باغ و عمارت شوکت آباد یکی از جاذبه های دیدنی خراسان جنوبی است

به گزارش مرد کوچک، همشهری آنلاین/ براساس آخرین گزارشهای منتشر گشته، باغ و عمارت شوکت آباد یکی از جاذبه های دیدنی خراسان جنوبی است.

باغ و عمارت شوکت آباد یکی از جاذبه های دیدنی خراسان جنوبی است

باغ شوکت آباد در 10 کیلومتری شرق بیرجند، در کنار راه بیرجند به زاهدان در روستای شوکت آباد استان خراسان جنوبی واقع شده است. این باغ با وسعتی در حدود 5/8 هکتار داشته و با شماره 2363 در 23 مرداد سال 1378 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این باغ در بستری کوهستانی قرار گرفته که مربوط به دوره قاجار و از املاک امیر اسماعیل خان شوکت الملک بوده و به عنوان سکونتگاهی ییلاقی استفاده می شد. به علت آنکه وی وارث و فرزندی نداشت، اموال او به برادرش محمد ابراهیم خان رسید و بعدها به وسیله اسدالله علم، وزیر دربار وقف شد.

این باغ دارای ورودی ها، عمارت اندرونی، فضاهای خدماتی، اصطبل، یخچال و برجهای نگهبانی هست. عمارت اصلی باغ در ضلع جنوبی و با محور شرقی غربی بنا شده و این عمارت دارای 3 بخش است: حوضخانه، بخش مرکزی و اتاقهای ضلع شرقی و غربی حوضخانه. بخش اندرونی باغ که جنوبی ترین قسمت باغ بوده، از لحاظ طرح و معماری شباهت زیادی به خانه های مسکونی بافت بیرجند دارد. این فضا شامل حیاط، ایوان، هشتی، فضاهای ارتباطی، راهروها و اتاقهای متعدد در چهار ضلع حیاط هست. ایوان در ضلع جنوب دارای دو ستون با مقطع دایره و دو نیم ستون بوده و در مرکز حیاط حوضی با طرح 8 ضلعی و چهار باغچه کوچک در اطراف بچشم می خورد که درختان کاج در آنها کاشته شد.

فضاهای خدماتی شامل سرویس بهداشتی، مطبخ، حمام، اتاقهای خدمه و نگهبانان بوده که در گوشه جنوب شرقی و نیز در ضلع جنوب عمارت اصلی واقع شده است. این باغ در چهار گوشه دارای برجهای نگهبانی است. درختان موجود در باغ شامل درختان تزئینی، سایه دار و میوه دار از جمله چنار، کاج، سرو، هلو، انار، توت، زردآلو و تاک هست. درختان باغ بیشتر از گونه کاج بوده که در میان آنها درختان عرعر، انار و گردو به همراه بوته های گل چون شقایق و محمدی بچشم میخورد. از بخشی از این باغ به عنوان موزه تاریخ طبیعی و حیات وحش بیرجند استفاده می گردد و بخشی دیگر به رستوران سنتی تغییر کاربری داد.

منبع: همگردی
انتشار: 12 اسفند 1401 بروزرسانی: 12 اسفند 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2193

به "باغ و عمارت شوکت آباد یکی از جاذبه های دیدنی خراسان جنوبی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ و عمارت شوکت آباد یکی از جاذبه های دیدنی خراسان جنوبی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید