خانه تاریخی منطقی نژاد؛ یادگار زیبای قاجار در شیراز

به گزارش مرد کوچک، این عمارت تاریخی که به نام های موزه هنرهای اسلامی و موزه آواها و نواها نیز در میان مردم شناخته شده، مجموعه کم نظیری از انواع و اقسام هنرهای زیبای ایرانیان را در خود جای داده است.

خانه تاریخی منطقی نژاد؛ یادگار زیبای قاجار در شیراز

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

از آینه کاری های استادانه دیوارها گرفته تا مقرنس کاری های پیچیده و ماهرانه طاق ها، کلکسیونی از زیبایی ها در خانه تاریخی منطقی نژاد گردهم آمده اند تا بازدیدکنندگان را شیفته و مفتون هنر ناب مردم ایران زمین سازند.

با خرید اینترنتی بلیط هواپیما در سایت سفرمارکت به شهر بهارنارنج سفر کنید و گالری عکس هاتان را پر از عکس های خاطره انگیز کنید.

خانه تاریخی منطقی نژاد شیراز

چرا بازدید از خانه تاریخی منطقی نژاد پیشنهاد می گردد؟

یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین آیینه خانه های تاریخی کشورمان را در خود جای داده است.

از بهترین عمارت های تاریخی شیراز برای ثبت تصاویر یادگاری و اینستاگرامی بشمار می رود.

از بخش های جذاب و مختلفی چون موزه موسیقی تشکیل شده است.

تاریخچه خانه تاریخی منطقی نژاد

در خصوص تاریخچه خانه تاریخی منطقی نژاد اطلاعات زیادی در دسترس نیست، اما با اطمینان می توان گفت که این عمارت متعلق به یکی از تاجران خوش نام شیرازی به نام منطقی نژاد بوده است. منطقی نژاد این عمارت شگفت انگیز و پرزرق و برق را به یاری برجسته ترین معماران و هنرمندان شیرازی در سال 1311 هجری احداث کرد تا بنایی باشکوه را برای آیندگان از خود به یادگار بگذارد.

سال ها بعد، معماری بی بدیل و تزئینات خیره کننده داخلی این خانه چنان بر سر زبان ها افتاد که میراث فرهنگی کشورمان تصمیم گرفت نام آن را در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت برساند.

خانه تاریخی منطقی نژاد شیراز

لازم به ذکر است که این خانه نیز مانند سایر خانه های تاریخی بازمانده از دوران قاجار، از پدیده فرسایش بر اثر گذر زمان در امان نماند و بخشی از نمای بیرونی آن دستخوش تغییراتی شد که خوشبختانه با عملکرد به موقع اداره میراث فرهنگی و تفریحی شیراز، این عمارت باشکوه و زیبا بدون اینکه هیچ خدشه ای به اصالت تاریخی آن وارد گردد، در سال 1384 بازسازی و بازسازی شد و در اختیار عموم مردم نهاده شد.

امروزه خانه تاریخی منطقی نژاد به همه مردم عزیزمان تعلق دارد و درب های خود را روی عاشقان تاریخ و فرهنگ کشورمان گگردده تا ملت هنردوست و فرهیخته کشورمان را با هنر ناب و اصیل معماری ایرانی آشنا سازد.

معماری خانه تاریخی منطقی نژاد

با وجود اینکه خانه تاریخی منطقی نژاد از مساحت زیادی برخوردار نیست، اما به زیبایی و بهره گیری از کمترین فضا طراحی و دکور شده است. چیزی که در همان ابتدای ورود نظر شما را جلب خواهد نمود، حیاط دلنشین و زیبای عمارت است. فضای رویاگونه و تماشایی حیاط با درختان رنگارنگش چنان آشنا به نظر می رسد که گویی سالهاست در آن زندگی نموده اید. در فضای خانه خانه تاریخی منطقی نژاد شیراز بشینید تا معماری آن براتان تاریخ پر رمز و رازی را حکایت کند.

حوضی نیلگون و دلربایی در مرکز حیاط واقع شده است که با گلدان هایی رنگارنگ احاطه شده و با نیلوفرهای آبی و ماهیان سرخ رنگ خود بر جلوه زیبای حیاط دل انگیز بنا افزوده است. اگر به سمت بخش جنوبی عمارت بروید، اتاق شاه نشینی را خواهید یافت که با انواع مختلفی از تزئینات هنری از قبیل مقرنس کاری، گچ بری، نقاشی و آیینه کاری آراسته شده است. درب های هر یک از اتاق های بنا به زیبایی با طرح هایی متنوع معرق کاری شده و با پنجره های مشبک و خوش نقش و نگار مزین گشته است.

بی دلیل نیست این مکان را موزه هنرهای اسلامی می دانند، آثار هنری در جای جای این عمارت مشهود است: از نگاره های گل و بوته و زنانی که بر دیوارهای آن نقش بسته گرفته تا گچ بری های خلاقانه شومینه های آن، خانه تاریخی منطقی نژاد موزه ای است که آثار هنری ارزشمند آن بی هیچ قاب و محافظی در معرض بازدید عموم نهاده شده است.

بخش های مختلف خانه تاریخی منطقی نژاد

همان طور که پیش تر نیز ذکر گشت، خانه تاریخی منطقی نژاد از بخش های متنوعی چون تالار آیینه و موزه موسیقی تشکیل شده است. تالار آیینه این مکان یکی از زیباترین تالارهای تاریخی کشورمان محسوب می گردد و چنان زیبا و پرجزئیات طراحی و آیینه کاری شده که چشمان گردشگران را مدت ها خیره به خود نگه می دارد.

موزه موسیقی (آواها و نواها) نیز با داشتن قسمت های مختلفی چون گالری موسیقی، کارگاه ساخت موسیقی سنتی، اتاق دیداری و شنیداری، بخش نگهداری اسناد ارزشمند تاریخی اساتید موسیقی ایران و تندیس ها و تصاویر برجسته ترین موسیقیدانان دنیا، اطلاعات بسیار ارزشمند و کاملی را در خصوص موسیقی ایران و دنیا در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد.

هزینه و زمان پیشنهادی از خانه تاریخی منطقی نژاد

برای بازدید از خانه تاریخی منطقی نژاد می توانید در تمامی روزهای هفته (به جز عصر چهارشنبه و صبح آدینه) در دو نوبت و از ساعات 8 صبح الی 12:30 و 16 عصر تا 20 شب در این مکان حضور یابید. البته برای بازدید از این مکان مبلغی نیز در نظر گرفته شده که در مقایسه با دیدنی ها و زیبایی های این مکان بسیار ناچیز است.

فصل مناسب برای بازدید از خانه تاریخی منطقی نژاد چه زمانی است؟

خانه تاریخی منطقی نژاد در هر زمان از سال زیباست؛ چه فصل بهار از این مکان بازدید کنید و چه فصل پاییز، نمای رویایی و دلنشین حیاط این عمارت تحسین شما را به همراه خواهد داشت.

چگونه به خانه تاریخی منطقی نژاد شیراز برویم؟

اولین راه، خرید بلیط هواپیما شیراز و پرواز به سمت شهر بهارنارنج است. از آنجایی که خانه منطقی نژاد در قلب بافت تاریخی شیراز نهاده شده، شما به راحتی و با استفاده از وسایل نقلیه قادر خواهید بود که از این مکان دیدن کنید. کافی است به وسیله اتوبوس یا تاکسی خطی به میدان احمدی شیراز (بین سه راه نمازی و سردک) رسیده و از آنجا به کوچه پشت مسجد نو بروید.

در نزدیکی خانه تاریخی منطقی نژاد شیراز از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

کلیسای ارامنه شیراز: 500 متر

موزه هنر مشکین فام شیراز: 550 متر

شاه چراغ شیراز: 800 متر

بازار تاریخی شیراز: 1.5 کیلومتر

مسجد نصیرالملک: 1.6 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی خانه تاریخی منطقی نژاد شیراز برای اقامت وجود دارد؟

هتل سنتی یوسف: 170 متر

هتل ریتون شیراز: 210 متر

مجموعه سنتی سرباغ: 260متر

هتل سنتی ستایش: 500 متر

هتل سنگ سیاه: 550 متر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به خانه تاریخی منطقی نژاد شیراز هستند؟

رستوران صوفی: 93 متر

رستوران میلاد: 400 متر

رستوران ترنج: 500 متر

منبع: گردشبان
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1355

به "خانه تاریخی منطقی نژاد؛ یادگار زیبای قاجار در شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تاریخی منطقی نژاد؛ یادگار زیبای قاجار در شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید