چه موقع سرماخوردگی کشنده می گردد؟

به گزارش مرد کوچک، بیشتر افراد از احتمال کشنده بودن ویروس آنفلوآنزا آگاهی دارند، اما گاهی این سوال پیش می آید که آیا ابتلا به سرماخوردگی معمولی نیز می تواند جان انسان را به خطر بیاندازد؟

چه موقع سرماخوردگی کشنده می گردد؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، مرگبار بودن بیماری آنفلوآنزا موضوعی شناخته شده است. در سال 1918میلادی حدود 50 میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری موسوم به آنفلوآنزای اسپانیایی که از تلفات جنگ جهانی اول نیز بیشتر بود جان خود را از دست دادند. اما آیا احتمال مرگ بر اثر ابتلا به سرماخوردگی معمولی نیز وجود دارد؟

سرماخوردگی مجموعه ای از علائم از قبیل: سرفه، آب ریزش بینی، عطسه، خستگی و تب است و یک بیماری تعریف شده به حساب نمی آید. اگرچه نشانه های این بیماری با بسیاری از علائم اولیه آنفلوآنزا شباهت دارد، اما عفونتی کاملا متفاوت است.

راینوویروس ها عامل نیمی از تمامی سرماخوردگی ها هستند، اما ویروس های دیگری نیز وجود دارند که در بروز یک یا چند نشانه سرماخوردگی موثرند.

سرماخوردگی معمولی بیماری خفیفی است که بدون درمان و ظرف مدت چند روز رفع می گردد و به همین دلیل بیشتر موارد سرماخوردگی به روش خودتشخیصی شناسایی می گردد. با این حال عفونت های ناشی از راینوویروس ها یا بعضی دیگر از ویروس های عامل سرماخوردگی معمولی ممکن است با علائم جدی در بعضی افراد همراه باشد. پیامد های ناشی از سرماخوردگی می تواند جدی باشد و حتی به مرگ افرادی منجر گردد که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند.

به طور مثال آنالیز ها نشان می دهد بیمارانی که تحت پیوند مغز استخوان قرار گرفته اند بیشتر محتمل است دچار عفونت های تنفسی شوند. درحالیکه راینوویروس ها عامل اصلی آن به حساب نمی آیند، اما ویروس های دیگر مرتبط با علائم سرماخوردگی معمولی از قبیل: آدنوویروس می تواند عامل بروز عفونت های تنفسی باشند.

همچنین سرماخوردگی می تواند در افراد بسیار جوان یا مسن با علائم جدی همراه باشد. افراد میانسال در مقایسه با بزرگسالان بیشتر محتمل است به عفونت های سخت ناشی از ویروس های سرماخوردگی دچار شوند. علاوه بر این، افراد سیگاری یا افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند بیشتر محتمل است به سرماخوردگی مبتلا شوند و علائم بیماری در آنان جدی تر است.

از دیگر افرادی که ممکن است به دلیل سرماخوردگی دچار عفونت های شدیدی شوند بیماران مبتلا به مسائل ریوی از جمله آسم و فیبروز سیستیک هستند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی شستشوی مرتب دست هاست. شستشوی مرتب دست ها از گسترش بسیاری انواع عفونت ها و ویروس ها و نه تنها ویروس سرماخوردگی پیشگیری می نماید. به گفته پزشکان در خصوص عفونت های ویروسی، پیشگیری نکته کلیدی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 690

به "چه موقع سرماخوردگی کشنده می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه موقع سرماخوردگی کشنده می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید