حرکت با چراغ خاموش؛ از وقف باغ گل تا مدرسه سازی

به گزارش مرد کوچک، تهران (پانا) - حرکت با چراغ خاموش و بدون تبلیغ و عظیم نمایی برای انجام کارهای خیر و عام المنفعه با همه بی سر و صدا بودنش در پی خود هزاران اتفاق خیر را رقم می زند؛ سنت بیشتر خیّران و افرادی که در راه خیر قدم می گذارند چنین است.

حرکت با چراغ خاموش؛ از وقف باغ گل تا مدرسه سازی

جهت دریافت خدمات فضای داخلی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

تکه دهم مرکز در انتهای دروازه قزوین که این روزها در حصار بافت فشرده مسکونی با تراکم زیاد جمعیت محصور شده است، بازمانده باغ ها و زمین های کشاورزی باصفای سال های نخست سده حاضر است، زمین هایی که این روزها جز نام و یاد افراد و چهره هایی که با وقف مال و دارایی خود در راستا کار خیر قدم گذاشتند هیچ نشانی از گذشته ندارد.

باغ گل مرحوم سید حسن زعیم در خیابان حسام الدین یکی از همین زمین ها است؛ باغی که سال ها به اسم یکی از عظیم ترین قطب های فراوری گل وگیاه در تهران محسوب می شد و این گل هابانی بسیاری از اتفاقات خیر در دل زندگی اهالی تهران بودند.

باغ گل زعیم به مرور با تغییر سبک زندگی و رشد و توسعه بافت مسکونی به پاکدشت ورامین منتقل شد. اما وقتی نیت، یاری به خلق خدا و رضایت او باشد، این جابه جایی هم کار باغ گل را تعطیل نمی نماید و حتی باعث پرورش گل های ارزشمندتری می گردد. زمین باغ گل زعیم از سوی سید علی زعیم، فرزند مرحوم سید حسن زعیم، با نیت زنده ماندن نام پدر، برای مدرسه سازی وقف شد و مدرسه زعیم تبدیل به باغ انسان سازی برای توسعه و پیشرفت کشور شد. به همین بهانه با سید علی زعیم درباره این کار خداپسندانه و نوستالژی های پازل دهم مرکز در روزگار حضور باغ گل گفت وگو کردیم.

حرکت با چراغ خاموش و بدون تبلیغ و عظیم نمایی برای انجام کارهای خیر و عام المنفعه با همه بی سر و صدا بودنش در پی خود هزاران اتفاق خیر را رقم می زند. سنت بیشتر خیّران و افرادی که در راه خیر قدم می گذارند چنین است.

گرفتن وقت مصاحبه و جلب رضایت از سید علی زعیم صاحب گل فروشی معروف میدان پاستور، کار ساده ای نبود. هرچند آقای زعیم صبورانه و مهربان جوابگوی ما بودند، اما شرط گذاشتند که در نوشتار مطالب از اغراق و تعریف های اضافه پرهیز کنیم و بعد به گفت وگو رضایت دادند. در یک صبح بهاری راهی میدان پاستور و گل فروشی معروف آنجا شدیم.

سید علی زعیم سال 1335 در تهران و خیابان سلسبیل، حوالی خیابان امام خمینی(ره) ـ چهارراه وثوق سابق ـ به دنیا آمد. او بعد از خاتمه دوره تحصیلات عمومی و دریافت مدرک دیپلم در سال 1353 راهی هلند، سرزمین گل و گیاه می گردد و در رشته مهندسی گل و گیاه تحصیل می نماید.

این انتخاب رشته هم البته برای سید علی زعیم ماجرایی داشت: در آن موقع رشته های تحصیلی مثل امروز چندان متنوع نبود و اغلب سراغ پزشکی یا مهندسی می رفتند. از طرف دیگر، پرورش گل، شغل پدری ام بود. از همان دوران کودکی در کنار پدر در باغ پرورش گل مشغول کار بودم و تقریباً علاقه ای در پی کردن رشته پرورش گل و گیاه نداشتم تا اینکه از سال نهم دبیرستان به پرورش گل و گیاه علاقه مند شدم و تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از ایران گرفتم.

چهارراه وثوق خاکی تشویق نامه از سوربن فرانسه

مرحوم سید حسن زعیم سال 1319 در منطقه 10 تهران خیابان غفاری، در همان خانه ای که سکونت داشت، کارش را با راه اندازی باغچه ای کوچک آغاز می نماید. او زمانی به کسب وکار پرورش گل پرداخت که این حرفه برای کسی چندان شناخته شده نبود و اگر کسی هم در گوشه باغچه حیاط یا در خانه گلدانی داشت فقط از روی تفریح و تفریح بود و کسی به فروش گل به اسم حرفه توجه نداشت. با این اوصاف گلخانه مرحوم زعیم در تکه دهم مرکز دایر بود. در این حال و هوا، کسب تشویق نامه از سوربن فرانسه یکی از افتخارات گلخانه زعیم بود.

سید علی زعیم در این باره شرح می دهد: پدرم در مزرعه نوعی گل رز زیبا را کشت می کرد که تا آن موقع نظیر نداشت. این گل بسیار مورد توجه نهاده شد به نحوی که یک عده از دانشمندان برای تحقیق در خصوص نوع کشت و رنگ نارنجی آن به گلخانه ما آمدند. مدتی بعد پدرم برای کشت این گل از دانشگاه سوربن فرانسه تشویق نامه دریافت کرد.

راه اندازی مجمع خیّران مدرسه ساز

توسعه و آبادانی هر کشوری در گرو توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش آن است. برای فراهم شدن حق برابر تحصیل برای همه دانش آموزان و برطرف بسیاری از نابرابری ها، به ویژه در منطقه ها و استان های محروم، مجمع خیّران مدرسه ساز به همت تعدادی از نیکوکاران از سال 1377 شکل گرفت.

سید علی زعیم، یکی از بانیان شکل گیری این مجمع، در این باره شرح می دهد: در سال های اخیر به علت کنترل جمعیت با افت جمعیت دانش آموزی روبه رو هستیم، اما زمانی ماجرا برعکس بود. جمعیت دانش آموزی زیاد و امکانات کم و محدود بود. البته هنوز داریم استان ها و منطقه های که در فقر سرانه امکانات آموزشی به سر می برند و دانش آموزان در مدارس کپری درس می خوانند. در این اوضاع بود که در کنار 7 ـ 8 نفر از خیّران تصمیم گرفتیم برای برطرف مسائل تحصیلی و ساخت مدارس دور هم جمع شویم. متأسفانه در این سال ها تعدادی از این عزیزان، مانند برادران مرحوم مردانی آذر که مدارس زیادی را در منطقه 10 ساختند، مرحوم دکتر حافظی، رئیس جامعه خیّران و مرحوم عدل پرور که مدرسه سازی را در منطقه 10 باب کردند به رحمت خدا رفتند.

یادگاری به نام پدر

خانواده زعیم از خانواده های دست به خیر بودند و همواره برای انجام امور خیریه پیش قدم. مرحوم حسن زعیم بانی ساخت 8 مسجد در روستاهای دورافتاده و محروم بود. راه اندازی کلاس های درس در روستا، ساخت حمام، ساخت بیمارستان زعیم در شریف آباد پاکدشت ورامین، بعلاوه دبیرستان زعیم در پاکدشت از جمله فعالیت این خیر برای برطرف محرومیت زدایی بوده است. سید علی زعیم دانش آموخته مکتب همین پدر است و در ادامه انجام کارهای خیر، سال 1388 باغ سابق پرورش گل و گیاه زعیم را برای ساخت مدرسه پسرانه وقف می نماید.

علی زعیم می گوید: برای زنده نگه داشتن نام پدر و بعلاوه هویت باغ میان دانش آموزان، ثلث به جای مانده ارث پدر از باغ زعیم را برای مدرسه سازی وقف کردم. کارکرد باغ، پرورش بود؛ زمانی پرورش گل و گیاه و امروز جایی برای پرورش انسان و نسلی پویا.

برکت کار خیر در زندگی

به عقیده سید علی زعیم، کار خیر، به ویژه کارهای عام المنفعه، هرچند که کوچک باشد همواره لذت بخش است و انرژی مثبت وصف ناشدنی دارد.

او در ادامه می گوید: وظیفه اجتماعی هر فردی ایجاب می نماید تا برای گره گشایی از کار خلق خدا و توسعه فرهنگ، اگر می تواند، کاری انجام دهد؛ کاری که بتوان به واسطه آن به آرامش روحی و حس خوب رسید. این یاری، بسته به احتیاج مردم، ممکن است متفاوت باشد؛ یک جا مدرسه سازی، یک جا تهیه جهیزیه، یک جا هم تهیه دارو. گرفتن حس خوب از انجام کار خیر است که مهم است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1713

به "حرکت با چراغ خاموش؛ از وقف باغ گل تا مدرسه سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت با چراغ خاموش؛ از وقف باغ گل تا مدرسه سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید