آبنما سنگی ؛ انواع مدل ها از باغی تا خانگی

به گزارش مرد کوچک، هنگامی که می توان با ویژگی های آب ساختارهایی زیبا به نام آبنما سنگی را ایجاد کرد، پس چرا نباید حیاط خانه و حتی محیط های شهری آراسته به آن باشد؟ چشم اندازه زیبای آبنما دقیقاً در راستای روح انسانی است؛ مگر غیر از آن است که با دیدن ریزش آب و شنیدن صدای دلنوازش، انسان بیش از پیش به طبیعت خود باز می شود؟

آبنما سنگی ؛ انواع مدل ها از باغی تا خانگی

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

این ساختار منحصربه فرد در کنار فواید بسیاری که دارد، دارای انواع مختلفی از سبک ها برای مطابقت با هر نوع طراحی منظره است. اما انتخاب یک آبنما سنگی می تواند تاحدودی مشکل باشد، زیرا معین اینکه کدام نوع برای حیاط شما مناسب تر است، همواره کاری آسان نیست. نکته اصلی در انتخاب آبنمای مناسب، توجه به اندازه حیاط و ویژگی های چشم انداز موجود است . بدون اتلاف وقت، جهت شناخت بهتر این نوع آبنما با ما همراه باشید.

آبنمای سنگی صخره ای

این نوع آبنما بیش از مدل های دیگر به آبشارهای طبیعی و صخره ای نزدیک است. سنگ مورد استفاده در این آبنما از نوع کوهی طبیعی (لاشه ای، ورقه ای، پوکه های معدنی و موارد دیگر) است. این آبنما فوق العاده زیبا می باشد و مناسب فضایی همانند پارک ها، مکان های تفریحی، میدان های شهر، باغ ها، ویلاها، حیاط خانه، رستوران ها و موارد بیشتر است.

آبنمای سنگی دیواری

این آبنما بر روی دیوار تزئین و اجرا می گردد، حال ممکن است یک دیوار از حیاط خانه، لابی هتل و حتی قسمتی از یک مکانی خاص باشد. سنگ استفاده شده در آبنما سنگی دیواری دیواری از نوع تراورتن، سنگ قیچی و سنگ های دیگر است. در این آبنما همچنین می توان از المان های نورپردازی جهت زیباسازی بیشتر محیط نیز استفاده کرد. همچنین آبنمای دیواری برای محیط داخلی خانه، حیاط و فضاهای شهری مناسب است.

آبنمای مدرن سنگی

در این آبنما ممکن است در کنار سنگ از چوب یا کاشی های استیل نیز به عنوان متریال های ترکیبی نیز استفاده گردد. طراحی آن برگرفته از طرح های هندسی و حجمی بوده و سبکی کاملاً متمایز از دیگر آبنماها دارد. همچنین ممکن است از نور LED نیز در طراحی آن استفاده گردد. این آبنما سنگی تلفیقی اغلب مناسب محیط های مدرن است.

آبنما سنگی کلاسیک

این آبنما سنگی را می توان در حیاط بسیاری از خانه های لوکس و ویلاها مشاهده کرد. در آبنمای کلاسیک از سنگ های ابزار خورده به کار گرفته می گردد که در نهایت استادی ساخته می گردد. سبک طراحی این آبنما اغلب متقارن و به شکل مدل های باستانی با جزئیات فراوان است. در این آبنما از سنگ تراورتن، گرانیت یا مرمر استفاده می گردد.

آبنمای سنگی خانگی

این آبنما دقیقاً در داخل فضا اجرا می گردد. برای مثال، در طراحی دکوراسیون خانه، رستوران، هتل و مکان های دیگر، قسمتی از فضا و یا دیوار به این آبنما اختصاص داده می گردد. هر نوع آبنما سنگی اعم از: دیواری، مدرن و کلاسیک را می گردد به صورت خانگی نیز ایجاد کرد.

نکته: در هر یک از آبنماهای بالا می توان قابلیت پخش موسیقی را نیز اضافه نمود که معمولاً در دسته آبنماهای موزیکال قرار می گیرند.

نحوه ساخت آبنما سنگی

می توان مراحل ساخت یک آبنمای سنگی را به موارد زیر تقسیم کرد:

  1. جانمایی آبنما بر روی زمین
  2. طراحی و تهیه ساختار اصلی آبنما و آب ریز
  3. زیرسازی جهت انجام آب بندی (ایزولاسیون)، سیمان کاری و عایق کاری
  4. زیرسازی جهت ایجاد تأسیسات مکانیکی آبنما اعم از: لوله کشی، پمپ گذاری، اتصالات، نازل ها و فواره ها
  5. ایجاد شیب بندی مناسب براساس نوع سازه آبی
  6. انجام المان های الکتریکی و نورپردازی
  7. چیشن سنگ ها بر حسب طراحی و نوع آبنما

ایزولاسیون یا عایق کاری در واقع مهمترین بخش از اجرای آبنما سنگی است، از این منظر که که آب و رطوبت نباید به هیچ عنوان به قسمت های دیگر ساختار نفوذ کند. بهترین نوع عایق کاری نیز استفاده از قیرگونی است، ولی در مکان ها با فضای عظیم تر ممکن است برای زیرسازی از بتن و در فضاها با مقیاس کوچک تر از چسب استخر یا چسب بتون استفاده گردد.

نکته: در آبنماهای بسیار عظیم صخره ای یا دیواری احتیاج به آرماتوربندی، قالب بندی و بتن ریزی کف آبنما است.

بیشتر بخوانید: جزئیات اجرائی آبنما با دیواره آجری و حوضچه تخلیه

فواید استفاده از آبنما سنگی

  • زیباتر و طبیعی تر کردن محیط زندگی
  • صدای آرامش بخش ریزش آب به عنوان یک داروی طبیعی
  • افزایش تمرکز و آرامش ذهن
  • افزایش ظور و نشاط
  • کاهش استرس و اضطراب
  • مرطوب کردن محیط های خشک
  • کاهش درجه حرارت محیط و در نتیجه خنک شدن فضا
  • فراوری یون منفی و ایجاد خلق و خوی مثبت در افراد
  • کاهش صداهای آزادهنده (ترافیک، مکالمات و موارد دیگر)
  • جذب افراد و جلب توجه افراد
  • افزایش مشتری و ایجاد محیطی مناسب جهت توسعه کسب و کار

کلام آخر

آب نمادی از پاکی و روشنایی است و به عنوان عنصری بنیادین از زندگی، از دیرباز در نزد ایرانیان از احترام بالایی برخوردار بوده است. به همین دلیل در بسیاری از خانه ها و معماری های باستان، وجود آبنما تأیید شده است. وجود آبنما در محیط زندگی، نه تنها از لحاظ زیبایی، بلکه از منظر روانی اش، ساختاری غیرقابل انکار است.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 19 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 868

به "آبنما سنگی ؛ انواع مدل ها از باغی تا خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبنما سنگی ؛ انواع مدل ها از باغی تا خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید