقتی برای اولین بار وارد این شهر زیرزمینی می شوید به نظرتان شبیه به یک مرکز خرید غول پیکر است، اما این شهر به مرور و در طول سالیان دراز ساخته شده و بسیاری از دیدنی های شهر مونترال در همین شهر قرار گرفته است.

گشت و گذار در شهر زیرزمینی مونترال

وقتی به رِزو وارد می شوید وارد یک شهر شده اید بنابراین کلیه سرگرمی هایی که در یک شهر وجود دارد در شهر زیرزمینی مونترال هم وجود دارد. مهم ترین سرگرمی در این شهر اما خرید کردن است! در این شهر تعداد بیشماری مراکز خرید، فروشگاه، رستوران، کافه و … وجود دارد و خرید کردن در شهر زیرزمینی یکی از لذت بخش ترین تفریحات به شمار می رود. بنابراین ممکن است ناگهان به خودتان بیایید و ببینید که کلی خرید نموده اید و تمام پول هایتان را خرج نموده اید!

شهر زیرزمینی از شبکه ای گسترده از تونل ها و پله ها تشکیل شده که قسمت های مختلف شهر را به یکدیگر متصل می نمایند. یکی از نقاط قوت این شهر این است که اهالی مونترال که در راستا تونل های شهر زیرزمینی زندگی می نمایند اصلا لازم نیست در سطح شهر تردد نمایند. بنابراین ممکن است فردی کل زمستان را همواره زیر زمین گذرانده باشد و اصلا به سطح خیابان نیامده باشد! شاید این موضوع برای شما کمی عجیب و غریب باشد اما برای ساکنین این شهر سردسیر یک مزیت و نعمت محسوب می گردد.

شهر زیرزمینی مونترال با آنکه بسیار عظیم و وسیع است اما گشت و گذار در آن راحت است و تابلوهای راهنمای به خوبی راستا را به شما نشان می دهند. بیش از 200 تابلو در سرتاسر این شهر نصب شده و اهالی شهر زیرزمینی را به سمت مقصدشان هدایت می نماید. بنابراین اگر برای اولین بار هم وارد این شهر زیرزمینی شده باشید احتمالا مسئله ای در پیدا کردن راستا نخواهید داشت. طبق برآوردها روزانه 500000 نفر در این شهر تردد می نمایند و هیچ کدام هم تا به حال گم نشده اند. حتی اگر در پیدا کردن راستا مشکل داشتید همواره دور و برتان افرادی هستند که می توانند شما را هدایت نمایند. همچنین در بعضی راهروها نقشه بسیار عظیمی از شهر زیرزمینی مونترال نصب شده است. این شهر به زیبایی هرچه تمام تر ساخته شده و اصول مهندسی و شهرسازی در آن کاملا رعایت شده است. بخش های مختلف شهر عمدا از یکدیگر جدا هستند و به همین دلیل راحت می توانید به قسمتی که می خواهید بروید.

چطور به شهر زیرزمینی برویم؟

در سفر به مونترال به راحتی می توانید خودتان را به این شهر زیرزمینی برسانید. دسترسی به این شهر آنقدر ساده است که گاهی بدون آنکه متوجه شده باشید خود را در بخشی از شهر زیرزمینی می بینید! بیش از 190 ورودی به این شهر در سطح مونترال وجود دارد و از بسیاری از مراکز خرید، ایستگاه های مترو و حتی موزه ها می توانید وارد این شهر بشوید. با این حال، اصلی ترین بخش که در مرکز شهر قرار گرفته است به وسیله ایستگاه های مترو پیل (Peel) و پلس دزارت (Place-des-Arts) در خط سبز و ایستگاه های لوسین لالیه (Lucien-LAllier) و پلس دارمز (Place-dArmes) در خط نارنجی مترو قابل دسترس است.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 12 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 849

به "شهر زیرزمینی مونترال، سرزمینی شگفت انگیز در اعماق زمین!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر زیرزمینی مونترال، سرزمینی شگفت انگیز در اعماق زمین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید