روف گاردن: در اجرای روف گاردن متمرکز باید به چه نکاتی توجه کرد؟

به گزارش مرد کوچک، خبرگزاری خبرنگاران- اجرای روف گاردن متمرکز، که با نام Intensive نیز شناخته می گردد، همچون محوطه های روی سطح زمین طراحی می شوند. به این صورت که می توانید گیاهان متنوع، درختچه، درختان و گیاهان با ریشه بلند بکارید.

روف گاردن: در اجرای روف گاردن متمرکز باید به چه نکاتی توجه کرد؟

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

برای اجرای بام سبز متمرکز باید به مواردی چون وزن باغ، تحمل ساختمان، آب و هوای محیط و... توجه گردد. چرا که اجرای باغ بزرگ در سقف و یا تراس، احتیاج به دقت های مهندسی دارد. اگر ساختمان تحمل وزن باغ را نداشته باشد، احتمال وقوع فاجعه وجود دارد.

روف گاردن متمرکز می تواند یک مکان تفریحی و گردشی نیز باشد. به این علت و به خاطر مسائلی دیگر، هزینه اجرای روف گاردن متمرکز بسیار بالا است.

علاوه بر اجرای بام سبز متمرکز، باید به نگهداری از آن، آبیاری و سایر مراقبت های مرسوم فضاهای سبز روی زمین نیز توجه داشته باشید. به علت وزن سنگین تر، یا باید روی بام هایی بنا گردد که ساختمان آن ها ظرفیت بار بیشتری دارند.

سازه ساختمان نیز باید از قابلیت تقویت برای تطبیق بار اضافی برخوردار باشد. بار روف گاردن سیستم متمرکز حدود 290 تا 970 کیلوگرم بر متر مربع است. عمقی که برای این دست از روف گاردن در نظر گرفته می گردد از 20 تا 60 سانتی متر متغییر است.

بام سبز متمرکز بار وزنی بسیاری دارد، به همین سبب طراحی سازه های بام از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رعایت تمامی نکات ذکر شده هزینه بسیاری خواهد برد. برترین گزینه برای اجرای بام سبز متمرکز، احداث آن روی ساختمان های نو است. بار اضافی بام را می توان در طراحی و محاسبات سازه اولیه ساختمان در نظر گرفت.

در طراحی و اجرای روف گاردن های مختلف، توجه به جنس کفپوش، استفاده از آلاچیق و دیگر مبلمان، در تقسیم وزن بر روی بام تاثیر بسزایی دارند. در ادامه نوشتار مزایای روف گاردن متمرکز را به طور کامل آنالیز کرده ایم؛ همراه ما باشید.

مزایای اجرای روف گاردن متمرکز

پوشش گیاهی به کار رفته در روف گاردن متمرکز (intensive) عمیق است و دارای فضای کاشت برای درختان و درختچه و بوته است. در این روش نیمکت ها، زمین بازی، استخر و آبنما نیز به بام می توان اضافه نمود.

با اضافه نمودن باربیکیو، آلاچیق، مبلمان، استخر و امثال آن ها، می توان فضای روف گاردن را به یک استراحتگاه کوچک نیز تبدیل کرد.

اجرای بام سبز متمرکز دقیقاً مشابه با محوطه های سبز شهری است. در طراحی آن از عناصر مختلفی یاری گرفته می گردد؛ محصول نهایی مانند پارک است.

پوشش گیاهی به کار رفته در این مدل از بام سبز بسیار گسترده است و می تواند شامل درخت های مخصوصی نیز گردد. عمق کاشت در روف گاردن متمرکز نسبت به دیگر انواع روف گاردن بیشتر است. بهتر است از این روف گاردن برای ساختمان های نو استفاده گردد.

به علت تنوع گیاهان کاشته شده در این مدل از روف گاردن، نگهداری و آبیاری دقیق احتیاج دارد. قبل از اجرای بام سبز متمرکز، نوع سازه ساختمان باید آنالیز و کاربری ساختمان ارزیابی گردد.

در طراحی روف گاردن متمرکز باید به شرایط اقلیمی توجه کرد. احترام و توجه به سلیقه مشتری هم نکته مهمی است. در روف گاردن های گسترده تنوع گیاهان بسیار کمتر است. اما در سیستم متمرکز هر گیاهی را می توان کاشت.

با اجرای بام سبز متمرکز طبیعت را به ساختمان های مسکونی و اداری وارد کنید. روف گاردن ها منبع خوبی برای فراوریات کشاورزی ساختمان محسوب و در مدل بندی های مخصوصی طراحی می شوند. این سبک در فضاهای اجتماعی مانند ساختمان های مسکونی، سبب افزایش آرامش می گردد.

از مزایای مهم روف گاردن متمرکز تصفیه هوا و فراوری اکسیژن است. طراحی آن باید به گونه ای باشد که در زمان باران شدید راه آب کنترل گردد؛ تا سقف ساختمان به زودی تخریب نگردد.

با توجه به گستردگی پوشش گیاهی روف گاردن متمرکز، تعیین است که می تواند یک پناهگاه مخصوص برای پرندگان در نظر گرفته گردد و شرایط زیست محیطی فراهم سازد.

از دیگر مزایای روف گاردن متمرکز می توان به کاهش انتقال حرارت اشاره نمود. به طور کلی سر و صدا و گرما به طبقات زیر نفوذ نخواهد داشت.

طراحی روف گاردن، ارزش و بهای ساختمان را افزایش می دهد. به همین خاطر زمانی که تصمیم به ساخت بنا گرفتید، طراحی بام سبز و یا روف گاردن را از قلم نیاندازید. از نظر محیط زیست، زیبایی شهر، افزایش اکسیژن، ایجاد تعادل در آب و هوا و افزایش آرامش و طراوت، اجرای روف گاردن بسیار تاثیرگذار است.

نکات مهم در اجرای بام سبز متمرکز

در اجرای روف گاردن intensive ، زیرسازی اهمیت زیادی دارد. نکته اصلی روف گاردن متمرکز وزن آن است. پس باید محاسبات لازم و اطلاعات مخصوص در مورد میزان بارگذاری مجاز بر سقف بنا تعیین گردد. نکته دیگر آنالیز و محاسبه مقاومت سازه ساختمان و نحوه شبکه بندی آهنی آن است.

تمام مواردی که باید در نظر گرفته شوند، در ذیل لیست شده اند:

  • زیر سازی باید به صورت کروم بندی یا ایزولاسیون باشد
  • اجرای شیب مناسب؛ به طوری که آب باران و برف به سمت چاه خروج جاری گردد
  • استفاده از ورق های عایق بندی مناسب
  • ارزیابی شرایط اجرا، نوع بام و محیط اقلیمی

پس از اجرای شیب بندی و ایزولاسیون، باید شبکه بندی های آهنی در نظر گرفته گردد. این رویکرد احتیاج به جوشکاری خواهد داشت. ارتفاع شبکه از کف بام اغلب بین 15 الی 35 سانتی متر است. این ارتفاع برای عبور موارد تاسیساتی مانند سیم برق و لوله های آب در نظر گرفته می گردد.

پس از اینکه تاسیسات به خوبی اجرا شد، احتیاج است که لوله های آب از فلکه اصلی به پشت بام بفرایند. این رویکرد بر اساس طراحی باکس های گل و گیاه و فضای به جای مانده برای لوله ها صورت می گیرد.

گاه احتیاج به سیستم مه پاش خواهد شد؛ به طوری که باید از شلنگ های مخصوص مه پاشی استفاده گردد. اتصالات در این زمینه اهمیت زیادی دارند. نورپردازی برای دیوارها و کف ها نیز باید به طور مخصوص ارزیابی شوند.

در صورتی که قرار است باربیکیو نصب گردد، باید نوع و نحوه اجرای آن به طور دقیق تعیین باشد. برای صرفه جویی در هزینه روف گاردن باید در نوع شبکه بندی دقت حاصل گردد.

فلاور باکس ها نیز اهمیت زیادی دارند. بهتر است از فلاور باکس هایی استفاده گردد که به شبکه آهنی سیستم آسیبی وارد نکند. فلاور باکس ها در مدل های زمینی و دیواری طراحی شده اند.

سیستم کاشت به کار رفته در آن ها احتیاج به ارزیابی موقعیت تنفسی دارد. گاه احتیاج به نصب چوب ترمو است و باید از منگنه های برقی مخصوص این کار استفاده گردد. همه این موارد در طراحی و اجرای روف گاردن متمرکز اهمیت دارند.

گیاهان مناسب برای روف گاردن

زمان اجرای روف گاردن متمرکز باید به شرایط آب و هوایی محل توجه کنید. بعضی از گیاهان زمانی که در برابر گرما یا سرمای زیاد منطقه ها مختلف قرار می گیرند به سرعت از بین می فرایند. تحمل نور خوشید، میزان نگه داری رطوبت، میزان احتیاج به آب و مقاومت در برابر باد، از دیگر نکاتی است که هنگام انتخاب گل ها و گیاهان باید به آن ها توجه نمود.

گیاهانی خوش بو، گیاهانی که برگ خزدار یا سوزنی دارند، گیاهان دارای ساقه گوشتی مانند کاکتوس، گیاهان پوششی و گیاهان فراینده، انتخاب های مناسبی برای روف گاردن ها هستند. چند مورد از گیاهان را برای شما معرفی کرده ایم، همراه ما باشید.

  • درختچه توری

    درختچه توری یکی از گیاهانی است که برای محیط های گرم و خشک بسیار مناسب است. این گیاه در محیط های مرطوب، سرد و ساحلی دوام زیادی نخواهد داشت.

    درختچه توی دو گونه همواره سبز و خزان پذیر دارد.گل های آن به رنگ های سفید، صورتی، کرم، قرمز و ارغوانی دیده می گردد. این گیاه به آبیاری منظم، نور کامل و مستقیم احتیاج دارد.

  • گل طاووسی

    درختچه های همواره سبز گل طاووسی از مقاومت خوبی در برابر شرایط محیطی برخوردارند و می توان آن ها را در مکان های خشک، آفتابی و ارتفاعات کم دید.

    این گیاهان رشد سریعی دارند و می توانند سرما و گرما را به خوبی تحمل نمایند. گل طاووسی در حدود 2 متر رشد می نمایند و در فصل بهار گل هایی به رنگ های زرد، سفید یا صورتی بر روی آن ها مشاهده می گردد.

  • کاکتوس

    کاکتوس ها انواع متفاوتی دارند که بسیاری از آن ها در برابر گرما و بعضی دیگر در برابر سرما مقاومت خوبی دارند. کاکتوس ها احتیاج به آبیاری زیاد ندارند و حتی آبیاری بیش از میزان می تواند باعث پوسیدگی ریشه و نابودی آن ها گردد.

    این گیاهان با توجه به انواع و میزان های مختلف، نگهداری آسان و دوام بالا، می توانند یکی از گیاهان مناسب برای بام سبز خانه ها باشند.

  • گل کاغذی

    گل کاغذی یک درختچه مناسب برای آب و هوای گرمسیری است و اگر آب و هوا و محیط کشت آن مناسب باشد، می توانید برای 11 ماه از سال گل های زیبای آن را مشاهده کنید.

    گل کاغذی احتیاج به خاک مناسب و آبیاری کم دارد. بهتر است این گل را در معرض هوای زیر 9 درجه سانتی گراد قرار ندهید تا همواره شاداب و زیبا بماند.

    خاک روف گاردن

    قبل از ایجاد روف گاردن و استفاده از خاک مناسب، باید سطح سقف را کاملا عایق بندی و ایزولاسیون کنید. بستری که در آن قرار است روف گاردن ساخته گردد، آب و ریشه گیاهان نباید نفوذ نمایند.

    خاک مناسب برای روف گاردن باید ویژگی های خاصی داشته باشد. خاک باید به حفظ زیبایی و طراوت گل ها و گیاهان آپارتمانی که در بام سبز کاشته شده اند یاری کند. در کنار آن نیز نباید به ساختمان و بنا آسیب وارد کند.

    از مهم ترین ویژگی های این خاک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وزن کم
  • قابلیت جذب بالای آب
  • غنی بودن آن از مواد لازم برای گیاهان

روف گاردن متمرکز وزن زیادی دارد و گیاهانی که در آن کاشته می شوند به راحتی جابجا نمی شوند. به همین علت نمی توان خاک روف گاردن را به راحتی تعویض کرد. از ابتدا باید در انتخاب خاک دقت کافی داشت. با انتخاب خاک مناسب از مشکلاتی که در آینده ممکن است به وجود آیند جلوگیری خواهید کرد.

کلام آخر

در خاتمه باید خاطرنشان کنیم که مجموعه اسپینگر با توجه به سال ها فعالیت در حوزه طراحی و اجرای روف گاردن، با آمادگی هرچه تمام تر هرگونه خدمات مشاوره ای را ساپورت خواهد نمود. تیم اجرایی اسپینگر با بهره گیری از دانش متخصصان می تواند فضای سبز مورد نظر شما را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت اجرا نماید.

شما همراهان عزیز جهت مشاوره، به راحتی می توانید با تیم مجموعه اسپینگر تماس حاصل فرمایید:

تلفن تماس: 86091394 - 021

تلفن همراه: 0956541 - 0912

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1996

به "روف گاردن: در اجرای روف گاردن متمرکز باید به چه نکاتی توجه کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روف گاردن: در اجرای روف گاردن متمرکز باید به چه نکاتی توجه کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید