سومین مرحله ساخت خودرو: مونتاژ

به گزارش مرد کوچک، آخرین مرحله فراوری خودرو، مونتاژ کلیه قطعات بر روی بدنه های رنگ شده است. خودروها ممکن است دارای شاسی مستقل باشند یا شاسی و بدنه در یکدیگر ادغام شده باشد که اصطلاحا به آن مونوکوک Monocoque می گویند. انواع خودرو آفرود و خودروهای تجاری سنگین باری مانند کامیون و مینی بوس ها دارای شاسی مستقل هستند و انواع خودروهای سواری و بعضی از اتوبوس ها به صورت مونوکوک ساخته می شوند. خطوط مونتاژ خودروها دارای شاسی مستقل از خطوط شاسی و بدنه مستقل تشکیل می گردد و فرایند مونتاژ در آنها اندکی فرق دارد که متعاقبا به آن پرداخته خواهد شد.

سومین مرحله ساخت خودرو: مونتاژ

شاسی و اتاق یکپارچه و مونوکوک

شاسی درایو

قبلی 1 از 2 بعدی

خطوط مونتاژ خودروهای مونوکوک دارای یک خط اصلی و چندین خط فرعی هستند. خطوط مونتاژ درهای جانبی، داشبورد، مونتاژ قوای محرکه، اصلی ترین خطوط فرعی هستند که در همه خطوط خودروسازی وجود دارد. البته بعضی از شرکت های خودروسازی بزرگ که خطوط فراوری با ظرفیت بسیار بالا دارند، تامین نمایندگان را ملزم به احداث خطوط فراوری در نزدیکی خط نهایی می نمایند و قطعات را به صورت مونتاژ کامل تحویل خودروساز می دهند که اصطلاحا به آن پارک تامین نماینده Supplier Park گفته می گردد.

تونل های ساپلایر پارک فورد

تونل های ساپلایر پارک فورد

تونل های ساپلایر پارک فورد

قبلی 1 از 3 بعدی

به هرشکل در همه خطوط خودروسازی جهان در ابتدای خط مونتاژ، درهای جانبی خودرو باز می شوند و به خط در منتقل می شوند. در خط در، تجهیزات داخلی مانند شیشه بالابر، شیشه ها نصب مونتاژ قطعات درهای جانبی تمام می گردد. درهای مونتاژ شده در انتهای خط دوباره بر روی خودرو نصب می گردد. لذا معیار پیچ های در که بسیاری از کارشناسان ارزیابی خرید و فروش خودرو به عنوان معیار تصادف استفاده می نمایند، معیاری غلط و گمراه نماینده است.

بیشتر بخوانید: اولین مرحله ساخت خودرو: بدنه سازی و فراوری خودرو

خط درهای جانبی

خط درهای جانبی

قبلی 1 از 2 بعدی

مونتاژ سایر قطعات با تواتر مشخصی صورت می گیرد. در ابتدا عایقهای داخلی نصب می گردد. سپس مجموعه های دسته سیم خودرو و سایر قطعات تزئیناتی اصلی بر در داخل خودرو نصب می گردد. نصب بعضی از قطعات بیرونی تزئیناتی مانند چراغ ها هم ممکن است در این مرحله صورت بگیرد.

نصب مجموعه قوای محرکه در خط فرعی به صورت کامل بر روی جیگ مخصوصی مونتاژ شده است در ایستگاه خاص و بسیار حساسی صورت می گیرد که اصطلاحا به آن ایستگاه ازدواج Marriage گفته می گردد. در خط فرعی پیش مونتاژ قوای محرکه، مجموعه موتور، گیربکس، رادیاتور، محورهای جلو و عقب به صورت کامل صورت می گیرد و نهایتاً این مجموعه پیش مونتاژ شده بر روی کانوایری که با کانوایر هوایی که بدنه بر روی آن قرار گرفته است هم سرعت می گردد و با استفاده از لیفت، در زیر خودرو قرار می گیرد و از محلهای اتصال بالا و پایین به خودرو متصل می گردد.

قبلی 1 از 2 بعدی

یکی دیگر از خطوط فرعی، خط داشبورد و کنسول است که قطعات وارد شده از تامین نمایندگان در آن، بر روی مجموعه داشبورد نصب می گردد و محموعه نهایی داشبورد نهایتاً در خودرو نصب می گردد.

بعد از نصب کلیه قطعات اصلی، در ایستگاه نصب شیشه، شیشه های جلو و عقب نصب می گردد. خط شیشه که اصطلاحاً Glazing گفته می گردد دارای ایستگاه جانبی چسب زنی است. عملیات نصب شیشه بسیار حساس است و کیفیت پایین در نصب شیشه موجب نفوذ آب می گردد. معمولاُ نصب شیشه به وسیله ربات صورت می گیرد تا کیفیت محصول یکنواخت باشد.

مرحله نصب داشبورد

مرحله نصب داشبورد

مرحله نصب داشبورد

قبلی 1 از 3 بعدی

خط فرعی دیگر خطوط خودروسازی ، خط لاستیک است. در این خط تایر بر روی رینگ قرار می گیرد، بالانس می گردد و نهایتاً در ایستگاه های آخر خط مونتاژ بر روی خودرو نصب می شوند.

در انتهای خط مونتاژ، کلیه سیالات مانند مایع رادیاتور، روغن ترمز، گازکولر به خودرو تزریق می گردد. روغن موتور و گیربکس معمولاً در خط موتورسازی تزریق می شوند تا تست این اقلام میسر گردد، اما سایر روانکارها و سیالات خودرو منجمله سوخت آن در انتهای خط تزریق می گردد و خودرو برای اولین بار استارت می خورد. در مرحله آخر تنظیم مجموعه محورها و چرخ ها، چراغها و سایر مجموعه های که نیازمند تنظیم دقیق هستند، انجام می گردد.

خودروی مونتاژ شده نیازمند تست های گوناگون است تا از کیفیت مونتاژ اطمینان حاصل گردد. معروف ترین تست، بر روی دستگاهی به نام شاسی دینامومتر انجام می گردد. این دستگاه که شبیه دستگاه های تست معاینه فنی است، عملکرد موتور، ترمزها، سیستم تعلیق و کنترلرهای مانند ترمز ضد قفل، سامانه پایداری را تست می نماید تا از صحت عملکرد آنها اطمینان داشته باشد. در عین حال، همه خودروها تست نفوذ آب را باید بگذرانند که در آن خودرو در یک باران مصنوعی پرفشار که شبیه یک کابین کارواش است قرار می گیرند. نفوذ آب ممکن است از مونتآژ یا فرایند سیلر کاری رنگ باشد که باید دقیق شناسایی گردد و نسبت به برطرف فرایند ایراد دار در ایستگاه مربوطه اقدام گردد. نهایتاً خودروها در یک جاده تست پیمایش مشخصی را می گذارنند و در صورت عدم وجود مشکل خاص، تایید می شوند.

بیشتر بخوانید: دومین مرحله ساخت خودرو: رنگ آمیزی

قبلی 1 از 2 بعدی

فرایند تاییدیه در خودروسازی ها معمولاً یه مرحله است. در مرحله اول، مهر آبی که نشان دهنده تکمیل مونتاژ همه قطعات خودرو است. مرحله دوم مهر سبز که نشان دهنده تایید کیفیت محصول مطابق دستورالعمل ها و کارکرد صحیح همه سیستم هاست. نهایتاً خودرو نیازمند بازرسی قبل از تحویل است که اعتبار کوتاه مدت دارد. به این بازرسی مرحله آخر Pre Delivery Inspection یا به اختصار PDI گفته می گردد که در حوزه نماینده خودروساز است. همه خودروها حتی با مهر سبز ممکن است تا زمان تحویل دچار حادثه یا مشکل شوند. لذا اعتبار PDI معمولا کمتر از 72 ساعت است.

خودروهای که در حین فرایند فراوری دچار حادثه یا خوردگی شوند، در خطوط خودروسازی ها تعمیرات می شوند. سالن های Final Acceptance که عملیات بازرسی و تنظیمات و تست در آنها انجام می گردد، مجهز به تعمیرگاههای کوچکی هستند که این ایرادات را برطرف نمایند. در بیشتر خودروسازان بین المللی، تعمیر تصادفات داخل خطوط از باب استاندارد کارخانه ای مجاز است و برخلاف تصور عامه در ایران، خوردوهای که در خوردوسازان صاحب نام آسیب ببیند تنها تعمیر می شوند و عمدتا به شبکه فروش هم نوع تعمیرات اعلام نمی گردد. تنها در صورتی که آسیب بسیار جدی باشد، نوع آسیب به خریدار که معمولا شبکه نمایندگان و توزیع نمایندگان است اعلام می گردد.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2082

به "سومین مرحله ساخت خودرو: مونتاژ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین مرحله ساخت خودرو: مونتاژ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید