تصمیم نهایی درباره بنای سوخته میدان تاریخی حسن آباد و تغییر کاربری آن

به گزارش مرد کوچک، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از تفاهم برای بازسازی بافت تاریخی میدان حسن آباد با مالک این مجموعه اطلاع داد و گفت: تعریف کاربری فرهنگی برای میدان حسن آباد با توجه به بافت تاریخی آن فرصت مغتنمی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است.

تصمیم نهایی درباره بنای سوخته میدان تاریخی حسن آباد و تغییر کاربری آن

چمدان:برزین ضرغامی با بیان این مطلب اضافه نمود: پس از حادثه آتش سوزی میدان تاریخی حسن آباد قرار شد این ساختمان را ظرف مدتی کوتاه مرمت و بازسازی کنیم اما با توجه به اینکه این بافت تاریخی مالک شخصی دارد تصمیم بر این شد کوشش کنیم به جای اینکه شهرداری خودش این کار را انجام دهد، مالک ساختمان اقدامات لازم را انجام دهد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: به همین دلیل شورایی متشکل از سازمان زیباسازی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تهران، شهرداری منطقه 11، دانشگاه تهران و مالک که بخش اعظمی از ملک یعنی بیش از هزار متر مربع از یک هزار و 300 متر مربع متعلق به این شخص است تشکیل شد.ضرغامی اضافه نمود: جلسات مختلفی برگزار گردید و پس از این رایزنی ها و هم اندیشی ها قرار بر این شد تا بتوانیم از فرصت پیش آمده برای تغییر کاربری این ملک که تا امروز در حوزه یراق آلات و وسایل ساختمانی در آن استفاده می شده است بهره ببریم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: در آنالیز های اجرا شده از سوی دانشگاه تهران متوجه میزان تخریب این ملک در گذر زمان شدیم تا بتوانیم این ملک را در آینده و پروژه بازسازی به نقشه اولیه نزدیک و اصالت بخشی این ملک انجام گردد.

وی اضافه نمود: نکته بعدی تعریف کاربری فرهنگی برای میدان حسن آباد باتوجه به بافت تاریخی آن فرصت مغتنمی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است تا به مرور سایر بخش ها نیز کاربری هایی را که به نفع شهر و مردم تهران است برگزینند.

ضرغامی اظهار کرد: این تفاهمنامه با این اهداف امضاء و بخش اعظمی از کار به عهده مالک گذاشته شده و طبیعتاً هزینه های بازسازی نیز از سوی مالک تامین خواهد شد اما در بحث طرح و نظارت هم شهرداری و هم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مشارکت خواهد نمود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرتهران درباره آینده این بافت تاریخی گفت: به طور کل بنا بر این است تا کاربری این ملک به فرهنگی تغییر کند و این فرصتی است تا باقی مالکان نیز کاربری خود را به فرهنگی تغییر دهند و از همین طرح الگو بگیرند.

وی درباره زمان بازسازی این ملک تاکید نمود: با توجه به اینکه بازسازی به وسیله بخش خصوصی و مالک انجام می گردد زمان اتمام بازسازی بستگی به سرعت ایشان دارد اما جداره های بیرونی که بر عهده شهرداری است به سرعت بازسازی خواهد شد.

ضرغامی اضافه نمود: طبیعتاً برای سرعت بخشیدن به امور بازسازی، کارهایی نظیر صدور مجوزهای لازم که برعهده شهرداری است در سریعترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت.

میدان حسن آباد که در طول تاریخ نام هایی مثل میدان ملک المتکلمین، میدان هشت گنبد، میدان پهلوی یا میدان 31 شهریور را به خود دیده است در بافت تاریخی تهران در تقاطع خیابان امام خمینی (سپه) با خیابان حافظ و خیابان وحدت اسلامی (خیابان شاهپور) واقع شده است.

میدان حسن آباد که پس از انقلاب به میدان 31 شهریور تغییر نام یافته بود دوباره به نام حسن آباد ثبت شد. میدان حسن آباد از میدان های تاریخی و بخشی از بافت تاریخی و سنتی تهران قاجاری است.

این میدان و ساختمان های گنبدی پیرامونش در سال 1309 ساخته و به بهره برداری رسید. این مجموعه در تاریخ 16 فروردین 1377 با شمارهٔ ثبت 1977 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 526

به "تصمیم نهایی درباره بنای سوخته میدان تاریخی حسن آباد و تغییر کاربری آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم نهایی درباره بنای سوخته میدان تاریخی حسن آباد و تغییر کاربری آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید