آبشار دارنو : سفر به خاص ترین آبشار شمال ایران

به گزارش مرد کوچک، آبشار دارنو یکی از جاذبه های طبیعی فوق العاده زیبای شمال ایران است که در استان مازندران و در نزدیکی شهر نوشهر واقع شده است. همانطور که می دانید استان مازندران یکی از زیباترین استان های ایران است که جاذبه های طبیعی متنوع و فراوانی دارد. بسیاری از جاذبه های طبیعی استان مازندران و ایران زیبا ناشناخته مانده اند و یا کمتر شناخته شده هستند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به معرفی آبشار دارنو که از جاذبه های طبیعت گردی کمتر شناخته شده محسوب می شود بپردازیم. در ادامه این مطلب با علی بابا همراه باشید تا با آبشار دارنو و دیدنی های اطراف آبشار دارنو آشنا شوید.

آبشار دارنو : سفر به خاص ترین آبشار شمال ایران

آبشار دارنو کجاست ؟

آبشار دارنو یکی از زیباترین و خاص ترین آبشارهای شمال ایران است که در استان مازندران و در نزدیکی نوشهر واقع شده است. بازدید از آبشار شگفت انگیز دارنو می تواند تجربه ای فراموش نشدنی را برای گردشگران و مسافران، به ویژه دوستداران طبیعت گری به ارمغان آورد.

آبشار دارنو که آثاری ارزشمند در میان آثار طبیعی ایران زمین محسوب می شود، یکی از مجموعه آبشارهایی است که در جنگل های سرسبز و وسیع نوشهر به یکدیگر پیوسته اند.این مجموعه آبشارها متشکل از هفت آبشار هستند که به ترتیب به یکدیگر متصل شده اند. این ویژگی یکی از دلایل اصلی خاص بودن آبشار دارنو است.

آبشار زیبای دارنو در حدود 25 متر ارتفاع دارد و بلندترین آبشار در میان این 7 آبشار محسوب می شود. در میان مجموعه آبشارهای هفت گانه، آبشار دارنو دومین آبشار و آبشار اصلی است. علاوه بر زیبایی بی نظیر این آبشار شما می توانید در جهت رسیدن به دارنو از تماشای پوشش گیاهی فوق العاده زیبا، که بسیار ارزشمند هم هستند، لذت ببرید. پیاده روی در میان جنگل گسترده و تماشای طبیعت سرسبز و پوشش های گیاهی شگفت انگیز، در کنار لذت بردن از هوای دل انگیز و پاک شمال ایران خاطره ای بی نظیر را برای هر گردشگری رقم می زند.

بهترین زمان سفر به آبشار دارنو

بهترین زمان سفر به آبشار رویایی دارنو در فصل های بهار و تابستان است. البته اوایل فصل پاییز هم می توانید از آبشار دارنو بازدید کنید. درست است که در فصل پاییز کمی هوا سرد می شود اما بهتر است بدانید که آبشار دارنو در فصل پاییز نیز واقعا دیدنی است. همانطور که گفتیم برای رسیدن به دارنو باید از سمت جاده چالوس راهی شوید و در جهت می توانید از منظره ها شگفت انگیز جنگل های انبوه شمال ایران که همانند رنگین کمان شده اند لذت ببرید. در حقیقت که جنگل های شمال و طبیعت زیبای شمال در فصل پاییز به خاطر تغییر رنگ برگ ها بسیار دیدنی و حیرت انگیز می شوند. در کل می توان گفت که هر فصلی زیبایی و جذابیت منحصر به خود را دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت.

دریاچه فراخین از دیدنی های طبیعی اطراف آبشار دارنو

یکی از دیدنی های بی نظیر اطراف آبشار دارنو دریاچه فراخین است که در پنج کیلومتری روستای چلندر و بعد از روستای ویسر واقع شده است. این دریاچه در نزدیکی آبشار دارنو واقع شده است و هنگام بازید از دارنو می توانید سری هم به دریاچه فراخین بزنید و از زیبایی طبیعی و هوای عالی آن لذت ببرید.

دریاچه فراخین در دل جنگل قرار گرفته و همانند آبشار دارنو از جاذبه های طبیعی کمتر شناخته شده شمال ایران بشمار می رود؛ به همین دلیل دریاچه و محیط اطراف آن بکر است و هوایی کاملا تمیز دارد. این دریاچه در میان درخت های بلند هیرکانی که برگ های پهنی دارند و پوشش گیاهی خاص جنگل های بالایی نوشهر پنهان است و با ورود به جنگل قابل مشاهده نیست.

در واقع دریاچه فراخین وسعت زیادی ندارد و بیشتر شبیه به تالاب است. بکر بودن دریاچه فراخین، هوایی که متشکل از اکسیژن خالص است و آرامش حاکم بر محیط دریاچه موجب خاص شدن آن در میان باقی دریاچه ها شده است. جالب است بدانید که آب تالاب فراخین از چشمه فراخین به صورت طبیعی تامین می شود.

برای رسیدن به دریاچه فراخین باید وارد جاده فرعی شوید، از کنار روستای ویسر عبور کنید و وارد جاده خاکی معدنی شوید. سپس مقداری از راه را باید به صورت پیاده طی کنید و بعد از عبور از رودخانه ای کم عمق به دریاچه فراخین می رسید. توجه داشته باشید که در جهت دریاچه فراخین را رد نکنید! چون همانطور که گفتیم دریاچه در میان درختان پر شاخ و برگ پنهان است. دریاچه فراخین در محلی واقع شده است که ارتفاع آن نسبت به جاهای دیگر جهت کم تر است که می تواند نشانه خوبی برای پیدا کردن آن باشد.

قایق سواری، دوچرخه سواری و عکاسی از تفریحاتی هستند که می توانید در کنار دریاچه فراخین از آن ها لذت ببرید. همچنین می توانید در هوای تمیز و سکوت کامل این منطقه لحظاتی را به دور از مسائل زندگی و سر و صدای شهری در آرامش سپری کنید.

وسایل مورد نیاز در سفر به آبشار دارنو

  • دوستانی که علاقه مند به طبیعت گردی هستند و یا اینکه تجربه سفر به منطقه ها مشابه را دارند حتما می دانند که یکی از ضرروری ترین وسایل مورد نیاز، کفش راحت برای پیاده روی است چون جهت زیادی را باید از میان جنگل به صورت پیاده طی کنید و در جهت ممکن است مجبور به عبور از عرض رودخانه شوید. بهتر است که کفش تان ضد آب هم باشد، چون ممکن است از عرض رودخانه عبور کنید یا هنگام طی کردن جهت بارندگی باشد و یا اینکه به خاطر بارندگی در ساعات قبل زمین جنگل خیس باشد و پاهایتان خیس شود؛ که طبیعتا برای هیچ یک از ما حس خوشایندی ندارد. اما در کل بهتر است که در فصول بارندگی به این منطقه سفر نکنید و همچنین در فصول دیگر پیش از سفر شرایط آب و هوا را بررسی کنید و اگر هواشناسی پیش بینی بارندگی کرده است از سفر منصرف شوید.
  • برای احتیاط بهتر است لباس ضد آب و چتر همراه داشته باشید؛ چون همانطور که می دانید همیشه پیش بینی هواشناسی درست از آب درنمی آید!
  • آب معدنی و خوراکی را فراموش نکنید؛ البته می توانید وسایل خوراکی مورد نیاز را از روستاهای نزدیک خریداری کنید؛ ولی بهتر است بدانید که وقتی وارد جنگل شوید دیگر هیچ امکاناتی وجود ندارد.
  • کلاه و عینک آفتابی و ضد آفتاب در هوای آفتابی و گرم کمک می کنند تا آفتاب سوخته نشوید و در مقابل نور آفتاب از چشم ها و پوستتان محافظت می کنند.
  • توجه داشته باشید که اگر در فصل خنک سفر می کنید طوری لباس بپوشید که اگر گرمتان شد بتوانید لباس تان را کم تر کنید؛ چون جهت را باید پیاده طی کنید و هنگام پیاده روی ممکن است کمی عرق کنید و گرمتان شود. در کل طوری لباس بپوشید که اگر احساس گرما یا سرما کردید بتوانید بدون دردسر لباستان را کم و زیاد کنید.
  • اگر می خواهید مدت زمانی را در این منطقه سپری کنید چادر مسافرتی، پتو مسافرتی، کیسه خواب، لوازم بهداشتی شخصی، لباس اضافه، آب نوشیدنی و وسایل مورد نیاز برای غذا درست کردن را باید همراه داشته باشید؛ چون در این محل امکاناتی برای اقامت وجود ندارد. روستاهای ویسر، دلسم، کهنه ده و کلیک نزدیک ترین روستاها برای خرید مواد غذایی هستند.

چگونه به آبشار دارنو برویم؟

در ابتدا لازم به ذکر است که برای رسیدن به آبشار دارنو بهتر است که حتما از یک راهنمای محلی و یا یک راهنمای طبیعت گردی که در مقاصد تورهای طبیعت گردی شمال ایران فعالیت می کند کمک بگیرید. بهتر است که به تنهایی به این منطقه سفر نکنید چون احتمال اینکه جهت را گم کنید زیاد است. جهت رسیدن به آبشار دارنو به صورت پیاده است به همین دلیل باید لباس های مناسب و کفش راحت مخصوص پیاده روی بپوشید.

برای بازدید از آبشار دارنو با وسیله نقلیه شخصی ابتدا باید راهی جاده چالوس شوید و از چالوس به سمت کمربندی نوشهر بروید. وقتی وارد کمربندی نوشهر شدید جهت را تا جاده معدن سنگ نوشهر ادامه دهید و سپس جهت دریاچه فراخین را ادامه دهید تا به یک دوراهی برسید. وقتی به دوراهی رسیدید باید وارد جهت سمت راست شوید. آبشار دارنو در نزدیکی دریاچه فراخین واقع شده است. بقیه راه را باید به صورت پیاده طی کنید. جهت رسیدن به آبشار دارنو از جنگل و کنار رودخانه است. بعد از کمی پیاده روی در میانه راه آبشار کوچکی می بینید که نشان می دهد جهت را درست رفته اید. مدت زمان رسیدن به آبشار دارنو از این آبشار کوچک حدود نیم ساعت است.

آبشار دارنو در گوگل مپ

فراموش نکنید که حتما از راهنمای محلی کمک بگیرید و یا اینکه با تور سفر کنید، چون در جهت هیچ تابلویی وجود ندارد و ممکن است دچار سردرگمی شوید و یا در کل از جهت خارج شوید. بهتر است بدانید که در این منطقه خبری از اینترنت و آنتن تلفن همراه نیست و هنگام ورود به جنگل ارتباطتان کلا با محیط خارج از این منطقه قطع می شود. پس نمی توانید روی جهتیاب اینترنتی حساب کنید!

در سرانجام لازم به ذکر است که وقتی به منطقه ها بکر و دل طبیعت سفر می کنیم مواظب زیبایی های طبیعی باشیم و به طبیعت آسیب نرسانیم. اگر آتش روشن می کنیم حتما قبل از ترک محل از خاموش بودن آتش اطمینان پیدا کنیم و به هرگز زباله ها را در طبیعت رها نکنیم. در تورهای طبیعت گردی همیشه کیسه ای اضافه به همراه داشته باشیم و تمام زباله ها را قبل از ترک محل جمع آوری کنیم. بهتر بدانید که حتی پوست میوه ها نیز مدت زمان طولانی نیاز دارند تا در محیط تجزیه شوند و جز اینکه منظره طبیعت زیبا را به زشتی تبدیل کنند هیچ سودی برای طبیعت ندارند!

اگر از آبشار دارنو و یا دریاچه فراخین بازدید کرده اید نکات مهم و تجربیات سفر خود را با علی بابا در میان بگذارید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 2085

به "آبشار دارنو : سفر به خاص ترین آبشار شمال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار دارنو : سفر به خاص ترین آبشار شمال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید