توسعه گلخانه ها؛ اولویت جهاد کشاورزی همدان

به گزارش مرد کوچک، آیدا شاکر - همدان ـ خبرنگار:با فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی از 27 خردادماه، منصور رضوانی جلال مدیرکل جهاد کشاورزی استان همدان طی نشست خبری با اهالی رسانه استان در مورد دستاوردهای این سازمان و همچنین اولویت ها و برنامه های پیش روی این نهاد توضیحاتی ارائه کرد.

توسعه گلخانه ها؛ اولویت جهاد کشاورزی همدان

وی با اشاره به شرایط حال حاضر کشور گفت: امروز دشمن از هر راهی به دنبال لطمه زدن به کشور ماست. تامین امنیت غذایی یکی از موارد مهمی است که باید در این شرایط آن را تقویت کنیم تا در این جنگ مالی دشمن نتواند از آن علیه ما استفاده کند. خوشبختانه در بخش کشاورزی با کوشش شبانه روزی کشاورزان و بهره برداران می توانیم موانع را پشت سر بگذاریم. مدیرکل جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اولویت های این سازمان در امسال بیان نمود: امسال توجه ویژه به گلخانه ها در اولویت کاری این مجموعه واقع شده است. کوشش می کنیم با مدیریت بهینه مصرف آب و افزایش تولید محصولات مورد احتیاج کشور روی گلخانه ها سرمایه گذاری کنیم و این موضوع در حقیقت اولویت نخست این سازمان در کشور و نیز استان است. رضوانی جلال در خصوص تسهیلات و امکانات بخش کشاورزی شرح داد: در رأس امکانات و تسهیلاتی که به بخش کشاورزی اختصاص یافته است گلخانه ها قرار دارند. تسهیلات 7 درصدی در مناطق محروم و تسهیلات 9 درصدی در مناطق برخوردار برای گلخانه ها اختصاص می یابد.

  • کاشت دانه های روغنی

مدیرکل جهاد کشاورزی استان همدان همچنین با اشاره به اهمیت کاشت دانه های روغنی نظیر کلزا در استان گفت: کشور ما در حوزه دانه های روغنی هنوز به خارج وابسته است بنابراین باید کاشت این دانه ها در کشور بیشتر گردد. دانه روغنی کلزا یکی از مهم ترین این دانه هاست. کشت کلزا سبب از بین رفتن مسائل زمین کشاورزی می گردد و بهره وری زمین را تا 30 درصد افزایش می دهد همچنین می توان این گیاه را در تناوب با سایر محصولات کشاورزی کشت کرد.

وی در زمینه تسهیلاتی که به کلزاکاران اختصاص خواهد یافت بیان نمود: دولت در این راه با قرار دادن تسهیلاتی مانند بذور و ماشین آلات یارانه ای به کلزاکاران برای کاشت این محصول یاری خواهد نمود. امسال در استان همدان 4500 هکتار کلزا کشت شده است که در تامین ماده اولیه روغن و کنجاله مورد احتیاج دامداری ها نقش موثری داشته و باید در سال های آینده سطح زیر کشت این محصول را به 15 هزار هکتار برسانیم. یکی از مزیت های استان همدان در این زمینه وجود کارخانه روغن کشی با ظرفیت مطلوب در شهرستان نهاوند است.

  • تولید سیب زمینی

رضوانی جلال همچنین ضمن تأکید بر اهمیت استان همدان در تولید سیب زمینی کشور گفت: امسال و به دنبال بارندگی های فراوان، کشت سیب زمینی با تاخیر انجام شد. این موضوع سبب شد سیب زمینی همدان با اندک تاخیر حدود 15 روز دیگر وارد بازار کشور گردد. همدان حدود یک پنجم سیب زمینی کشور را تولید می نماید ولی با وجود این استان در تولید و صنایع تبدیلی این محصول ضعیف است و باید پیشرفت کند.

وی در خصوص محصول چغندر قند نیز شرح داد: اگرچه سال گذشته در زمینه تولید چغندر قند در استان تا حدودی به خودکفایی رسیدیم، اما طی امسال و به علت وقوع سیل در خوزستان باید سطح زیر کشت این محصول را در استان افزایش دهیم. مدیرکل جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه با اشاره به خسارت های سیل همدان در ابتدای امسال اعلام نمود: طی سیل اخیر، استان همدان 834 میلیارد تومان در بخش کشاورزی آسیب دید که برای جبران آن 164 میلیارد تومان یاری بلاعوض و 102 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 4 درصد در نظر گرفته شده است. به دلیل اطلاع رسانی دقیق و به موقع در این خصوص 6 درصد از اعتبارات کل کشور به استان همدان اختصاص یافته است و در این زمینه استان در رتبه چهارم اعطای تسهیلات نهاده شد.

رضوانی جلال از ورود 100 هزار عدد پیوندک گردو به کشور اطلاع داد و اضافه نمود: حدود 100 هزار پیوندک گردو وارد کشور شده است. از این تعداد 70 هزار پیوندک به استان همدان و 55 هزار عدد به شهرستان تویسرکان داده شده است. طی یک یا دو سال آینده استان همدان یکی از تولیدکننده های مهم پیوندک گردو در کشور خواهد بود.

  • آمار اشتغال

در ادامه این نشست مدیر سرمایه گذاری جهاد کشاورزی همدان با ارائه آماری از وضعیت بخش کشاورزی گفت: طی سال 97 در بخش کشاورزی بالغ بر 3 هزار نفر در قالب خوداشتغالی و اشتغال مولد مشغول به کار شده اند و 350 میلیارد تومان نیز در این بخش سرمایه گذاری شده است. تسهیلاتی که از سال 97 تا این تاریخ (خردادماه 98) پرداخت شده نیز 497 میلیارد تومان برآورد شده است. از آنجایی که تا سرانجام شهریور امسال فرصت جذب بودجه سال 97 را نیز داریم این قول را می دهیم که تا شهریورماه این رقم را تا 550 میلیارد تومان برسانیم.

علی اصغر نقی ای با اشاره به آخرین سرشماری واحدهای تولیدی بخش کشاورزی توضیح داد: طی سال 97 از تعداد 1992 واحد دارای پروانه بهره برداری صنعتی در استان حدود 5/7 درصد واحد غیبرطرفال داشتیم. این موضوع را با ستاد تسهیل استان با مدیریت استاندار مطرح کردیم و در کوششیم با برطرف مسائل واحدهای راکد آنها را به چرخه تولید بازگردانیم. اغلب این واحدهای راکد مربوط به سنوات گذشته بوده است.

  • خشکاندن عمدی باغ ها

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان در نشست خبری مسئولان جهاد کشاورزی در خصوص بحث خشکاندن عمدی باغ ها در شهر شرح داد: قوانین ما در این خصوص در محدوده شهر با حریم شهر متفاوت است. در داخل محدوده شهر به علت ارزش اضافه نموده ای که ساخت وساز در باغ ها ایجاد می نماید اغلب افراد تمایل به خشکاندن باغ دارند تا دریافت مجوزهای قانونی ساخت وساز برای آنان ساده تر گردد. در حریم شهر این قوانین متفاوت است و خوشبختانه براساس قوانین ما ارزش اضافه نموده ناشی از ساخت وساز در باغ های حریم شهر تعلق نمی گیرد تنها مجوزی که برای ساخت وساز در باغ های حریم شهر توسط ما به افراد داده می گردد با عنوان اتاق کارگری و نگهبانی است که در حد یک درصد از کل مساحت باغ و در مساحت های بالاتر نیز زیر یک درصد از مساحت باغ را برای ساخت اتاق کارگری مجوز می دهیم. براساس قانون هیچ گونه مجوزی به خانه باغ یا امثال آن در حریم شهر تعلق نمی گیرد.

محمدمهدی نیک مرادی با اشاره به قوانین مربوط به فنس کشی و دیوارکشی باغ ها اضافه نمود: دیوارکشی در باغ ها به طور کلی ممنوع است و مجوز صرفا به فنس کشی داده می گردد، زیرا فنس نه تنها باعث حفظ اقلیم می گردد بلکه با هماهنگی ساختاری که با فضای سبز دارد به ظاهر نیز لطمه نمی زند. فقط در خصوص دیوارهایی که از قبل در باغ ها وجود داشته اند قانون مستثنی است و برای نوسازی این دیوارها نیز مجوز نوسازی فقط به دیوارهایی با ارتفاع یک متر و 20 سانت از سطح زمین داده می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 233

به "توسعه گلخانه ها؛ اولویت جهاد کشاورزی همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه گلخانه ها؛ اولویت جهاد کشاورزی همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید