کشف شواهدی از وجود سیاره نهم در منظومه شمسی

به گزارش مرد کوچک، اخترشناسان یک سیاره فراخورشیدی جدید کشف نموده اند که اولین سیاره در نوع خود است که دارای چنین مدار گریزنده از مرکز است و می تواند سیاره نهم منظومه ما باشد.

کشف شواهدی از وجود سیاره نهم در منظومه شمسی

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، مدت هاست که دانشمندان در خصوص سیاره نهم در منظومه شمسی با یک مدار عجیب نظریه پردازی می نمایند و اکنون شواهد بیشتری وجود دارد که احتمال ممکن بودن آن را نشان می دهد.

محققان با استفاده از داده های تلسکوپ فضایی هابل تشخیص داده اند که یک سیاره فراخورشیدی غول پیکر در فاصله 336 سال نوری از ما به نام HD 106906 b دارای چنان مدار غیر عادی است که از لبه دیسک بقایای منظومه ستاره دودویی خود عبور می نماید و هر 15 هزار سال یک بار یک دور می زند. این مانند این است که سیاره مشتری از کمربند کویپر بگذرد.

محققان می گویند اگر سیاره نهم وجود داشته باشد، این همان نحوی است که ممکن است به دور خورشید ما بچرخد.

این سیاره فراخورشیدی غول پیکر برای اولین بار در سال 2013 کشف شده بود، اما به محاسبات مداری و اندازه گیری های دقیق هابل برای شناسایی مدار عجیب آن احتیاج بود. این اولین سیاره در نوع خود است که دارای چنین مدار عجیب و غریبی است.

اینکه HD 106906 b چطور به این مدار رسیده است، به شکل قطعی تعیین نیست، اما نظریه اصلی فرض می نماید که نزدیک ستاره های میزبان خود تشکیل شده باشد و کشش درون دیسک گازی آن را به داخل کشیده باشد. سپس اثرات گرانشی دو ستاره میزبان، آن را به سمت بیرون شلیک نموده و یک ستاره در حال عبور، مدار آن را تثبیت نموده و مانع از تبدیل شدن آن به یک سیاره سرکش در دنیا شده است.

این یافته ها همچنین ممکن است نگاهی نادر را به روزهای ابتدایی سیستم های ستاره ای، از جمله منظومه ما ارائه دهد. این سیستم ستاره ای تنها 15 میلیون سال قدمت دارد، بنابراین به نظر می رسد مدت زمان زیادی برای تشکیل یک مدار این چنینی و شبیه به سیاره نهم احتیاج نیست.

پرسش های بی پاسخ زیادی در این زمینه وجود دارد، اما بعضی از آنها احتمالا به زودی پاسخ داده خواهند شد. محققان امیدوارند که با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب نه تنها داده های فعلی خود را تأیید نمایند، بلکه تعیین نمایند که آیا این سیاره در هنگام خروج، موادی را می گیرد یا حتی اینکه دارای یک سیستم کوچک از بقایا است یا نه.

همانطور که اکنون HD 106906 b غیر عادی است، ممکن است اگر ستاره شناسان به شناخت بیشتری از آن برسند، عجیب تر هم بشود.

منبع: انتخاب