12 روش برای تشخیص گردنبند طلا از بدل

به گزارش مرد کوچک، رپرتاژ آگهی- معمولا در هنگام خرید گردنبند طلا زنانه ، به گفته های فروشنده و مشخصاتی که ارائه می دهد بسنده می کنیم و بدون دانستن اینکه واقعا طلا اصل است یا نه ، آن را خریداری می کنیم.

12 روش برای تشخیص گردنبند طلا از بدل

برخی مواقع ممکن است در اصل یا بدل بودن طلا دچار شبهه شویم و در پی راه هایی باشیم تا اصل بودن طلا را به ما ثابت گردد.

در زیر به 12 روش برای تشخیص اصل بودن گردنبند طلا از بدل می پردازیم:

1) کد های حک شده بر روی طلا

هر سازنده ثبت شده طلا، یک کد رسمی و منحصر به فرد برای خود دارد تا بتوانند فراوریات خود را شماره گذاری نموده و ثبت نمایند . بعلاوه اداره استاندارد که این کد ها را به سازندگان اعطا نموده، به صورت دائم فراوریات و شماره کد های تازه هر سازنده را بررسی و تایید می نماید.

با پیگیری این کد های حکاکی شده میتوان به تقلبی بودن یا نبودن گردنبند طلا پی برد.

مثلا در صورت 18 عیار بودن زنجیر طلا بر روی آن باید باید 18 یا 18KT، 18KP درج شده باشد که نشان دهنده 18 عیار بودن زنجیر طلا می باشد.

2) دستگاه تشخیص عیار طلا

با بررسی گردنبند طلا با استفاده از دستگاه عیارسنج هوشمند ، میتوان از اصل بودن یک گردنبند طلا زنانه اطمینان حاصل کرد.

3) استفاده از اسید نیتریک

یک خراش کوچک روی قطعه طلا ایجاد کنید تا به سطح آن نفوذ کند. اندازه کمی اسید نیتریک مایع را روی آن خراش بریزید و منتظر واکنش شیمیایی باشید. طلای تقلبی در جایی که اسید است بلافاصله سبز می گردد. طلا بر نقره استرلینگ در ظاهر شیری می گردد.

4) استفاده از سرکه

با انداختن طلا در ظرفی که حاوی اندازهی سرکه است ،پس از گذشت زمان ، اگر رنگ طلا به سیاهی رفت ، به این معنا است که اصل نبوده و تقلبی می باشد.

5) استفاده از تغییر دما

فلز طلا نسبت به سایر فلزات رسانایی گرمایی بیشتری دارد و می توان از این موضوع برای تشخیص آن از سایر بدلیجات استفاده کرد.

برای این کار باید از یخ استفاده کنیم. به این صورت که یک تکه یخ را در دمای اتاق قرار داده، قطعه طلای خود را روی آن بگذارید. اگر یخ زودتر از زمان معمولی خود آب شد، یعنی قطعه طلای شما اصل است و در غیر این صورت بدلی می باشد.

6) استفاده از سنگ محک

سنگ محک، سنگی سیاه رنگ است که از آن برای شناسایی و مشخص عیار طلا استفاده می نمایند. این نوع از سنگ ها معمولاً در تمامی طلافروشی ها موجود است و می توان از آن برای تشخیص اصل بودن یا تقلبی بودن گردن بند طلا استفاده کرد.

7) استفاده از آهن ربا

اگر گردنبند طلا اصل باشد ، نباید به آهن ربا جذب گردد ولی طلای بدلی یا تقلبی به آهن ربا جذب می گردد. البته باید توجه داشت که آهن ربایی که استفاده می کنیم باید قوی باشد تا با نزدیک کردن آن به طلا و احساس مقاومت از سمت طلا ، پی به اصل بودن آن برد.

8) استفاده از محلول آمونیاک

تست آمونیاک بیشتر برای تشخیص طلای سفید کاربرد دارد.

آمونیاک سطح طلا و دیگر فلزات به استثنای پلاتین را دچار تیرگی می نماید.

برای تشخیص اصل بودن طلا، اندازهی آمونیاک روی سطح طلای سفید می ریزیم، اگر رنگ آن به تیرگی رفت اصل است. توجه داشته باشید که تشخیص رنگ به جهت بررسی اصل بودن طلا احتیاج به تخصص و تجربه داشته و اگر آگاهی و تجربه لازم را نداشته باشید ، ممکن است دچار اشتباه شوید.

9) استفاده از سرامیک

در روش سنجش اصالت طلا با استفاده از سرامیک، به یک قطعه سرامیک بدون لعاب احتیاج دارید. قطعه ای که به طلا بودن آن شک دارید را بر روی سرامیک بکشید. اگر قطعه ردی طلایی بر روی سرامیک از خود به جای بگذارد، می توان گفت آن قطعه طلای اصل است اما اگر ردی سیاه بر روی سرامیک بگذارد، احتمالا گردنبند طلا اصل نیست و تقلبی است.

. دقت داشته باشید که این روش مطمئن نیست و در صورتی که رد سیاه دیدید، باید روش های دیگر را هم امتحان کنید.

10) استفاده از وایتکس برای تشخیص طلا از بدل آن

برای تشخیص گردنبند طلای اصلی از تقلبی می توان از اسیدهای قوی مانند وایتکس استفاده کرد. یک قطره از وایتکس را بر روی زیورآلاتی که به اصل بودن طلا آن ها شک دارید بریزید. بدلیجات در صورت تماس با وایتکس به رنگ سیاه در می آیند و در صورت مشاهده این مورد می توان نتیجه گرفت که جواهر مورد نظر شما بدلی است.

البته دقت داشته باشید که این روش می تواند به جواهر شما، در صورتی که طلا باشد، آسیب برساند به همین علت، استفاده از وایتکس برای تشخیص اصل بودن آن زیاد پیشنهاد نمی گردد. اما با این حال در صورتی که می خواهید از این روش بهره ببرید، سعی کنید از اندازه کمی وایتکس بهره ببرید.

10) سوزاندن طلا برای تشخیص اصلی بودن آن !

این روش سه مرحله دارد که به توضیح زیر می باشد :

ابتدا مطمئن شوید شعله ای که از آن استفاده می کنید، کم نباشد.

قطعه طلای خود را که از طریق ای مانند انبردست که در برابر حرارت ذوب نمی گردد، آویزان کنید. (در این مرحله مراقب باشید دستتان نسوزد)

اگر پس از اینکه طلا را روی شعله قرار دادید، رنگ آن سیاه شد، طلا تقلبی و بدلی است. اما اگر طلا اصل باشد، پس از اینکه در مجاورت شعله نهاده شد و داغ شد، رنگش روشن تر خواهد شد.

11) کنترل رنگ گردنبند طلا

طلای واقعی و اصل به هیچ عنوان رنگ خود را از دست نمی دهد. اگر بعد از مدتی متوجه شدید که طلای شما رنگ پس داده و رنگ اصلی آن از بین رفته، باید در اصل بودن آن شک کنید چون ممکن است طلا تقلبی بوده باشد . در این صورت باید از روش های دیگر بهره ببرید تا از اصالت آن مطمئن شوید.

12) تست پوست برای سنجش گردنبند طلای اصل

تغییر رنگ پوست در اثر استفاده از جواهرات طلای تقلبی یکی از راه های تشخیص طلای اصل از طلای بدلی است. برای انجام این تست کافی است طلا را چند دقیقه در دست خود نگه دارید. تعریق روی پوست با طلا واکنش شیمیایی ایجاد می نماید. اگر طلا واقعی نباشد، پوست تغییر رنگ می دهد (رنگ سیاه یا سبز). طلای اصلی با پوست واکنش نشان نمی دهد. جواهر فروشان می توانند محتویات هر قطعه طلایی جواهر را مشخص نمایند. مشاوران کاملا حرفه ای آزمایش های بیشتری را انجام خواهند داد که وزن و خلوص طلای واقعی را نشان می دهد.

در سرانجام بازهم توصیه میگردد با خرید از فروشگاه های مطمئن و برند های شناخته شده ، احتمال خرید طلای بدل به جای اصل آن را کاهش دهید . برترین گردنبند طلا زنانه را می توان از فروشگاه های معتبر طلا فروشی خریداری کرد تا از صحت و اصل بودن طلای خریداری شده مطمئن شویم.

بعلاوه میتوانید به سادگی از یک فروشگاه آنلاین طلا ، منسوجات و اکسسوری های مورد احتیاج خود را به راحتی و با خیال راحت خریداری نمائید. گالری طلا هنزا با دو دهه فعالیت و فروش محصولات خود با گارانتی مادام العمر این تضمین را به شما میدهد یک محصول مطمعن را بخرید.

منبع: https://henzagold.com ، نوبسنده : تیم فراوری محتوای کارینو

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 10 اسفند 1400 بروزرسانی: 10 اسفند 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1951

به "12 روش برای تشخیص گردنبند طلا از بدل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 روش برای تشخیص گردنبند طلا از بدل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید