آشنایی مختصر با وسایل حمل و نقل عمومی پوکت

به گزارش مرد کوچک، تایلند، کشوری در بخش جنوب شرقی قاره آسیاست که متشکل از صدها جزیره کوچک و بزرگ مختلف می گردد. جمعیت انبوهی از توریست های اقصی نقاط جهان راهی سرزمین تایلند برای تفریح و تفرج میان شهرها و مقاصد جذاب و دوست داشتنی آن از جمله پاتایا و همچنین پایتخت یعنی بانکوک می شوند. البته به جز پاتایا و بانکوک که درصدر فهرست مکان های توریستی و دیدنی کشور تایلند قرار دارند، شهرهای دیگری را نیز می توان در این کشور مورد توجه قرار داد که بهترین آن ها شهر پوکت (Phuket) هست. سفر به پوکت که به عنوان بزرگترین جزیره موجود در تایلند محسوب می گردد، قطعا از جذابیت های منحصر بفردی برای شما گردشگران و همچنین علاقمندان اقلیم های ساحلی و جنگلی برخوردار خواهد بود، اما حواستان باشد که لذت در هر سفری خواسته و ناخواسته مستلزم پرداخت هزینه های مختلفی در زمینه های اقامت، غذا و همچنین حمل و نقل بوده که ما در مطلب حمل و نقل عمومی در پوکت از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم قدری بیش از پیش شما را با وسایل حمل و نقل عمومی پوکت آشنا نماییم. پس، ما را در مقاله حمل و نقل در پوکت همراه باشید.

آشنایی مختصر با وسایل حمل و نقل عمومی پوکت

برای سفر با تور پوکت همراه ما باشید.

حمل و نقل در پوکت

حمل و نقل در پوکت یا به تعبیر دیگری فوکت بسیار آسان و ساده تلقی می گردد؛ چرا که اولا در این استان جنوبی تایلند می توان در هر موقعی از شبانه روز با کلی وسیله مختلف موتوری روبرو شد که حاضرند در ازای مبلغی واقعا ناچیز و مقرون به صرفه شما را در سطح داخلی این شهر جا به جا کنند. دوما مساحت کل شهر پوکت چیزی نزدیک به 580 کیلومتر مربع تخمین زده شده که با توجه به این وسعت کم می توان گفت به راحتی و با کمی قدم زدن می توان از هر نقطه تفریحی و جاذبه گردشگری بازدید بعمل آورد. دلیل سوم برای سهولت حمل و نقل در پوکت، محدود بودن فضای مناطق تفریحی و تفرجگاهی موجود بحساب می آید که در کنار نزدیکی اغلب هتل ها و مکان های اقامتی در حوالی رستوران ها و جاذبه های گردشگری این شهر می توان به جرات گفت هیچ احتیاجی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و شخصی احساس نمی گردد. با تمام این ها شاید پیاده روی و تردد در محیطی کاملا غیر بومی برای تعداد زیادی از گردشگران و مسافرانِ شهر پوکت کمی سخت باشد که برای این منظور آنان می توانند به سادگی هرچه تمام تر از حمل و نقل عمومی در پوکت استفاده کنند یا اینکه با پرداخت مبلغی به سراغ یکی از نمایشگاه های خودروی این شهر رفته و یک وسیله نقلیه مناسب را جهت عبور و مرور شخصی خود کرایه کنند. در پوکت به تاکسی های شهری، توک توک گفته می گردد و اتوبوس های فعال آن نیز به دو نوع سانگ تو و میکرو تقسیم شده اند. براساس مطلب حمل و نقل عمومی پوکت باید بدانید که اتوبوس های سانگ تو در حقیقت اتوبوس های روباز هستند که بیشتر از آنان برای جا به جایی مسافران میان جاذبه های گردشگری و تفریحی اصلی استفاده می شوند و اتوبوس های میکرو نیز به اتوبوس های معمولی این شهر گفته می گردد که در نواحی شهری به ارائه خدمات خود به مسافرانشان مشغول هستند. حال نوبت آن رسیده که به معرفی وسایل موجود در ناوگان حمل و نقل شهر پوکت برسیم، پس با ما در ادامه این بخش از حمل و نقل عمومی در پوکت همراه باشید.

اتوبوس ها و ون های فرودگاه

سفر شما به شهر ساحلی جذاب و فوق العاده دیدنی پوکت از فرودگاه شروع می گردد مگر اینکه خود را به وسیله راه های دیگری به این شهر تایلندی برسانید! بهترین راه برای رفتن به سوی پوکت از طرف فرودگاه، استفاده از اتوبوس ها و ون های مخصوصِ فرودگاه این جزیره بزرگ است که البته به لحاظ هزینه ای نیز استفاده از آنان می تواند برای شما گردشگران غیربومی بسیار مقرون به صرفه قلمداد گردد. تمام اتوبوس و ون هایی که برای تردد مسافران به مقصد فرودگاه از ایستگاه اصلی شهر مسافران خود را سوار می کنند، از برنامه زمانی بسیار منظم و دقیقی برخوردار هستند و کمتر پیش می آید که راس ساعت معین شده جهت حرکت آنان از ایستگاه مسئله ای بوجود بیاید و در زمان حرکت آنان اختلالی ایجاد گردد. اتوبوس های فرودگاه در مقایسه با ون های حرکت کرده به سوی این مقصد، از قیمت پایین تری برخوردار هستند (90 بات) و در عوض شما را ظرف مدت زمان بیشتری یعنی در حدود 100 دقیقه ای به سرانجامه هوایی شهر پوکت می رسانند. این در حالی است که ون های فرودگاهی پوکت می توانند شما را از مرکز این شهر ساحلی ظرف مدت زمان نهایتا 80 دقیقه و با اخذ کرایه ای معادل با 100 بات به فرودگاه برسانند. براساس مطلب حمل و نقل عمومی پوکت گردشگران و بازدیدکنندگان توجه داشته باشند که تنها ون های دارای آرم اتوبوس های فرودگاه می توانند شما را به سوی این سرانجامه هوایی راهنمایی کنند و سایر ون ها صرفا جهت تردد شما در سطح داخلی شهر پوکت کاربرد دارند. همچنین، بد نیست بدانید که تمام اتوبوس ها و ون های فرودگاهی پوکت، مسافران خود را از ایستگاه شماره هفت واقع در سرانجامه مسافربری 1 این شهر سوار می کنند و تنها تعداد کمی از خودروهای موجود در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر پوکت که به مقصد فرودگاه حرکت می کنند، جهت سوار کردن مسافران فرودگاه به سرانجامه مسافربری 2 پوکت مراجعه می کنند. براساس مطلب حمل و نقل عمومی در پوکت ناگفته نماند که در شهر پوکت، هیچ باجه بلیط فروشی برای استفاده از اتوبوس های آن وجود ندارد و شما بایستی در هنگام سوار یا پیاده شدن خود از اتوبوس، هزینه سفرتان را به راننده پرداخت نمایید. تا اینجا استفاده از اتوبوس و ون های مسافربری به مقصد فرودگاه برای کسانی بود که قصد رفتن به سوی این سرانجامه هوایی را از داخل شهر داشتند، اما اگر شما تازه به فرودگاه پوکت رسیده باشید و بخواهید برای رفتن به سمت شهر از اتوبوس یا ون های فرودگاهی بهره ببرید، ابتدا بایستی از ساختمان اصلی فرودگاه خارج شده و به سمت چپِ خود حرکت کنید تا با وسایل حمل و نقلی که به آنان می گویند Airport Bus یا همان اتوبوس های فرودگاهی روبرو شوید. شایان ذکر است در صورت عدم یافتن ایستگاه اتوبوس ها و ون های مخصوص فرودگاه می توانید از رانندگان یا کارکنانی که دارای یونیفرم هایی به رنگ نارنگی هستند، پرس و جو کنید.

مینی ون ها

مینی ون ها یکی از پرطرفدارترین وسایل حمل و نقل عمومی پوکت هستند که البته بسیاری از ساکنان این نقطه ساحلی، آن را نوعی تاکسی توک توک (Tuk Tuk) بحساب می آورند که کاملا متفاوت از توک توک های 3 چرخه است. واقعیت این بوده که در پوکت نیز می توان از توک توک های سایر نقاط دیگر تایلند هم استفاده کرد، منتها به شرطی که جاده و خیابان های ناهموار این شهر ساحلی کاملا مورد مرمت و بازسازی قرار بگیرند و لااقل هموارتر از شرایط فعلی خود شوند! برای همین هم هست که به جای توک توک ها در پوکت از مینی ون هایی عموما به رنگ زرد یا قرمز روشن استفاده می کنند که اتفاقا از سیستم های صوتی و پخش بسیار قوی نیز برخوردار هستند. مینی ون های پوکت اصولا از ایستگاه های خاصی جهت سوار کردن مسافران خود استفاده نمی کنند و بیشتر با استقرار در مکان هایی نزدیک به خروجی های مکان های توریستی و جاذبه های تفریحی شهر، مسافران خود را پیدا و سوار می کنند. گردشگرانی که از مینی ون های موجود در این شهر استفاده می کنند، توجه داشته باشند که نرخ کرایه های مربوط به این نوع از وسایل حمل و نقل عمومی در پوکت قدری گران و حتی می توان گفت گزاف معین می گردد که ممکن است حتی شما برای طی کردن یک راستا خیلی کوتاه با این مینی ون ها نیز مجبور به پرداخت چیزی نزدیک به 100 بات تایلندی شوید! به همین خاطر براساس مطلب حمل و نقل عمومی پوکت پیشنهاد می کنیم پیش از سوار شدن به این توک توک های مینی ون، مقصد و میزان کرایه خود را معین کنید و از راننده بپرسید که این مبلغ گفته شده از سوی او تنها برای یک نفر است یا برای چندین نفر.

توک توک - Tuk Tuk

توک توک های پوکت همچون مینی ون ها از سرعت جا به جایی و فضای مناسبی جهت سوار نمودن مسافران برخوردار هستند. این توک توک ها عمدتا دارای هزینه های بسیار بالاتری نسبت به اتوبوس ها، تاکسی های موتورسیکلتی و سایر وسایل حمل و نقل عمومی بوده و می توان در صورت کمی ولخرجی، از این وسیله حمل و نقل در پوکت که قطعا استفاده از آن لذتبخش تر از حتی کرایه خودروی شخصی نیز هست، جهت ترددهای خود در سطح شهر کوچک پوکت بهره گیری کرد. ناگفته نماند که توک توک ها نیز در کنار تمام خصایص برجسته خود از نقاط ضعفی هم برخوردار بوده که تنها در صورت استفاده از این نوع وسیله می توان به آن ها پی برد.

اپلیکیشن Grab Taxi

Grab Taxi نام تنها برنامه رزرو خودرو جهت جا به جایی و تردد در سطح شهر پوکت است که می توان با بهره گیری از آن به نزدیکترین تاکسی موجود در منطقه دست پیدا کرد. استفاده از برنامه یا همان اپلیکیشن Grab Taxi که به راحتی بر روی گوشی های تلفن همراه هوشمند شما گردشگران عزیز نصب می گردد و هزینه جا به جایی شما را نیز بصورت تقریبی معین می نماید، یک امتیاز بزرگ برای تمام کسانی است که به هر دلیلی احتیاج به یک وسیله نقلیه جهت عبور و مرور خود در سطح شهر پوکت دارند. کار با این اپلیکیشن کاملا آسان و فراگیر است و تنها کافی است شما برنامه Grab Taxi را بر روی گجت هوشمند خود نصب کرده و سپس به اینترنت متصل شوید تا توسط GPS اتوماتیک برنامه موقعیت مکانی شما معین گردد و سپس شما از روی نقشه موجود در برنامه، مقصد مورد نظرتان را معین و سپس نوع وسیله نقلیه ای که انتظار آن را می کشید را نیز معین نمایید. حال بایستی کمی منتظر بمانید تا اپلیکیشن در بین نزدیکترین تاکسی های موجود در منطقه قرارگیری شما یک خودرو را معین و آن را جهت سوار کردن و رساندن شما به مقصد مورد نظر بفرستد. شایان ذکر است معمولا راننده تاکسی انتخاب شده در همان ابتدا با شما تماس خواهد گرفت. گردشگران براساس مطلب حمل و نقل عمومی پوکت بد نیست بدانند که مجموعه تاکسی های قرار گرفته جهت درخواست شما عزیزان در این برنامه بسته به امکانات خود تنها به 3 دسته تقسیم می شوند و عبارتند از: تاکسی های لیموزین شاسی بلند، تاکسی های لیموزین سدان و همچنین تاکسی های معمولی تجهیز شده با دستگاه هایی به نام تاکسی متر. البته ناگفته نماند که تعداد این تاکسی ها در محدوده ساحلی پاتونگ از مابقی نقاط شهری پوکت بیشتر است، اما بطور کلی می توان بر روی درخواست آنلاین تاکسی های این برنامه در کل 24 ساعت نیز حساب ویژه ای باز نمود. همچنین، توجه داشته باشید چنانچه روزی به شهر پوکت سفر کردید و جهت جا به جایی خود در سطح این شهر قصد استفاده از اپلیکیشن Grab Taxi را کردید، براساس مطلب حمل و نقل در پوکت باید بدانید که تنها ضعف اساسی این برنامه عدم درج هزینه نهایی استفاده از تاکسی ها هست؛ مثلا شما چنانچه در بخش انتخاب وسیله نقلیه از خودروهای مجهز به تاکسی متر بهره ببرید، بایستی هزینه ای که این دستگاه معین می نماید را پرداخت نمایید نه چیزی که بر روی برنامه تلفن همراه شما بصورت کاملا تقریبی زده شده است! یا در صورت درخواست تاکسی های لیموزین که فاقد تاکسی متر هستند، همیشه باید پیش از سوار شدن به فکر چانه زنی با راننده این نوع از تاکسی های خودرویی باشید و اصطلاحا کرایه خود را پیش از سوار شدن طی نمایید و در حقیقت تنها توسط اپلیکیشن مذکور، نزدیکترین تاکسی خود را جستجو و سپس کرایه نمایید و هزینه را خودتان با راننده معین کنید.

اتوبوس های محلی

در پوکت به اتوبوس هایی که سبب جا به جایی گردشگران و مسافران به نقاط ساحلی شهر می شوند، اتوبوس های محلی گفته می گردد. شما می توانید با استفاده از این مورد از وسایل حمل و نقل عمومی در پوکت خود را به نواحی مختلف برسانید. ویژگی ممتاز استفاده از این نوع اتوبوس ها تنها در قیمت پایین آنان (50 بات) خلاصه شده و می توان صراحتا عنوان نمود که تمامی اتوبوس های محلی پوکت فاقد امکانات جانبی از جمله سیستم های سرمایشی در مقایسه با تاکسی ها و همچنین لیموزین ها هستند. سرانجامه اصلی اتوبوس های محلی پوکت در خیابان رانونگ قرار داده شده و تمام راستاهای حرکتی آن ها نیز از سوی شرکت های اتوبوسرانی معین شده است. این نوع از وسایل حمل و نقل عمومی پوکت متشکل از اتوبوس های روباز یا همان سانگ تو و همچنین اتوبوس های بزرگ به رنگ آبی می شوند. توجه کنید که تابلوی راستا حرکتی هیچ کدام از این اتوبوس ها در هیچ نقطه ای از سطح شهر جهت اطلاع رسانی به شهروندان و مسافران شهر پوکت نصب نشده و تاکنون نیز هیچکدام از مسئولین در حوزه های حمل و نقل شهری پوکت حاضر به ارائه جوابی منطقی و درست برای عدم وجود تابلوهای اطلاع رسانی از ساعت و راستا حرکتی این قبیل اتوبوس ها نشده است! با تمام این اوصاف، می توان حدس زد علت اصلی این کار، عدم ایجاد نارضایتی در قشر رانندگان تاکسی پوکت بوده که البته می توان با کمی پرس و جو از رانندگان اتوبوس ها در مورد ساعت حرکت و همچنین راستا حرکتی آنان به اطلاعات مغتنم و کافی دست پیدا کرد؛ مثلا اکنون مسافران و گردشگرانی که سوار اتوبوس های محلی به مقصد پاتونگ می شوند به خوبی می دانند که این اتوبوس ها در مکان هایی به نام Jungceylon ،Central Festival و Big C توقف کوتاهی خواهند داشت. ناگفته نماند که رانندگان اتوبوس های محلی مکلف به ایستادن در هر نقطه ای که گردشگران بخواهند، هستند و در صورت عدم توجه به خواسته آنان با جریمه های سنگین و حتی اخراج از کار روبرو خواهند شد.

تاکسی های مجهز به کیلومتر شمار

متاسفانه، برخلاف پایتخت تایلندی ها که تقریبا تمامی تاکسی های عضو ناوگان حمل و نقل عمومی مجهز به دستگاه های تاکسی متر هستند، در شهر پوکت کمتر می توان با تاکسی های دارای کیلومتر شمار روبرو شد. تاکسی های پوکت لزوما نه از تاکسی شمار برخوردار هستند و نه از تابلوهای نارنجی رنگ تاکسی بر روی سقف و همچنین لوگوی شرکتی که متعلق به آن هستند. تازه برای دریافت یک تاکسی در چنین شهر ساحلی از کشور تایلند نیز باید ساعات بسیار زیادی را در کنار خیابان ها به انتظار بنشینید. معمولا تاکسی های که توسط مسافران به وسیله اپلیکیشن Grab Taxi گرفته می شوند از راستا معین و هزینه تقریبی مناسبی برخوردار هستند. این در حالی است که چنانچه مسافری در شهر پوکت با ایستادن در کنار خیابان اقدام به دریافت یک تاکسی نماید، ابتدا می بایست راستا خود را برای راننده تشریح کند که البته خوشبختانه برای توضیح راستا مورد نظر خود اصلا احتیاجی به بلد بودن زبان تایلندی نیست و با توجه به توریستی بودن شهر پوکت از مدت ها قبل تاکنون به راحتی می توان با آنان ارتباط کلامی به زبان انگلیسی گرفت و مقصد خود را به این دسته از رانندگان تاکسی اعلام کرد. براساس مطلب حمل و نقل در پوکت ناگفته نماند که معین کردن مکان و مقصد مسافران در سطح شهر پوکت و تفهیم آن به رانندگان تاکسی های این شهر، کار بسیار آسانی است و تنها این پروسه زمانی با مشکل جدی روبرو می گردد که یک گردشگر یا مسافر بخواهد در نقطه ای دور از مرکز شهر و حتی خارج شهر به گشت و گذار خود برسد که برای این منظور حتما می بایست بایاری یک راهنما و یا یک فرد محلی، نشانی مکان مورد نظر خود را به سمع و نظر راننده تاکسی گزیده شده برساند. دوستان توجه داشته باشید چنانچه سوار بر خودروهای دارای تاکسی متر شده اید، حتما حواستان را جمع کنید که شخص راننده تاکسی متر را برای قیمت کلی راستاتان از همان ابتدا روشن نماید. ضروری است بدانید در پوکت علاوه بر تاکسی های مجهز به سیستم کیلومتر شمار، تاکسی هایی نیز بصورت کاملا خصوصی وجود دارند که بسته به شرکت صاحب امتیاز خود از هزینه و نرخ کرایه به مراتب بالاتری نسبت به تاکسی مترهای این شهر برخوردار هستند. البته این مقدار کرایه اضافه بصورت دلخواه از سوی راننده معین نمی گردد و معمولا بایستی همه آنان از یک تعرفه ثابت جهت دریافت کرایه راستاهای خود از مسافران تبعیت کنند و شما نیز از این شانس بزرگ جهت چانه زنی با رانندگان این قبیل تاکسی ها برخوردار هستید تا هزینه سفر خود را کم کنید. همچنین، براساس مقاله حمل و نقل عمومی در پوکت توجه داشته باشید که کرایه ورودی برای استفاده از تاکسی مترها به این شکل در شهر پوکت محاسبه می گردد که هزینه ورودی و دو کیلومتر اول در مجموع 50 بات و به ازای هر کیلومتر نیز 7 بات هزینه جهت پرداخت مسافران معین می گردد. ناگفته نماند تاکسی های خصوصی پوکت به این جهت از نرخ کرایه ای بالاتری نسبت به تاکسی مترها برخوردار بوده که دارای سطح کیفی به مراتب بالاتر و بهتری هستند. برای رفتن از فرودگاه پوکت به طرف مرکز شهر شما می توانید از وسایل حمل و نقل مختلفی که برای این منظور در محیط بیرونی فرودگاه مستقر شده اند، بهره ببرید که دو تا از این وسایل موتوری عبارتند از: تاکسی مترها و لیموزین های مسافربری که دسته اول کرایه متعارف به اضافه 100 بات بیشتر به عنوان ورودی از مسافران دریافت می نماید و دسته دوم بصورت مبلغی ثابت که از قبل بین راننده و مسافر طی می گردد، کرایه خود را اخد می کنند. ناگفته نماند در بسیاری از مواقع به وفور دیده شده که تاکسی مترها نیز برای راستاهای طولانی، سیستم کیلومتر شمار خود را خاموش کرده و از سیاست مبلغ ثابت جهت رساندن مسافران خود استفاده می کنند. در سرانجام این بخش از مطلب حمل و نقل عمومی پوکت خالی از لطف نیست اگر بدانید تعدادی از رانندگان تاکسی مترها یا تاکسی های خصوصی عمدا سعی در پیاده کردن شما در نزدیکی یکی از آژانس های گردشگری و مسافربری موجود می کنند تا به نوعی شما را به سمت رزرو و خرید یک تور داخلی در این نقطه ساحلی سوق داده باشند و شما نیز بایستی در اینجور مواقع از هوش سرشار خود استفاده نمایید و به دام این توطئه کثیف نیفتید و همیشه در تمامی سفرهای شخصی یا گروهی خود به این اصل مهم که وقتی چیزی را احتیاج ندارید، نباید بخرید پایبند بمانید.

تاکسی های موتوری

تاکسی های موتوری موجود در سیستم حمل و نقل در پوکت نیز از جمله سریع ترین وسایل نقلیه بحساب آورده می شوند. تعداد این قبیل تاکسی ها همچون مینی ون ها و توک توک ها در سطح شهر بسیار زیاد بوده و می توان در هر ساعتی از شبانه روز که دلتان بخواهد از آن ها اسفاده نمود. برای دریافت تاکسی های موتوری شما می بایست خود را درست به نزدیکی تابلوهایی که بر روی آنان نام تاکوسی موتوری درج شده و بیشتر در حوالی بخش های مرکزی و مکان های گردشگری پوکت نصب شده اند، برسانید. براساس مطلب حمل و نقل عمومی پوکت توجه داشته باشید رانندگان تاکسی های موتوری همگی از یک جلیقه های قرمز یا نارنجی رنگ برخوردار هستند و آماده جا به جایی شما به اقصی نقاط شهر پوکت هستند. گفتنی است کرایه این نوع از وسایل حمل و نقل عمومی، تنها با استراتژی چانه زنی معین می گردد و مبلغ کلی آن نیز بستگی به میزان مسافتی دارد که موتورسوار بایستی آن را بپیماید. همچنین، توجه داشته باشید که استفاده از تاکسی ها موتوری به هیچ عنوان گزینه امن و ایمنی برای تردد شما در سطح شهر نخواهد بود!

ترمینال های مسافربری

در کل شهر زیبا و ساحلی پوکت 3 ترمینال مسافربری برای اتوبوس ها وجود دارد که عبارتند از: ترمینال محلی جهت انتقال گردشگران و مسافران از محله Old Town به سوی سواحل پوکت، ترمینال مسافربری شماره یک که سبب جا به جایی گردشگران در بین مقاصد توریستی و گردشگری پوکت با استفاده از مینی بوس می گردد و همچنین ترمینال مسافربری شماره دو که همچون سرانجامه شماره نخست عمل کرده و به رساندن گردشگران به مهمترین جاذبه های گردشگری و تفریحی موجود در پوکت می پردازد. ناگفته نماند در ترمینال شماره 2 تنها از اتوبوس های بزرگ استفاده شده است.

ترمینال محلی: این ترمینال درست در جاده رانونگ (Ranong Road) و در محله Old Town واقع شده است. از جمله نقاط جذاب توریستی که در فاصله کمی از این سرانجامه مسافربری قرار گرفته، می توان به بازار Phuket City Market، موزه چشم نواز Thai Hua Museum، مجموعه خیابان های کاملا تاریخی دیباک و تالانگ و همچنین آژانس گردشگری Tia Airways Office اشاره داشت. گردشگران توجه داشته باشند که خیابان رانونگ یکی از پر رفت و آمدترین خیابان های این شهر محسوب می گردد که مملو است از دستفروشان و همچنین خریدارانی سخت پسند و اهل چانه زنی! معمولا این مکان در تمامی ساعات شبانه روزی پر تردد است و فعالیت بازاری آن نیز از حوالی 4 صبح شروع و تا پاسی از شب نیز ادامه پیدا می دکند.

ترمینال مسافربری شماره 2: این سرانجامه درست در جاده Thepkasatri و میان فروشگاه Supercheap و همچنین بیمارستان Mission Hospital واقع شده و ایستگاه مربوط به آن از جمله ساختمان های نوساز موجود در شهر پوکت بحساب می آید. جهت سوار شدن به اتوبوس های این ترمینال بایستی از باجه های بلیط فروشی که در سمت ساختمان اصلی ترمینال قرار گرفته اند، بلیط مقصد مورد نظر خود را تهیه نمایید. شایان ذکر است قیمت بلیط در این ترمینال کاملا مقطوع بوده و نباید در مورد هزینه های جانبی آن زیاد چانه بزنید و در عوض بایستی حواس خود را جمع کنید تا در هنگام رزرو و یا خرید بلیط، جایگاه مناسبی به شما و سایر همراهانتان واگذار گردد!

به دلیل ازدحام و شلوغی بیش از حد در این ترمینال خیلی خوب حواستان به وسایل شخصی و چمدان هایتان باشد و از بسته و یا قفل بودن درب آن ها اطمینان حاصل نمایید. در این سرانجامه مسافربری امکانات مناسبی جهت رفاه حال بیشتر مسافران ایجاد شده که از جمله آن ها می توان به غرفه های فروشگاهی، باجه تلفن و همچنین کانکس تلویزیون اشاره کرد. البته براساس مطلب حمل و نقل در پوکت ناگفته نماند چنانچه قصد یک خرید کلی و جامع را پیش از انجام سفرتان داشتید می توانید خود را به مرکز خریدی که درست در خیابان Supercheap و با همین نام واقع شده، برسانید و از این مکان که تقریبا همه نوع کالای دیجیتالی و غیر دیجیتالی عرضه می گردد، خریدهای خود را انجام دهید.

موتورسیکلت اجاره ای

با اینکه شهر پوکت از وسعت بسیار زیادی برخوردار نیست، اما به دلیل حجم بالای گردشگرانی که خود را از اقصی نقاط جهان برای استفاده و بازدید از امکانات تفریحی این نقطه در کشور تایلند به آن می رسانند، اغلب روز و شب های پوکت توام با ترافیک های بسیار سنگین بوده که همین امر سبب رونق تاکسی های موتوری و بازار موتورسیکلت های اجاره ای گشته است. اجاره کردن موتور در شهری همچون پوکت حتی از پیدا کردن یک رستوران برای میل کردن یک وعده غذای گرم و خوشمزه نیز راحت تر است! در این شهر شما می توانید به سادگی هرچه تمام تر پیروز به اجاره یک موتورسیکلت شوید و به راحتی خود را از شر ترافیک سنگین موجود در خیابان های پوکت خلاص کنید و حتی برای پارک کردن آن در هر نقطه و مکانی نیز با کمترین مسئله ای روبرو شوید. ضروری است بدانید کرایه و استفاده از موتورسیکلت سریع ترین روش جهت حمل و نقل در شهر پوکت بحساب می آید و گردشگران می توانند تنها با پرداخت چیزی در حدود 150 بات به ازای هر روز پیروز به اجاره یک موتور سیکلت شوند. براساس مطلب حمل و نقل عمومی در پوکت از قلم نیفتد که استفاده از موتورسیکلت در همه جای جهان همیشه همراه با خطرات بزرگ و کوچک فراوانی بود.

کمی اطلاعات در مورد کرایه موتورسیکلت ها

اول از هر چیزی باید بدانید در شهر پوکت شما می توانید با انواع موتورسیکلت ها روبرو شوید و بسته به میزان سرمایه خود، اقدام برای کرایه هر کدام از آن ها نمایید. رایج ترین و پرمخاطب ترین موتورسیکلت موجود در پوکت، موتور کلیک از برند هوندا با حجم موتور 125 سی سی (Honda Click) است که رانندگی با آن بسیار آسان بوده و می توان بدون دریافت کلاج و همچنین تعویض دنده در سرعت های مختلف، به راحتی در کوچه و خیابان های شهر پوکت تنها با کمی گاز و ترمز به گشت و گذار پرداخت. البته براساس مطلب حمل و نقل عمومی پوکت ناگفته نماند که موتورهای قوی تر و سنگین تر از کلیک 125 نیز در بنگاه ها و فروشگاه های موتورسیکلت پوکت جهت خرید و همچنین کرایه نیز وجود داشته که قطعا برای شما به عنوان یک توریست و یک فرد غیر بومی، مدل موتور بدون هیچگونه پیچیدگی خاصی مناسب تر است. هزینه کرایه موتورسیکلت هوندا کلیک در شهری همچون پوکت از 200 بات به بالا برآورد شد. جالب است براساس مطلب حمل و نقل در پوکت بدانید تمام هزینه ها علی الخصوص نرخ کرایه اتومبیل و موتورسیکلت در پوکت در بازه های زمانی گردشگر پذیر این شهر (بین ماه های نوامبر تا آوریل) یا به قولی همان های سیزن تایلند، دستخوش تغییرات گسترده ای می گردد و قیمت ها به شکل نامتعارفی افزایش پیدا می کنند! در این هنگام از سال گردشگران مجبور به پرداخت رقمی در حدود 250 بات یا حتی مقداری بیشتر از آن تنها برای اجاره روزانه هوندا کلیک هستند. نکته مهم دیگری که در مورد اجاره سریع ترین وسیله حمل و نقلی در شهر پوکت؛ یعنی موتورسیکلت ها باید بدانید این است که برای کرایه یک وسیله موتوری شما بایستی مبلغ معینی را تحت عنوان وجه تضمینی در اختیار بنگاه یا فروشگاهی که موتور را از آن کرایه کرده اید، قرار دهید که میزان این مبلغ فقط و فقط بستگی به نوع موتور و همچنین مدت زمان اجاره آن از سوی فرد متقاضی دارد. همچنین، نباید فراموش کنید که در هنگام اجاره کردن یک موتورسیکلت، از فروشنده و صاحب اصلی آن در مورد نوع بیمه وسیله نقلیه نیز سوالاتی را بپرسید؛ زیرا اکثر دارندگان وسایل موتوری در پوکت از بیمه نامه های ضعیفِ دولتی برای وسیله خود استفاده می کنند که این نوع از بیمه ها تنها حاضر به جبران صدمات و خسارات وارده به راننده موتورسیکلت تا سقف 15000 بات هستند و به هیچ عنوان خسارات وارد شده به موتور و هزینه های جانبی مربوط به آن را تحت پوشش خود قرار نمی دهند. از قلم نیفتد که تعدادی از فروشندگان و اجاره دهندگان موتورسیکلت ها از بیمه نامه های قوی تری برای محصولات موتوری خود استفاده می کنند که بدیهی است این قبیل اماکن، مبالغ بیشتری را نیز برای کرایه کردن موتورسیکلت ها خود طلب خواهند کرد. گردشگران توجه داشته باشند که در هنگام کرایه کردن این نوع از وسایل حمل و نقل موتوری، کرایه دهنده موتورسیکلت باید به شما یک کلاه ایمنی را نیز ارائه دهد که یا ممکن است هزینه آن را که چیزی نزدیک به 20 بات است را بر روی هزینه کلی خود محاسبه کند یا اینکه برای آن مبلغ جداگانه ای را از شما اخذ نماید.

مکان های اجاره موتورسیکلت

در شهر پوکت به راحتی می توان با صدها بنگاه یا مراکز اجاره وسایل موتوری روبرو شد که تراکم آنان در نواحی گردشگری و تفریحی همچون مناطق کاتا، کامالا و همچنین پاتونگ بیش از سایر نقاط دیگر هست. البته تعدادی از این قبیل اماکن اجاره دهنده نیز در نزدیکی هتل ها و مکان های اقامتی ارزان قیمت به چشم می خورند که متاسفانه خیلی از اعتبار و شهرت قابل اطمینانی برخوردار نیستند! شما می توانید به عنوان یک توریست و یک تبعه غیر تایلندی از بخش اطلاعات و پذیرش هتل خود جهت پیدا کردن یک بنگاه معتبر برای اجاره کردن یک وسیله حمل و نقل موتوری یاری بگیرید تا به این صورت بتوانید در ازای پرداخت هزینه ای که قطعا متحمل آن خواهید شد، به یک وسیله موتوری با کیفیت و سالم نیز دست پیدا نمایید. براساس مطلب حمل و نقل عمومی در پوکت ناگفته نماند همیشه جهت کرایه اتومبیل یا موتورسیکلت در شهر و دیاری دیگر باید حواستان باشد تا به هنگام تحویل وسیله نقلیه مورد نظرتان از سالم بودن آن و همچنین صدمات وارد شده به آن اطلاع حاصل کنید تا خدایی ناکرده به هنگام بازگرداندن وسیله دچار مسائل عجیب و غریب نشوید! همچنین این نکته را نیز در گوشه ای از ذهن خود داشته باشید که برای کرایه کردن هر چیزی در یک کشور دیگر تاکید می کنیم به هیچ عنوان نباید از پاسپورت (گذرنامه) خود استفاده نمایید و تنها مجاز به استفاده از نسخه کپی و غیر اصل آن هستید. البته اگر بنگاه و فروشگاه معتبری را برای کرایه کردن وسایل حمل و نقل از جمله موتورسیکلت پیدا نمایید، فروشندگان خود به خوبی مطلع به رعایت این موارد امنیتی برای شما به عنوان یک گردشگر و توریست هستند.

فرهنگ موتورسواری در پوکت

پوکت یک مقصد کاملا توریستی و تفریحی بوده که همه ساله با استقبال بی نظیری از سوی عموم گردشگران روبرو می گردد. استفاده از موتورسیکلت برای تردد در سطح شهر هم از سوی اهالی بومی و هم از سوی میهمانان غیر بومی پوکت بسیار جا افتاده و به همین خاطر می توان در اقصی نقاط شهر ساحلی پوکت با مراکز و فروشگاه های متعددی رو به رو شوید که در حال فروش یا کرایه دادن محصولات موتوری خود هستند. با تمام این اوصاف یک عیب کاملا مشهود و بزرگ در شهر پوکت که قطعا برای مسافرانی که از شهرهای منظم و قانون مدار جهانی پا به این نقطه از کشور تایلند گذاشته اند غیر قابل تحمل احساس می گردد، عدم وجود فرهنگ موتورسواری در این شهر است. متاسفانه، هر یک از موتورسوارهای تایلندی تنها به فکر رسیدن به مقصد خود هستند و در این بین خیلی توجه خاصی هم به رعایت قانون و مقررات وضع شده برای جلوگیری از هرج و مرج و حتی خطرات جانبی آن نمی کنند و با هر سرعتی که دلشان بخواهد در کوچه و معابر باریک شهری حرکت کرده و تنها به فکر لذت بردن از وسیله حمل و نقل خود هستند. از طرفی به دلیل قدیمی بودن جاده ها و راستاهای موجود، جا به جایی سریع در این شهر قطعا با خطرات فراوانی بدلیل وجود ناهمواری های متعدد خصوصا برای قشر موتورسوار همراه خواهد بود. منتها می توان با کمی دقت و توجه بیشتر به قانون و همچنین انجام یک رانندگی ایمن، درصد وقوع حوادث ناشی از تصادفات موتورسیکلت ها را تا حد بسیار زیادی کاهش داد و از موتورسواری در یک شهر ساحلی با پوشش گیاهان جنگلی حسابی لذت برد. گردشگرانی که به زودی قصد سفر به شهر پوکت را دارند، بد نیست بدانند که رانندگی در این تایلند مستلزم داشتن گواهینامه بین المللی رانندگی است و اگر کسی بدون داشتن این گواهینامه اقدام به حرکت وسیله نقلیه ای در این کشور نماید و توسط پلیس متوقف شد، بایستی جریمه ای به مبلغ 400 بات را پرداخت نماید. البته، این میزان جریمه درست برابر با جریمه موتورسوارانی است که از کلاه ایمنی در طول راستا خود استفاده نمی کنند. براساس مطلب حمل و نقل عمومی پوکت گفتنی است که در این منطقه هم فرد موتورسوار و هم سرنشین آن بایستی از کلاه های ایمنی استفاده کنند. نکته دیگری که به هنگام استفاده از سریع ترین وسیله حمل و نقل در شهر پوکت یعنی موتورسیکلت باید از آن مطلع باشید، استفاده از پوشش کافی در هنگام موتورسواری است. دوستان توجه کنید که در صورت داشتن پوشش نامناسب بر روی موتور، پلیس تایلند می تواند شما را متوقف و وسیله نقلیه شما را بدون هیچگونه جریمه ای برای مدتی هر چند کوتاه توقیف نماید. مورد آخری که در این بخش از مطلب حمل و نقل در پوکت نیز باید به آن اشاره نماییم، برطرف پنچری لاستیک های موتورسیکلت شما است که امروزه با توجه به ناهموار بودن راه های موجود، تبدیل به یک امر کاملا بدیهی برای ساکنان این خطه جزیره ای شده است. به هنگام پنچر شدن چرخ خود اصلا نگران نشوید؛ زیرا تقریبا در تمامی نقاط پوکت می توان با مراکز تعمیرات و تعویض چرخ وسایل نقلیه روبرو شد که نهایتا مشکل شما را با مبلغی همچون 200 بات حل و فصل می کنند تا شما بتوانید به تعطیلات و اوقات فراغت خود ادامه دهید.

منبع: همگردی
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 632

به "آشنایی مختصر با وسایل حمل و نقل عمومی پوکت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی مختصر با وسایل حمل و نقل عمومی پوکت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید