خروج سالانه 180 هزار تحصیل کرده از کشور صحت ندارد

به گزارش مرد کوچک، اگر سالانه 180 هزار نفر با تحصیلات عالی از ایران خارج شوند، فقط در ده سال نزدیک به 1.8 میلیون نفر مهاجر تحصیلکردۀ ایرانی باید در جهان مشغول فعالیت باشند!

خروج سالانه 180 هزار تحصیل کرده از کشور صحت ندارد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری؛ یکی از نکات مهم پیرامون موضوع مهاجرت نخبگان، تأکید زیاد مغلطه گران در طرح ادعا های بی پایه و اساس البته با شانتاژ بالای رسانه ای است بطوریکه بعضاً اعداد و ارقامی از سوی این افراد و گروه ها بیان می شود که با منطق و مقتضیات کنونی کشور همخوانی ندارد.

به عنوان نمونه، در یکی از ادعای مطروحه ذکر می شود: سالانه تا 180 هزار نفر با تحصیلات عالیه از ایران مهاجرت می کنند.

این عدد هیچ تطابقی با منطق جمعیتی کشور ایران ندارد؛ به عبارت دیگر، اگر سالانه 180 هزار نفر با تحصیلات عالی از ایران خارج شوند، فقط در ده سال نزدیک به 1.8 میلیون نفر مهاجر تحصیلکردۀ ایرانی باید در جهان مشغول فعالیت باشند! در حالیکه طبق آمار رسمی حداکثر تعداد دانشجویان بین المللی ایرانی در خارج از کشور در سال های اخیر 52 هزار نفر بوده است.

از سوی دیگر، طبق آخرین آمار تعداد کل مهاجران ایرانی با تحصیلات دانشگاهی در کشور های OECD، 741 هزار نفر بوده است. داده های موجود در پایگاه های بین المللی نیز نشان می دهد ادعای خروج سالانه 180 هزار نفر با تحصیلات دانشگاهی از ایران به هیچ وجه با داده های موجود از تعداد ایرانیان خارج از کشور همخوانی ندارد؛ بنابراین می توان گفت: خروج سالانه 180 هزار نفر با تحصیلات دانشگاهی از کشور هیچ مبنای آماری ندارد.

بر اساس آمار مؤسسه آماری یونسکو حداکثر تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در سال های اخیر در سال 2016 حدود 52 هزار نفر بوده است. این تعداد مربوط به کل تعداد دانشجویان بین المللی ایرانی در آن سال است نه کسانی که ثبت نامی جدید هستند. علاوه بر آن، بر اساس سرشماری سال 2000، در آمریکا 50.9 درصد از مهاجران ایرانی در امریکا حائز مدرک لیسانس و یا بالاتر بوده اند. اداره آمار آمریکا تعداد ایرانیان در این کشور را در سال 2017، 395,429 تخمین زده است.

بر اساس آنچه گفته شد می توان تعداد کل ایرانیان تحصیلکرده در آمریکا را در سال 2017 حدود 200 هزار نفر تخمین زد. در سال های 2010-2011 نیز حدود 471 هزار نفر از کل جمعیت 932 هزارنفری مهاجران ایرانی در کشور های OECD، ماهر و تحصیلکرده بوده اند.

در پایان می توان گفت: با توجه به آمار های موثق و مورد تأیید، ادعای خروج سالانه 180 هزار نفر با تحصیلات دانشگاهی از ایران به هیچ وجه با داده های موجود از تعداد ایرانیان تحصیلکرده در خارج از کشور همخوانی ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 450

به "خروج سالانه 180 هزار تحصیل کرده از کشور صحت ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج سالانه 180 هزار تحصیل کرده از کشور صحت ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید