جاذبه های گردشگری طالقان؛ طبیعت گردی فوق العاده

به گزارش مرد کوچک، طالقان یکی از شهرهای استان البرز است که در دامنه همین کوه نیز واقع شده است. از جاذبه های گردشگری طالقان می توان به طبیعت فوق العاده جذاب، کوه های زیبا و دریاچه بزرگ آن اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری طالقان؛ طبیعت گردی فوق العاده

خبرنگاران | سرویس گردشگری - در بخش خوش آب و هوا و ییلاقی دامنه کوه های البرز، شهرستان طالقان که جزئی از استان البرز است، واقع شده است. جالب است بدانید جمعیت این شهر حدود 5000 نفر به صورت ثابت است، اما به محض رسیدن تابستان و خنک شدن هوا در این منطقه ساکنین آن به بیش از 12000 نفر می رسند. طالقانی های اصیل تات هستند. این قوم که در ایران به سمت شمال غربی کشور پراکنده شده اند تعدادشان نیز نسبت به اقوام دیگر بسیار کمتر است. به همین دلیل است که در لغت نامه دهخدا ریشه نام طالقان را تالکان می دانند که برگرفته از نام قومیت این افراد است. اصلیت مردم طالقان و تاتی ها در گذشته زرتشت و یهودی بوده اند، اما بعد از دوران صفویه کم کم شرایط دینی در اینجا نیز تغییر کرد و بیشتر آن ها شیعه شدند.

این منطقه به خاطر شرایط جغرافیایی کوهستانی که دارد، محل زندگی گونه های مختلف گیاهی و جانوری است. از کوه پایه های شرقی زاگرس که در توابع طالقان قرار گرفته یک رود پر آب و مهم به نام شاهرود جریان پیدا می کند. این رود در پایین دست منبع اصلی بیش از 15 رود کوچک و بزرگ دیگر است و در نهایت به همراه قزل ازون و سپید رود به دریای خزر می ریزند. کوه نوردان حرفه ای که قصد صعود به علم کوه را دارند از جهتی فوق العاده زیبا در نزدیکی روستای پراچان از توابع شهر طالقان عبور می کنند. این جهت پر است از صخره ها، یخچال های طبیعی و کوه های بسیار بلند و زیبایی که دیدن آن ها آرزوی هر طبیعت گردی است. حالا اگر شما هم دلتان برای یک سفر خوب لک زده است، پیشنهاد ما به شما دیدن طالقان است. برای همین می خواهیم در ادامه مطلب جاذبه های گردشگری این شهر را بیشتر به شما معرفی کنیم.

معرفی جاذبه های گردشگری طالقان

1. دریاچه طالقان

معمولاً افرادی که دوست دارند یک سفر طبیعت گردی را تجربه کنند، داشتن رودخانه و آب در منطقه ای که به آن می فرایند، بسیار مهم است. اما در طالقان چیزی فراتر از یک چشمه و رود وجود دارد. اینجا یکی از بزرگ ترین دریاچه های مصنوعی کشور است که توسط سد طالقان به وجود آمده است. این سد د رواقع بر روی رودخانه زیبای شاهرود بسته شده و سبب ایجاد دریاچه ای به طول 15 کیلومتر شده است. اما چیزی که این دریاچه را زیبا کرده، محیط فوق العاده جذاب اطراف آن است. از یک طرف کوه های بلند و زیبایی که روی آن ها برف نشسته را می بینید و از طرف دیگر مراتع سرسبزی که حس فوق العاده آرام بخشی به شما می دهند. شنا کردن در دریاچه ممنوع است، اما شما می توانید در اینجا ماهیگیری کنید. گفته می گردد گونه هایی چون ماهی کپور، قزل آلا و زردپر در این دریاچه وجود دارند. از سمت بالای روستا ها که وارد محیط دریاچه شوید و آن را از دور تماشا کنید، یکی از زیباترین مناظر طبیعی عمرتان را خواهید دید.

2. کتیبه تاریخی طالقان

در روستای گراب و حدفاصل سه کیلومتری بخش جنوبی گردنه عسلک اگر به بالای منطقه مرتفع یخچال و میش چال بروید، یک اثر تاریخی باقیمانده از دوران قاجار را مشاهده خواهید کرد. این کتیبه قدیمی به سنگ نبشته گردنه عسلک معروف شده است و در بخش هایی از آن نوشته شد:

نصر من الله و فتح قریب. بعهد ناصرالدین شاه شاهان که با امیران تورانش بچنگ است. به حکم میرزا ایوب میر دفتر که از بهر رعیت به ز. گنج است. رضی بیک کرده جای آب این نهر، هزار و دویست به هشتاد پنج است.

کارشناسان میراث فرهنگی تحقیقات زیادی درباره این سنگ نبشته انجام داده اند. با اینکه نمی توان مفهوم اصلی آن را به طور کامل مشخص کرد، اما تحقیقات نشان می دهد که در واقع این سنگ نبشته در مکانی نصب شده که قبلاً یک نهر به دستور ایوب میر دفتر، در اینجا ساخته شده است.

3. کوه های طالقان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری طالقان کو ه های اطراف آن است؛ بطوری که طالقان را می توان بهشت طبیعت گردان و کوه نوردان دانست. البته شما برای دیدن زیبایی آن نیاز به فتح قله ها ندارید. بلکه در همان روستا ها و در دامنه مراتع وقتی قدم بزنید قله های بسیار زیبایی از جمله قله شاه البرز با ارتفاع 4200 متر و قله های دیگری چون قله لشکرک، سات بام و زرینه کوه وجود دارد. در فصل های پاییز و زمستان به راحتی می توانید برف را روی این قله ها مشاهده کنید. تعریف بیش از حد از این منطقه زیبا در طالقان نمی تواند به درستی جای لذت دیدن آن را بگیرد. پس حتماً دیدن این منطقه را در برنامه سفر خود قرار دهید.

4. امام زاده هارون

در طالقان نیز مانند همه شهر های ایران بقعه امام زادگان وجود دارد. اگر به روستای جوستان بروید مردم محلی امام زاده هارون را به شما نشان خواهند داد که گفته می گردد یکی از فرزندان امام موسی کاظم است. این آرامگاه بسیار کوچک و ساده که از یک گنبد مخلوطی شکل تشکیل شده، یک بار در دوران صفویان بازسازی شده است.

5. آبشار کرکبود و شله بند

وقتی این همه از طبیعت طالقان برای شما صحبت کردیم، پس حتماً مطمئن شدید که در اینجا می توانید آبشار هم ببینید. شما باید به روستای بزج بروید و سپس از آنجا پای پیاده با راهنمایی دریافت از مردم محلی به سمت آبشار شله بند، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری طالقان حرکت کنید. جهت رسیدن به آبشار از میان کوچه باغی هایی بسیار سرسبز و زیبا می گذرد که خودش بسیار جذاب است. این آبشار در فصل های پر بارش آب بیشتری دارد و منطقه اطراف آن بسیار دیدنی است. آبشار دیگری که با سفر به طالقان می توانید از آن بازدید کنید آبشار کرکبود است. این آبشار کوچک در فاصله 14 کیلومتری از مرکز شهر در میان یک دره کبود رنگ واقع شده است که صخره های اطراف آن، تا 50 متر بلندی دارند و همین ویژگی زیبا به جذابیت منطقه افزوده است.

6. روستای اورازان و روستای میر

اما بهترین روستای طالقان را می توانیم روستای اورازان بنامیم که پرآب ترین روستای این شهرستان است. در واقع اورازان به معنای آبریزان است. این روستای فوق العاده همان محلی است که جلال آل احمد کتابی درباره فرهنگ و آداب و رسوم آن نوشته است. گفته می گردد قدمت روستا به 4000 سال پیش باز می گردد و ظاهراً همه مردم روستا سید هستند. فاصله اورازان تا طالقان حدود 15 کیلومتر است. دیگر روستایی که به شما توصیه می کنیم در سفر به طالقان آن را از نزدیک ببینید روستای میر است. طبیعت فوق العاده جذاب و دست نخورده روستا، باعث شهرتش شده و دیدن آن خالی از لطف نیست.

منبع: setare.com
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1461

به "جاذبه های گردشگری طالقان؛ طبیعت گردی فوق العاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری طالقان؛ طبیعت گردی فوق العاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید