آیا باید از رشد خیره کننده شرکت آمازون بترسیم؟ ، جف بیزوس می گویدنه رقبا می گویند بله!

به گزارش مرد کوچک، یک سال پیش، جف بیزوس مدیرعامل آمازون در جمع کارمندان شرکت آمازون گفت که دیگر شرکت ها نباید از آمازون بترسند چرا که رقابت بین امازون و دیگران به رشدی دو جانبه منتهی می گردد. اما رشد فعلی آمازون به معنای واقعی کلمه باعث هراس فعالان ارشد بازار فناوری شده است.

آیا باید از رشد خیره کننده شرکت آمازون بترسیم؟ ، جف بیزوس می گویدنه رقبا می گویند بله!

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، در ماه مارس 2018 بیزوس در جمع کارمندانش گفت: در زندگی واقعی فرصت های زیادی برای پیروزی وجود دارد و آمازون تنها یکی از این فرصت ها را در اختیار دارد.

اما حقیقت این است که رشد آمازون طی سال های اخیر تا حدی خیره کننده بوده که بسیاری از رقبای اصلی آمازون صرفا به دنیال یافتن راه هایی برای موفقیت و زنده ماندن در برابر آمازون هستند.

پایگاه خبری بی بی سی در ماه مارس گذشته، از بیزوس خواست تا از تشدید ترس بیش از حد بعضی رقبای آمازون صحبت کند.سوال کننده گفت که به عنوان بزرگترین تجارت الکترونیک که تقریبا در هر دسته تجاری بزرگ گسترش یافته است، بعضی از همکاران و مشتریان آمازون نگران این شرکت هستند.

اما بیزوس صراحتا پاسخ داد که این نگرانی ها همواره وجود داشته اند و این رسانه ها هستند که به هراس دیگران از آمازون شاخ و برگ می دهند. باهمه این ها نگاهی به نمودار رشد خیره کننده آمازون طی سال های اخیر نشان می دهد نگرانی ها چندان بی پایه و اساس هم نیستند.

ترس از آمازون در سراسر دنیا وجود دارد، در سه ماهه چهارم سال 2017، آمازون بیشترین رشد را بین شرکت ها دنیا ثبت کرد گرچه رقبایی مثل والمارت هم بیکار نبودند و سعی نموده اند با ایجاد خلاقیت و مسیریابی مجدد رشد امازون را دور بزنند. در حال حاضر از 65 بازار اصلی خرده فروشی در ایالات متحده، آمازون تا خاتمه سال 2018 بالغ بر 35 بازار را در اختیار گرفته و این یعنی یک تسلط بی حد و حصر.

چارلز هیل، استاد کسب و کار دانشگاه واشنگتن، در این خصوص می گوید: پتانسیل های رجحان آمازون در برابر رقبا بیش از حد است و این نوع ترس رقبا از رشد آمازون غیر منطقی نیست. اما هیل برای دیگر شرکت ها نیز ابراز امیدواری کرد و گفت: این یک بازی صفر به صد نیست و مطمئنا برای هررقبای کوچک و بزرگ راههای رشد وجود دارد.

البته بعضی نیز معتقدند آمازون برای موفقیت از مسیرهای ناجوانمردانه حرکت نموده است. برای مثال آندره هگیو، استاد کسب و کار دانشگاه بوستون، گفت که بعضی از اقدامات تجاری آمازون، نظارت بیشتری را می طلبد. به عنوان مثال، سیاست آمازون برای جلوگیری از فعالیت های فروشندگان شخص ثالث و جلوگیری از ارائه قیمت های پایین تر در سایتهای دیگر، نگرانی هایی گسترده در حوزه مساول قانونی را ترویج می دهد.

با همه این ها تناقض ها هنوز باقی هستند و تعیین نیست رشد آمازون می تواند ترسناک و تحقیر کننده باشد یا انگیزه بخش و مثبت. نظر شما چیست؟

*رویا پاک سرشت

منبع: انتخاب
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 158

به "آیا باید از رشد خیره کننده شرکت آمازون بترسیم؟ ، جف بیزوس می گویدنه رقبا می گویند بله!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا باید از رشد خیره کننده شرکت آمازون بترسیم؟ ، جف بیزوس می گویدنه رقبا می گویند بله!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید