از شهر باستانی آسپندوس در آنتالیای ترکیه بیشتر بدانید

به گزارش مرد کوچک، شهر باستانی آسپندوس در آنتالیای ترکیه واقع شده است و به واسطه قدمت و جاذبه های تاریخی اش می تواند محلی عالی برای افراد عاشق تاریخ و فرهنگ باشد.

از شهر باستانی آسپندوس در آنتالیای ترکیه بیشتر بدانید

برای گردشگرانی که به سواحل آنتالیای ترکیه با آب های فیروزه ای سفر می نمایند، شهر باستانی آسپندوس (Aspendos) در 50 کیلومتری شرق آنتالیا، یک جاذبه فوق العاده تاریخی به شمار میرود. ساختمان تئاتر این شهر یکی از بزرگ ترین بقایای به جا مانده از معماری امپراتوری روم است. ساختمان های شگفت انگیز شهر در فصل تابستان، میزبان جشنواره سالانه باله و اپرای آسپندوس هستند و موقعیتی عالی فراهم می شود تا مهمانان، آکوستیک این تئاتر باستانی را تجربه نمایند.

آسپندوس در دوران باستان احتمالا مهم ترین شهر پامفیلیا (Pamphylia) محسوب می شده و در دوران رومی ها بوده که کسب و کار و تجارت رونق گرفته است. این شهر در 1000 سال پیش از میلاد بنا شد و باستان شناسان توانسته اند شواهدی از دوران هیتایت پیدا نمایند که به 800 سال پیش از میلاد برمی شود. این شهر نیز مانند شهر سیده به خاطر به گل نشستن بندر و سیاست های مرکزی امپراتوری بیزانس از رونق افتاد. تا اینکه در دوران حکومت سلجوقی، تئاتر آسپندوس صرفا به عنوان کاروان سرا مورد استفاده نهاده شد.

تئاتر

تئاتر آسپندوس (Aspendos theater) یکی از بزرگ ترین تئاترهای رومی ساخته شده در آسیای صغیر است و امروزه یکی از برترین نمونه های معماری تئاتر رومی محسوب می شود. این تئاتر در قرن دوم میلادی در زمان حکومت مارکوس اورلیوس ساخته شد و گنجایش 15 تا 20 هزار نفر را دارد. این محل به طور کامل بازسازی شده و در حال حاضر برای جشنواره های موسیقی و نمایش به کار می رود. این تئاتر نیم دایره به دو بخش تقسیم شده که شامل 20 ردیف جایگاه و 10 راه پله در نیمه پایینی، 19 جایگاه و 21 راه پله در نیمه بالایی می شود. جفت ستون های طرفین ورودی، معماری سنتوری شکسته دارند. سکوی نمایش نیز سقف چوبی داشت که با طناب آویزان بود و کل محوطه تئاتر هم احتمالاً سایه بان داشته است.

آکروپولیس

با اینکه بیشتر گردشگران در سفر به آنتالیا، برای تماشا سایت تئاتر به آسپندوس می آیند، اما اگر زمان برای گشت و گذار باشد مطمئنا جاذبه های متعددی را می توانید مشاهده کنید. تپه آکروپولیس (acropolis hill) با ارتفاع 40 متری در نزدیکی آسپندوس قرار گرفته است که بالا رفتن از آن خالی از لطف نیست. علاوه بر بقایای به جا مانده از یک معبد کوچک و بازار، nymphaeum (حرم فواره) قرار گرفته است که در گذشته یک سازه یادبود بوده است که از ستون های دو تکه ساخته شده بود، ولی در حال حاضر فقط یک دیوار 32 متری با 10 فرورفتگی برای نمایش مجسمه ها از آن به جا مانده است. در کنار این محل می توانید پایه های ساختمان دیگری را ببینید که احتمالا اتاق شورا بوده است.

قنات

درست در شمال تپه آکروپولیس، بقایای یک قنات باستانی فوق العاده و دو برج آب متصل به هم وجود دارد که آب شهر را تامین می نموده است.

منبع: کجارو / planetware.com
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2013

به "از شهر باستانی آسپندوس در آنتالیای ترکیه بیشتر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از شهر باستانی آسپندوس در آنتالیای ترکیه بیشتر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید