دارک ساید در مقابل تانوس؛ تبه کاران لیگ عدالت و انتقام جویان چه تفاوتی دارند؟

به گزارش مرد کوچک، دارک ساید شرور عظیم لیگ عدالت زک اسنایدر در دنیای سینمایی دی سی است، در حالی که تانوس شروری سرسخت در مارول بود. این دو شخصیت چقدر به هم شبیه هستند؟

دارک ساید در مقابل تانوس؛ تبه کاران لیگ عدالت و انتقام جویان چه تفاوتی دارند؟

دارک ساید در لیگ عدالت به کارگردانی زک اسنایدر و تانوس در مارول، شرورهای بزرگ فرنچایز ابرقهرمانانه خود هستند؛ اما این دو خبیث بیشتر از اینکه شبیه هم باشند، با هم فرق دارند. با شروع فیلم انتقام جویان 2012 (The Avengers)، استودیوی مارول به تدریج تانوس را تبدیل به تهدیدی اساسی کرد و با بازی جاش برولین این موجود بزرگ بنفش را به گونه ای به نمایش درآورد که تا حد زیادی در انتقام جویان: جنگ ابدیت (Avengers: Infinity War) و انتقام جویان: خاتمه بازی (Avengers: Endgame) تأثیر بسزایی دارد.

در جهانی کمپانی DC (دقیقا از منظر فیلم) دارک ساید معادل تانوس است. DCEU پایه های ورود او به فیلم را به وسیله سرنخ های هوشمندانه و هشدارهای شوم بنا نهاد، اما وقتی جاس ویدون مسؤولیت زک اسنایدر را به عهده گرفت، دارک ساید به طور رسمی از لیگ عدالت کنار گذاشته شد.

بازسازی بسیار عالی دارک ساید (با صدای ری پورتر) یکی از پیشرفت های بسیاری است که در لیگ عدالت زک اسنایدر انجام گرفته است. اگر چه استپن ولف همچنان اصلی ترین قهرمان ماراتن 4 ساعته ابرقهرمانان HBO Max است، اما حضور دارک ساید در تمام مدت بسیار پررنگ است و در ادامه جنگ آینده را در حالی علیه سوپرمن و دوستانش ترتیب می دهد که اکنون به نظر می رسد رخ نخواهد داد. با این وجود، دارک ساید نشان خود را در این اقدام (و همچنین بر سر بریده شده استپن ولف) بر جای می گذارد؛ و تمام ویژگی های یک ابرشرور فیلم کمیک کلاسیک را دارد.

با توجه به اینکه تانوس و دارک ساید نقش های تقریبا یکسانی را در دو جهانی کمپانی رقیب دارند، مقایسه آن ها طبیعی است. اما اگرچه شباهت های زیادی بین این دو شخصیت فاسد و نفرت انگیز وجود دارد، نقاط مشترک دارک ساید و تانوس کمتر از حدی است که تصور می گردد.

شباهت ها و تفاوت های دارک ساید و تانوس در کمیک ها

دارک ساید که قسمتی از خدایان جدید جک کربی است، اولین بار در سال 1971 وارد دی سی شد. مانند بیشتر شخصیت های کمیک، فرایند ماجرای دارک ساید در طول سال ها تغییر یافت و کامل شد، اما منشا اولیه این شخصیت شرور از آپوکالیپس در جهانی چهارم و به دور از دیگر برنامه های چندگانه شروع می گردد. دارک ساید که با نام آکسس به دنیا آمد، پسر کوچک فرمانده آپوکالیپس است.

آکسس که می خواهد کنترل سیاره مادری خود را به دست بگیرد، با از بین بردن شانس خود برای تاج و تخت، قدرت امگا را به دست می آورد و نام خود را به دارک ساید تغییر می دهد و به دیکتاتور مستبدی تبدیل می گردد که قصد تسخیر سرتاسری چندین جهان را دارد. دارک ساید با فرماندهی ارتش وفادار و سیارات مسلط خود به وسیله نیروی بزرگ، به دنبال معادله ضدزندگی است که می تواند اراده های آزاد را از بین ببرد و انتها همه جهان را تحت تأثیر خود قرار دهد. کمپانی DC با ساخت دنباله ای با عنوان نیو 52 آکسس را کشاورزی ساده معرفی می نماید که خدایان قدیمی را با نیرنگ از بین می برد، سپس جای آن ها را گرفته و از خاکستر سیاره مادری خود آپوکالیپس را به وجود می آورد. اما دارک ساید اینجا هم هدف پلیدانه تسلیم کردن تمام جهان مقابل خود را در سر دارد. طبیعتا، دارک ساید در جهت ویرانگری خود تقابل زیادی با قهرمانان جهانی DC خواهد داشت.

طراحی بصری تانوس برای اولین بار در سال 1973 انجام گرفت که الهام بخش دارک ساید در DC بود. تانوس که یادآور زندگی خدایان جدید دارک ساید است، موجودی ابدی تصور شد؛ به این معنی که هر دو شخصیت به طور طبیعی قدرتی غیر طبیعی را به ارث برده و کم و بیش نامیرا می شوند. صندلی خداگونه تانوس موجب احساس فزونی نسبت به شکل های پایین تر زندگی می گردد و حتی بدون دانش روان شناسی، متوجه خواهید شد دارک ساید دارای ذهنیتی مشابه با خود-جذبی است.

تانوس در بزرگسالی تایتان را تسخیر می نماید و خود را فرمانروای سیاره مادری خود می داند که بار دیگر، مانند آینه ای دارک ساید و آپوکالیپس را نشان می دهد. با این حال، تانوس دچار ژن ابتلا به انحراف ابدیت ها است که او را محکوم به طرد شدن از میان مردمان تایتان نموده است. تانوس تنها پس از جمع آوری ارتش سربازان بیگانه در هنگام تبعید، برای راهنمایی سیاره خود می آید که از این لحاظ با میراث سلطنتی دارک ساید متفاوت است. تانوس در مشهورترین داستان کمیک خود، قدرت ارواح (که اکنون با نام سنگ های ابدیت شناخته می گردد) را شکار می نماید و شباهت اجتناب ناپذیری به جست وجوی بی وقفه دارک ساید برای معادله ضد زندگی دارد.

با وجود ویژگی های مشترک مختلف، خلاقیت مارول در انگیزه های متفاوت تانوس، از نسخه کپی شده آن بسیار بیشتر است. تانوس به جای اینکه مانند همتای خود در جهانی DC بی امان به دنبال تسخیر و کنترل باشد، به وسیله یک رابطه عاشقانه با بانوی مرگ به سوی بدی سوق داده شد و اغلب کارهای خبیثانه خود را به نام او انجام می داد. تانوس وقتی به دنبال برقراری ارتباط با گریم ریپر نبود، گاهی اوقات برای منافع مشترک حتی در کنار قهرمانانی مانند آدام وارلاک و نیمور ساب-مارینر می جنگد؛ این، دیگر تفاوت اصلی او با دارک ساید همواره پلید است.

داستان و جهت تانوس در فیلم های انتقام جویان

MCU به طور گسترده ای برای سنگ های روح از کتاب کمیک تانوس اقتباس می نماید، اما رابطه عاشقانه او با بانوی مرگ را از فیلم نامه حذف نموده و انگیزه فلسفی بیشتری را به آن اضافه می نماید. شخصیت جاش برولین ویران شدن جهانی مادری خود تایتان را در گردبادی از جمعیت و قحطی می دید، اما نه قبل از تبعید، چرا که جهت این سیاره می تواند با از بین رفتن نیمی از ساکنانش معکوس گردد.

تانوس به عنوان یک ناجی مطلع می آید، تنها فردی که مایل به انجام کاری است که باید انجام گردد، تا برنامه نادیده گرفته شده خود برای تایتان را در سطح جهانی اجرا کند. تانوس میخواهد نیمی از حیات را از بین ببرد تا مصرف سریع منابع را متوقف نموده و آینده ای روشن تر برای 50 درصد خوش شانس باقی مانده تضمین کند. برای رسیدن به چنین نابودی بزرگی، تانوس سنگ های مختلف ابدیت را از سراسر جهان جمع نموده و از قدرت گسترده آن ها استفاده می نماید تا به راحتی نیمی از حیات را از بین ببرد.

داستان تانوس در مارول بیشتر جزئیات به دست آورن سنگ های ابدیت و جهت رسیدن به پیروزیت توسط او را بازگو می نماید. در انتقام جویان، لشکری از سربازان چیتاری برای بازیابی سنگ قفل شده در تسراکت به لوکی داده می گردد، اما گروه تازه تشکیل شده انتقام جویان حمله او را با پیروزیت دفع نموده از سنگ محافظت می نمایند . در فیلم نگهبانان کهکشان، رونن برای جمع آوری سنگ قدرت اعزام می گردد، اما با تصمیم احمقانه ای، به متحد بنفش خود خیانت می نماید و سنگ قیمتی را برای خود نگه می دارد. تانوس که از کمبود رنگ زیر سطح بدن خود بیمار شده است، تصمیم می گیرد دستکش خود را شخصا با سنگ ها پر کند. او انتها در انتقام جویان: جنگ ابدیت به زمین می آید، دست به نسل کشی می زند و سپس به یک سیاره دور افتاده می رود و بقیه روزهای زندگی خود را به تنهایی در آنجا سپری می نماید. انتقام جویان مجددا خیلی زودی او را پیدا می نمایند اما دیگر خیلی دیر شده چراکه تانوس قبلا به هدف خود رسیده است.

داستان و جهت دارک ساید زک سایندر در کمپانی جهانی دی سی تا چه اندازه با داستان تانوس متفاوت است

اگرچه دارک ساید به صورت پراکنده در لیگ عدالت زک اسنایدر ظاهر می گردد، اما داستان این شرور اقتباسی دقیقی از منبع انتخابی DC است. فرمانده آپوکالیپس از یک جهانی دیگر، جهانها را نظارت، سیارات را نابود و جمعیت آن ها را به خاطر قدرت تحت سلطه خود درمی آورد.

دارک ساید در جنگ خونین خود (که انتها صدهزار جهان را در بر می گیرد) به دنبال معادله ضدزندگی بوده است که قدرت بیشتری برای او به همراه خواهد داشت. این فرمانده مستبد و ستمگر تا زمانی که همه موجودات به او تبزرگ ننمایند، متوقف نخواهد شد.

جدای از شرارت، تانوس و دارک ساید همواره دلایل متضادی برای ماجراهای کتاب کمیک خود داشتند. در جایی که شرور DC به دنبال سلطه بر جهانهای جدید بود، تانوس به دلیل علاقه ذاتی اش به مرگ و کشتن به جنگ کشیده شد. اگرچه زندگی پس از مرگ در MCU وجود ندارد، اما انگیزه های تانوس و دارک ساید هنوز هم در فیلم ها کاملا مختلف است.

با الهام از کمیک ها، هدف اصلی دارک ساید در لیگ عدالت زاک اسنایدر حمله، تسخیر جهان ها و بازسازی آن ها در قالب آتشین آپوکالیپس است. این دشمن پوست سنگی می تواند نیروهای خود را متقاعد کند که اراده آزاد نفرینی است که باید از حذف آن خشنود باشند، اما او تلاشی برای قهرمان شدن نمی نماید.

از طرف دیگر، تانوس با خیالی آسوده تصور می نماید که انسان خوبی است. حتی این تایتان دیوانه تا آخرین نفس هایش گفت که نابودی جهان، برای حفظ تعادل لازم بود و واقعا تصور می نماید که نسل های بعدی به عنوان ناجی به او احترام خواهند گذاشت. پس از اتمام مأموریت تانوس، او اعمال وحشیانه خود را ادامه نمی دهد و ارتش ها را با محصولات کشاورزی و کشتی جنگی را با کلبه ای محقر عوض می نماید. اساسا تانوس فاقد طمع قدرت (ویژگی اصلی دارک ساید) است، اما درک او از واقعیت بسیار کمتر است.

نحوه برخورد دارک ساید با زیردستان خود هم در مقایسه با تانوس کاملا متفاوت است. هنگامی که سیاره ای تحت تأثیر دارک ساید قرار می گیرد، شهفرایندان در ارتش بزرگ او به پارادیمون ها تبدیل می شوند. هیولاهای عالی رتبه در ارتش دارک ساید (دیساد، استپن ولف و گرنی گودنس) شکل خود را حفظ می نمایند، اما باید فرمانده خود را به عنوان خدا عبادت نمایند. وفاداری بی دریغ دیساد و استیصال استپن ولف برای جبران خسارت، نمونه های اصلی از وفاداری شدیدی است که دارک ساید به آن نیاز دارد. هنگامی که لشکر دارک ساید پیروز به تشکیل اتحاد نشدند، دارک ساید با له کردن سر استپن ولف در زیر پا رفتار تحقیر آمیز خود را نشان می دهد.

تانوس مانند دارک ساید، در سیارات فتح شده جنگجویان جدیدی را می یابد و بدین گونه گامورا، نبولا و فرقه سیاه را به خدمت می گیرد. تانوس همچنین مانند دارک ساید به خدمت گزاران خود اجازه می دهد کارهای پلیدی را انجام دهند، اما در حالی که شرور DC خواهان وفاداری است، تانوس نزدیک ترین پیروان خود را فرزندان خود می داند. خشم تانوس چیزی نیست که درباره آن تردید گردد، اما او به مراتب بخشنده تر از دارک ساید است. پس از کشتن گامورا او غمگین است و با وجود شکست لوکی را تنبیه نمی نماید. اما دارک ساید جهانی دی سی چنین ابهامات اخلاقی ندارد.

نقطه تقابل واقعی بین دارک ساید و تانوس در مقایسه نقشه های آن ها دیده می گردد. هر دو شرور در حال جمع آوری اشیایی باستانی هستند که با هم ترکیب شده و سلاحی بی نظیر را تشکیل دهند. این آثار درباره تانوس سنگ های ابدیت است و درباره دارک ساید، مادرباکس (که او در آخرین سفر خود با بی دقتی روی زمین جا گذاشت) و معادله ضدزندگی هستند. علاوه بر این، لیگ عدالت زک اسنایدر، دارک ساید را در حالی نشسته و بی کار نشان می دهد که استپن ولف در حال جمع آوری اشیای محبوب او است. سپس بعد از این که یک تیم از ابرقهرمانان بساط سرگرمی و فعالیت های او را ویران می نمایند، تصمیم جدیدی می گیرد. مقایسه ای ساده نشان می دهد که دقیقا همان اتفاق در مارول بین تانوس و انتقام جویان و انتقام جویان: جنگ ابدیت رخ داد.

در ترکیب با داستان های کمیک مشابه و طراحی های قابل قیاس آن ها، به راحتی می توان فهمید که چرا شخصیت ها اغلب در مقابل یکدیگر قرار می گیرند. اما در صحبت از سبک، گرچه دارک ساید و تانوس مقایسه می شوند، اما با اطمینان از این که شرورهای بزرگ دی سی و مارول در نوع خود موجودات منحصر به فردی هستند، دلایل آن ها برای انجام شرارت نمی تواند متفاوت باشد.

منبع: Screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1568

به "دارک ساید در مقابل تانوس؛ تبه کاران لیگ عدالت و انتقام جویان چه تفاوتی دارند؟" امتیاز دهید

8 کاربر به "دارک ساید در مقابل تانوس؛ تبه کاران لیگ عدالت و انتقام جویان چه تفاوتی دارند؟" امتیاز داده اند | 3.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دارک ساید در مقابل تانوس؛ تبه کاران لیگ عدالت و انتقام جویان چه تفاوتی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید