قدرتمندترین ابررایانه دنیا به جنگ ویروس کرونا می آید

به گزارش مرد کوچک، سوپرکامپیوتر کوانتومی CIM برای انجام تریلیاردها ترکیبات فرمول های شیمیایی پیچیده کشف به منظور داروی کرونا به یاری علم پزشکی آمده است.

قدرتمندترین ابررایانه دنیا به جنگ ویروس کرونا می آید

به گزارش آژانس خبری فناوری تکنا، محققان در حال توسعه یک ماشین منسجم Ising هستند که قدرت محاسبات کوانتومی را در زمینه کشف دارو به کار خواهد گرفت و مسائل منطقی موجود در فرآیندها را برطرف خواهد نمود.

بر اساس این گزارش تکنا، تیم تحقیقاتی شرکت ژاپنی NTT از همکاری خود با شرکت آمریکایی Caltech خبر داده است تا به یاری یکدیگر سریعترین کامپیوتر Ising منسجم دنیا (CIM) را توسعه دهند.

این خبر که در صدر پربازدیدترین اخبار علمی تکنا قرار گرفته است، به این مسئله پرداخته است که این فرایند مربوط به یک روش محاسباتی کوانتوم گرا می گردد که از پردازنده های مخصوص استفاده می نماید تا مسائل بهینه سازی ترکیبی را برطرف نماید.

کامپیوترهای CIM دستگاه های پیشرفته ای هستند که رویکرد امیدوارکننده ای برای حل مسائل بهینه سازی ارائه می نماید و با استفاده از نقشه برداری به جستجوی مسائل میپردازد.

کاربرد اصلی این رویکرد محاسباتی جدید به منظور کشف دارو است. فراوری داروهای جدید با استفاده از این روش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد تا از آنها برای مبارزه با بیماریهای جدیدی همچون کرونا استفاده گردد.

معمولا از کشف دارو به عنوان یک مشکل بهینه سازی ترکیبی یاد می گردد. فرایند کشف داروی موثر معمولا شامل تعداد بسیاری از مولکول های بالقوه مناسب پزشکی می گردد که میان پروتئین های مد نظر قرار دارند؛ این پروتئین ها معمولا مسئول یک بیماری خاص هستند.

از رایانه های معمولی برای تکرار فعل و انفعالات شیمیایی در فضای پزشکی و سایر زمینه های زیستی و علوم شیمی استفاده میگردد. برای انجام دقیق معادلات پزشکی، فناوری کوالکام می بایست در انجام ترکیبات احتمالی فراتر از آزمون و خطا عمل کند.

بنا به اطلاعات منتشر شده در وبسایت اخبار فناوری تکنا، توسعه سیستم جدید رایانه ای توسط Kazuhiro Gomi مدیر عامل شرکت NTT Research و دکتر Yoshihisa Yamamoto مدیر آزمایشگاه فیزیک و انفورماتیک این شرکت انجام می گردد و این دو شخص مسئول نظارت بر نحوه انجام این پروژه هستند.

این مسئله می تواند یه گام رو به جلو برای حل مسائل بهینه سازی دستگاه های CIM باشد و با استفاده از مسائل آماری، علوم کامپیوتر، فیزیک و اپتیک کوانتوم می توان هوشمندی آن را افزایش داد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1467

به "قدرتمندترین ابررایانه دنیا به جنگ ویروس کرونا می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدرتمندترین ابررایانه دنیا به جنگ ویروس کرونا می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید