سرعت طوفان شن در زابل به 115 کیلومتر بر ساعت رسید

به گزارش مرد کوچک، هادی داور در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: براساس انتظار قبلی وزش باد شدید و گردوخاک از روز گذشته در شهرهای شمال استان آغاز شد و امروز بر شدت آن افزوده شد بطوریکه وزش باد شدید و گردوخاک در زابل تبدیل به طوفان گردوخاک و کاهش شدید کیفیت هوا شد.

سرعت طوفان شن در زابل به 115 کیلومتر بر ساعت رسید

وی با بیان اینکه سرعت طوفان لحظاتی قبل در زابل به 115 کیلومتر بر ساعت رسید و دید افقی را به 500 متر کاهش داد، اضافه نمود: گردوغبار حاصل از طوفان به حدی افزایش یافت که غلظت ذرات معلق در هوای زابل به 2487 میکروگرم بر مترمکعب یعنی 17 برابر حد مجاز رسید.

داور توضیح داد: روز گذشته نیز به سبب شدت وزش باد و خیزش گردوخاک، غلظت ذرات معلق در هوای زابل چندین برابر شرایط ناسالم و بیش از محدوده شرایط بحرانی نهاده شد.

کارشناس هواشناسی زابل با بیان اینکه امروز باد شدید و گردوخاک و طوفان گردوخاک در هر 5 شهرستان شمال استان جریان دارد، اضافه نمود: لحظاتی قبل از ایستگاه هواشناسی زهک نیز طوفان و گردوخاک گزارش شد که به سبب آن دید افقی در این شهر به 200 متر کاهش یافت.

وی ادامه داد: با توجه به شدت طوفان انتظار می رود توده عظیم گردوغبار در نواحی شمال شرق استان شکل گرفته و رفته رفته به نواحی مرکزی و جنوبی تر استان نیز نفوذ کند که پیامد این شرایط کاهش دید افقی و کیفیت هوا در این مناطق است.

داور گفت: بر اساس الگوهای پیش یابی و نقشه های هواشناسی تا پنج شنبه هفته آینده وزش باد شدید و گردوخاک، گاهی طوفان گردوخاک در 5 شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز ادامه دارد.

کارشناس هواشناسی زابل ادامه داد: شدت طوفان به حدی است که در محورهای مواصلاتی زابل- نهبندان، زاهدان-نهبندان، زاهدان-زابل، زاهدان-بم و ایرانشهر –بم بیشترین کاهش دید رخ می دهد، علاوه بر این احتمال اختلال در حوزه حمل ونقل جاده ای ،ریلی و هوایی نیز وجود دارد.

وی گفت: در این مدت علاوه بر نفوذ گردوغبار به نواحی مرکزی، مرز شرقی و نیمه جنوبی استان، باد و گردوخاک با شدت کمتر منجر به خیزش گردوخاک در این نواحی می گردد.

داور، کاهش دمای هوا را از دیگر تغییرات جوی پیش رو در شمال استان نام برد و گفت: انتظار می رود به سبب وزش بادهای شمالی دمای هوای نیمه شمال استان بین 3 تا 5 درجه کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 25

به "سرعت طوفان شن در زابل به 115 کیلومتر بر ساعت رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت طوفان شن در زابل به 115 کیلومتر بر ساعت رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید