امانی: شرایط نابسامان عراق به دلیل حضور آمریکاست ، نظام طائفه ای درگیری ها را شدت می دهد

به گزارش مرد کوچک، حافظ منافع سابق ایران در قاهره گفت: شرایط نابسامان در عراق به دلیل حضور آمریکایی ها در این کشور است. آمریکایی ها چه از لحاظ حضور در پایگاه های نظامی و چه از لحاظ حضور دیپلماتیک در شئونات مختلف این کشور تاثیرگذاری می نماید.

امانی: شرایط نابسامان عراق به دلیل حضور آمریکاست ، نظام طائفه ای درگیری ها را شدت می دهد

مجتبی امانی، حافظ منافع سابق ایران در قاهره و کارشناس مسائل غرب آسیا در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد تهدید به استعفای برهم صالح، رئیس جمهور عراق و اوضاع نابسامان این کشور گفت: شرایط نابسامان در عراق به دلیل حضور آمریکایی ها در این کشور است. آمریکایی ها چه از لحاظ حضور در پایگاه های نظامی و چه از لحاظ حضور دیپلماتیک در شئونات مختلف این کشور تاثیرگذاری می نماید.

وی با بیان اینکه اساسا آمریکایی ها در هر کشوری که بیشتر حضور نظامی یا دیپلماتیک داشته باشند اوضاع آن کشور نابسامان تر خواهد بود، گفت: اساسا آمریکایی ها با ابزار حضور خود در کشورها دولت مرکزی آن کشور را تحت تاثیر قرار می دهند و از آنجا که ایالات متحده از ارتباطات خوب ایران و عراق مطلع و عصبانی است مانع از استقلال این کشور به طور کامل می گردد.

امانی با اشاره به شکست داعش در عراق با همکاری ایران و عراق همچنین راهپیمایی میلیونی اربعین که هر سال نشان دهنده اتحاد کشورهای منطقه به ویژه مردم ایران و عراق است، گفت: آمریکایی ها اساسا از این اتفاق احساس نگرانی می نمایند و از هر ابزاری برای تخریب روابط بین دو کشور دریغ نمی نمایند.

حافظ منافع سابق ایران در قاهره اقدامات آمریکایی ها در این عرصه را تاکید آنها بر تجزیه عراق دانست و گفت: آنچه در عراق دیده می گردد بیشتر ناظر بر کوشش آمریکا برای ایجاد تشنج در این کشور است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا مسئله دیگر در گسترش نابسامانی ها در عراق را نظام طائفه ای در این کشور دانست و گفت: نظام طائفه ای این درگیری ها را شدت می بخشد و از آنجا که در این کشور و براساس قانون اساسی رئیس جمهور باید کُرد، نخست وزیر شیعه و رئیس مجلس اهل تسنن باشد، همین شرایط به نوعی جامعه عراق را بیشتر آماده تجزیه می نماید.

وی موضوع مهم دیگر در نابسامانی در عراق را مربوط به فساد بعضی دولتمردان عراقی به فساد موجود در بدنه مجلس و دولت عراق دانست و توضیح داد: ناکارآمدی دولت در تامین معیشت مردم سبب شده که فضای موجود در عراق به لحاظ نارضایتی مردم گسترش پیدا کند از سوی دیگر به دلیل عدم مطلعی مردم از بازی های سیاسی بعضی مردم عراق تصور می نمایند با اغتشاش معیشت آنها بهتر خواهد شد در حالی که موج ناآرامی های موجود در عراق در حقیقت ابزار مناسب تری به دست آمریکایی ها برای موج سواری در این شرایط را داده است.

امانی در خاتمه گفت: نظام طائفی در عراق نظامی ناکارآمد است و رئیس جمهور این کشور به عنوان شخص معرفی نماینده نخست وزیرجدید در شرایط فعلی گاهی چنان تحت فشار قرار می گیرد که این فشارها باعث می گردد تا با تهدید به استعفا، راه خروجی پیدا کند که درهرحال به نظرمن این نوع نگرش باید تصحیح گردد و همه مردم عراق ائم از کُرد و سنی و شیعه بتوانند به یک امرکلی که مصلحت کشور و مردم عراق را تامین کند،برسند .در حقیقت به نظر می رسد تهدید به استعفای برهم صالح تاثیری در حل مسائل موجود در عراق نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 707

به "امانی: شرایط نابسامان عراق به دلیل حضور آمریکاست ، نظام طائفه ای درگیری ها را شدت می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امانی: شرایط نابسامان عراق به دلیل حضور آمریکاست ، نظام طائفه ای درگیری ها را شدت می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید