آموزش تصویری نصب فونت فارسی در فتوشاپ

به گزارش مرد کوچک، نرم افزار فتوشاپ یکی از کارآمدترین برنامه ها در زمینه ویرایش تصویر و تایپوگرافی است. اگرچه این نرم افزار فونت های بسیاری دارد، اما در صورت نیاز به فونت جدید باید آنها را نصب کرد. نصب فونت فارسی در فتوشاپ به سادگی و در مدت زمان کوتاهی قابل انجام است.

آموزش تصویری نصب فونت فارسی در فتوشاپ

خبرنگاران | سرویس تکنولوژی - با استفاده از فتوشاپ این اَبَر برنامه قدرتمند، علاوه بر روتوش عکس، خلق و ویرایش تصاویر، می توان کارهای فوق العاده ای از جمله تایپوگرافی (اضافه کردن متن به تصویر) را نیز انجام داد. اگر شما هم قصد دارید با استفاده از این نرم افزار، متنی را به تصاویر خود اضافه کنید حتما به فونت های جدید نیاز خواهید داشت. در این مطلب شیوه نصب فونت فارسی در فتوشاپ را به صورت مرحله به مرحله و همراه با تصویر آموزش خواهیم داد.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.

  • مراحل نصب فونت فارسی در فتوشاپ
  • نحوه استفاده از فونت ها در فتوشاپ
  • نکات مهم در نصب فونت

مراحل نصب فونت فارسی در فتوشاپ

به منظور نصب فونت در فتوشاپ به این نکته توجه داشته باشید که فتوشاپ از فونت های پیش فرضی که در ویندوز نصب شده است استفاده می کند، بنابراین نیاز به نصب مستقیم فونت های دانلود شده در برنامه نیست.

به منظور نصب فونت در این نرم افزار مراحل زیر را در پیش بگیرید.

1. برای این کار کافی است در مرورگر خود عبارت دانلود فونت های رایگان فارسی را جستجو کرده و بعد از یافتن فونت های مورد نظر، آن ها را دانلود کنید، البته می توانید از فروشگاه های کامپیوتری نیز سی دی مخصوص فونت های فارسی را تهیه نمایید.

دو نکته:

  • سایت های بسیاری از جمله ایران فونت، سایت قلم فارسی، فونت ایران و… که فونت های آنلاین فارسی را هم به صورت رایگان و هم با پرداخت هزینه، ارائه می دهند.
  • فونت های مناسب با پسوندotf ،ttf ،pbf ،pfm را دانلود کنید، زیرا فتوشاپ قابلیت پشتیبانی از آن ها را داشته باشد.

2. اگر فایل دانلود شده در حالت فشرده یا زیپ است، آن را از طریق برنامه WINRAR روی دسکتاپ یا محل موردنظر extract و از حالت فشرده خارج کنید تا بتوانید فونت ها را نصب کنید.

3. سپس فونت دلخواه، راست کلیک کنید و گزینه Install را بزنید. همچنین می توانید روی فونت مورد نظر دوبار کلیک کنید تا فایل باز شود، در این فایل می توانید نحوه نوشتاری حروف و اعداد این فونت را ببینید سپس از قسمت بالا روی گزینه Install کلیک کنید.

نکته: اگر قصد نصب تمامی فونت ها را دارید، با نگه داشتن Ctrl یا Shift، تمامی فونت ها را انتخاب کرده و بعد راست کلیک کنید و گزینه Install را بزنید.

4. متاسفانه بعضی از ویندوزها اجازه نصب آسان به شیوه بالا را نمی دهند. در این حالت شما بعد از راست کلیک روی فونت متوجه می شوید که گزینه Install را ندارید،در این حالت ابتدا با استفاده از میانبر CTRL+C فونت ها را کپی کنید و سپس راستا زیر را دنبال کنید:

Start Menu > Control Panel > Appearance and Personalization > Fonts

به جای راستا بالا، می توانید با فرمان CTRL+R برنامه Run را باز کنید، فرمان Fonts را وارد کرده و سپس گزینه OK را انتخاب کنید.

5. به پوشه فونت بروید و CTRL+V را بزنید تا فایل های کپی شده در محل مقصد ذخیره شوند.

6. بعد از نصب، فونت ها به صورت اتوماتیک به لیست فونت های شما در فتوشاپ اضافه می شود و شما می توانید فتوشاپ را باز کنید و از فونت های جدید استفاده کنید. نصب فونت فارسی در فتوشاپ به همین سادگی بود.

نحوه استفاده از فونت های نصب شده در فتوشاپ

اکنون که کار نصب فونت فارسی در فتوشاپ به انتها رسید، برای استفاده از فونت های جدید باید نام اصلی آن را بدانید. برای این منظور مراحل زیر را در پیش بگیرید.

1. در پوشه Fonts روی فونت مدنظر کلیک راست کرده و گزینه Preview را بزنید یا این گزینه را بعد از انتخاب فونت از نوار ابزار بالا بزنید تا ظاهر فوت برای شما نمایش داده شود.

2. در صفحه باز شده، اولین خطی که اطلاعات فونت را نوشته Font name است. حال نام اصلی فونت را می دانید، آن را یادداشت کرده یا در ذهن بسپارید، سپس در فتوشاپ با انتخاب متن مورد نظر و سرچ حروف ابتدایی فونت در لیست فونت ها به آن دسترسی پیدا کنید.

نکات مهم در نصب فونت فارسی در فتوشاپ

هنگام نصب فونت فارسی در نرم افزار فتوشاپ نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • در حین انجام مراحل نصب فونت، برنامه فتوشاپ باید بسته باشد. در غیر این صورت باید آن را ببندید و دوباره باز کنید تا فونت های جدید به لیست فونت های فتوشاپ اضافه شوند.
  • هر فونتی در فتوشاپ قابل استفاده نیست. بهتر است فونت های True Type یا Open Type را انتخاب کنید.
  • اگر فونت ها را از CD کپی می کنید، آنها را داخل فولدر Fonts ذخیره کنید. در غیر این صورت در نرم افزار فتوشاپ قابل استفاده نخواهند بود.

حرف آخر

کاربران فتوشاپ برای طراحی در این محیط و جهت تایپ متن، بدون شک به فونت های مختلفی که مدنظرشان است نیاز خواهند داشت و گاهی اوقات محدودیت فونت ها کمی دردسر ساز می شود. بنابراین نصب فونت فارسی در فتوشاپ از موضوعاتی است که کاربران این نرم افزار اغلب با آن روبرو می شوند، اما حالا می توانید فونت های دلخواه خود را به فتوشاپ اضافه کنید. آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ آیا بدون مشکل خاصی توانستید فونت های مورد نظر خود را به فتوشاپ اضافه کنید؟ اگر بعد از نصب فونت ها و تایپ متن روی تصویر با مشکل جدا نویسی حروف روبرو شدید، به مطلب حل مشکل جدا شدن حروف در فتوشاپ مراجعه کنید. در آخر فراموش نکنید که نظرات و پرسش ها و تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر همراهان خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1650

به "آموزش تصویری نصب فونت فارسی در فتوشاپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش تصویری نصب فونت فارسی در فتوشاپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید