درمان چاقی با طب سوزنی

به گزارش مرد کوچک، چاقی یک بیماری متابولیکی است که از سوخت و ساز غیر طبیعی بدن ناشی می گردد. در چاقی شخص قادر به کنترل وزن خود نیست و در نتیجه، این چاقی بیش از حد منجر به عوارض قلبی-عروقی، افزایش چربی بدن و فشارخون بالا می گردد. از سوی دیگر این افزایش وزن مزمن می تواند به تدریج به روی بافت های استخوانی بدن فشار آورد و باعث ایجاد آرتروز مفاصل بخصوص سائیدگی زانو، ران و کمر گردد.

درمان چاقی با طب سوزنی

درمان چاقی با طب سوزنی

نویسنده: دکتر صبری

تهیه و تنظیم: معصومه فرج الله زاده

چاقی یک بیماری متابولیکی است که از سوخت و ساز غیر طبیعی بدن ناشی می گردد. در چاقی شخص قادر به کنترل وزن خود نیست و در نتیجه، این چاقی بیش از حد منجر به عوارض قلبی-عروقی، افزایش چربی بدن و فشارخون بالا می گردد. از سوی دیگر این افزایش وزن مزمن می تواند به تدریج به روی بافت های استخوانی بدن فشار آورد و باعث ایجاد آرتروز مفاصل بخصوص سائیدگی زانو، ران و کمر گردد.

تعریف چاقی

چنانچه مقدار غذای دریافتی روزانه بیش از نیاز بدن باشد، به دلیل افزایش کالری، چربی های بدن هم افزایش یافته و موجب افزایش وزن می شوند. اگر این اضافه وزن بالای بیست درصد حد متعادل باشد به آن چاقی می گویند. البته تعریف دیگری هم از چاقی وجود دارد. گاهی برخی از فاکتورها مانند اختلالات عصبی، بیماری های متابولیک، نامناسب بودن رژیم غذایی، مصرف برخی داروها یا مسایل ارثی و ژنتیک باعث می شوند وزن فرد مطابق با استانداردهای مقدار گیری نباشد و فرد چاق محسوب گردد. این وزن از دو طریق قابل محاسبه است. یکی بر اساس ایندکس که استاندارد سازمان بهداشت دنیای (W.H.D) است. اگر ایندکس در مردها بالای 27 و در خانم های بالای 25 باشد چاق محسوب می شوند.

(کیلوگرم بر وزن)/(2 توان به متر به قد) = W/H2

البته وزن استاندارد در بسیاری از کشورهای دنیا به صورت زیر محاسبه می گردد.

وزن استاندارد آقایان = قد به سانتی متر - 105

وزن استاندارد خانم ها= قد به سانتی متر - 100

در برخی افراد قدرت جذب مواد یعنی نیروی بین در دستگاه گوارش، بیش از قدرت دفع یعنی نیروی یانگ است. در این موارد طب سوزنی نیروی جذب و دفع دستگاه گوارشی بدن را تنظیم و ایجاد تعادل می نماید. البته برای رسیدن به یک نتیجه ی مثبت بیماران باید با پشتکار و انجام مرتب جلسات طب سوزنی این تعادل را برقرار نموده و از افزایش وزن خود جلوگیری نمایند.

روش درمان

فردی که اضافه وزن دارد به اسم بیمار به کلینیک طب سوزنی مراجعه می نماید و به وسیله پزشک معاینه می گردد، سپس بر مبنای علایم جزو یکی از گروه های زیر قرار می گیرد.

گروه اول بیماران چاقی هستند که به خاطر کاهش Qi- انرژی حیاتی موجود در مریدین- مراجعه می نمایند. آن ها معمولاً احساس سرما و خستگی مداوم دارند و افزایش وزن شان توأم با ضعف بدنی است.

احساس پری شکم، یبوست، رنگ سفید زبان، نبض ضعیف و ورم اندام ها از دیگر علایم بیماری هستند.

چاقی گروه دوم به دلیل افزایش چی (Qi) یا انرژی حیاتی موجود در مریدین است. آن ها اشتهای فراوانی دارند و هر وقت عصبانی می شوند بیشتر غذا می خورند!

معمولاً سرما را دوست دارند و صورت شان همواره برافروخته است. تعرق زیاد، رنگ قرمز یا زرد زبان و چسبندگی آن، نبض پر قدرت و خلق و خوی عصبی از دیگر علایم قابل مشاهده در این گروه است.

چاقی این گروه بیشتر در ناحیه ی باسن، شکم و ران دیده می گردد و ساق پای شان لاغرتر از دیگر اندام هاست، بنابراین به چاقی آن ها چاقی گلابی شکل می گویند. بیماران بعد از معاینه و معین نوع چاقی آن ها به روش طب رسومی و به وسیله طب سوزنی درمان می شوند.

طب سوزنی را به منظور کنترل اشتها باید در هفته ی اول هر روز و سپس سه جلسه در هفته انجام داد. سوزن ها باید به طور دقیق در نقاط مشخصی که به درمان چاقی مربوط می گردد مثل نواحی شکم، دست و پا قرار بگیرند. برای از بین بردن چربی های موضعی در محل هایی مثل شکم، ران، باسن و... از طب سوزنی همراه با درمان عمومی استفاده می گردد.

این تجمع چربی ها (سلولیت) با تحریک الکتریسته که اصطلاحاً Electro Acupuncture نامیده می گردد و ارتعاش سوزن به وسیله سیستم لنفاوی بدن دفع می شوند که کاهش سایز و لاغر شدن موضعی بدن را به همراه دارد. لاغری بدون عارضه یعنی کاهش یک تا دو کیلوگرم وزن در هفته تا بدین صورت به بدن فشار نیاید و شخص ضعیف نگردد.

عدم استفاده ی کالری اضافی با رژیم غذایی مناسب (1300-1200 کالری در روز) هم می تواند به کاهش، وزن افراد یاری کند. به بیماران پیشنهاد می گردد این کالری را به وسیله غذاهای متنوع تأمین نمایند و هم چنین مصرف پروتئین های مختلف مثل گوشت، مرغ، ماهی، گوشت قرمز بدون چربی، حبوبات، سبزیجات پخته شده مثل کدو، هویج، کلم، نخود سبز، کاهو، خیار و گوجه فرنگی ... را در برنامه ی غذایی خود قرار دهند.

در کنار طب سوزنی ورزش های سبکی مثل پیاده روی هم پیشنهاد می گردد. شایان ذکر است پوست صورت و بدن در زمان رژیم غذایی نامناسب دچار کاهش قابلیت ارتجاعی می گردد، در حالی که طب سوزنی علاوه بر کاهش اشتها بیماران به راحتی رژیم غذایی را هم قابل تحمل می نماید. در واقع پوست بیماران به دلیل انتقال صحیح انرژی در بدن بهتر از قبل می گردد. لاغری با طب سوزنی مسائل عصبی و روحی ناشی از اضافه وزن را هم از بین می برد و سیستم مغز و اعصاب بیماران را بهبود می بخشد. خواب راحت و تنظیم جریان خون و انرژی حیاتی در کبد، طحال، معده، روده بزرگ و کوچک، قلب، ریه و سایر ارگان ها هم از دیگر مزایای طب سوزنی است.

منبع:7 روز زندگی شماره 136

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1804

به "درمان چاقی با طب سوزنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان چاقی با طب سوزنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید