گزارش، امکان تحقق توافق روسیه-ترکیه در شمال سوریه تا چه اندازه است؟

به گزارش مرد کوچک، به عقیده مقامات مسکو، توافقات انجام شده بین روسای جمهوری روسیه و ترکیه در سوچی، منجر به توقف عملیات ترکیه در شمال سوریه شده، تمامیت ارضی سوریه را تقویت نموده، نمودها را از خطوط مرزی ترکیه دور ساخته و در نهایت منافع همه طرفین را در بر گرفته است.

گزارش، امکان تحقق توافق روسیه-ترکیه در شمال سوریه تا چه اندازه است؟

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در سرانجام مذاکرات روز سه شنبه ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه در بندر سوچی (جنوب روسیه) که بیش از 6 ساعت به طول انجامید، تفاهم نامه ای درباره وضعیت در مناطق شمال شرق سوریه به تصویب رسید.

بر اساس توافقات اجرا شده، روسیه و ترکیه گشت زنی های مشترکی را شروع می نمایند و این مسئله باید منجر به خروج نیروهای شبه نظامیان کرد و تسلیحات نظامی آنها از منطقه ای به فاصله 30 کیلومتری از مرز مشترک ترکیه-سوریه منجر شود. مسئولیت تامین امنیت مرزها نیز بر عهده مرزبانان سوری خواهد بود.

امید برای اجتناب از عواقب منفی عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه

روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو، امروز نوشت: مذاکرات ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه در سوچی، مناطق جدید نفوذ در شمال شرق سوریه را مشخص کرد. بدین ترتیب از سناریوی منفی که از زمان شروع عملیات نظامی ترکیه تحت عنوان چشمه صلح به وجود آمده بود، اجتناب شد. پس از 6 ساعت مذاکرات سخت، روسای جمهوری ترکیه به توافقاتی رسیدند که بر اساس آن وضعیت موجود حفظ شده و مشخص 150 ساعت برای اجرای وظایف جدیدی- از جمله خروج تمامی شبه نظامیان کرد از خطوط مرزی سوریه-ترکیه در تمام طول آن مشخص شد. روسیه و ترکیه گشت زنی های مشترکی را در مناطق کردنشین شروع نموده و مسئولیت تامین امنیت در مرزهای ترکیه به مرزبانان سوری باز می شود.

متن کامل توافقات اجرا شده بین جمهوری روسیه و ترکیه توسط وزرای امور خارجه دو کشور (هر کدام به زبان خود) قرائت شد. این سند شامل 10 بند است که به جز بخش مشترک مربوط به پایبندی به تمامیت ارضی سوریه و یاری به بازگشت آوارگان، شامل موارد زیر است:

-وضعیت موجود در منطقه فعلی اجرای عملیات چشمه صلح شامل 32 کیلومتر حفظ خواهد شد

-دو طرف (ترکیه و سوریه) بر اهمیت بسیار مهم توافقنامه عدن پایبند خواهند بود و روسیه به تحقق این توافقنامه در شرایط کنونی یاری خواهد نمود

-راس ساعت 12:00 در تاریخ 23 اکتبر (اول آبان ماه) در خاک سوریه در مرزهای مشترک سوریه-ترکیه در خارج از منطقه عملیات چشمه صلح، واحدهای پلیس نظامی روسیه و مرزبانان سوریه وارد عمل خواهند شد. آنها به خارج سازی نیروهای شبه نظامیان کرد و تجهیزات نظامی آنها از فاصله 30 کیلومتری مرز مشترک ترکیه-سوریه یاری خواهند کرد که این مسئله باید ظرف 150 ساعت سرانجام یابد

-از این به بعد گشت زنی های مشترک روسیه و ترکیه در عمق 10 کیلومتری از مرز ترکیه به سمت غرب و شرق از منطقه عملیاتی چشمه صلح، به جز شهر قامشلی شروع خواهد شد

-تمامی نیروهای شبه نظامیان کرد و تسلیحات نظامی آنها باید از منطقه منبج و تل رفعت خارج شوند

-مکانیزم مشخصی برای کنترل و نظارت بر تحقق این تفاهم نامه ایجاد خواهد شد

بدین ترتیب دو طرف عملاً درباره محدودسازی منطقه عملیات نظامی منبع صلح ترکیه در مناطق شمال شرق سوریه توافق کردند. اکنون مقامات آنکارا و باید برای ایجاد پل ارتباطی بین خود کوشش نمایند تا احتمال خطر در مناطق مرزی در آینده کاهش یابد.

روند حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه در این توافقنامه در بند جداگانه ای مشخص شد:

-هر دو طرف (آنکارا و مسکو) به همکاری برای یافتن راه چاره سیاسی مناقشه سوریه در چهارچوب مکانیسم مذاکرات آستانه و حمایت از فعالیت کمیته قانون اساسی ادامه خواهند داد

البته این مسئله که حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه چگونه تحقق پیدا خواهد نمود، خود موضوعی جداگانه است.

پوتین: مذاکرات با اردوغان منجر به تصمیمات سرنوشت سازی برای سوریه شد

رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی به همراه همتای ترکیه ای خود، این مذاکرات را سرنوشت ساز نامید، از احترام به منافع متقابل و نگرانی های مشترک صحبت نموده و یادآور شد، به عقیده ما، رویارویی و تمایلات جدایی طلبانه در شمال سوریه در این اواخر توسط نیروهای خارجی و به طور تصنعی افزایش یافته است.

ولادیمیر پوتین گفت، ما پیروز شدیم تا تصمیمات بسیار مهم و سرنوشت سازی درباره حل و فصل اوضاع در شمال سوریه اتخاذ کنیم که می تواند به ما اجازه دهد تا وخامت اوضاع کنونی در مناطق مرزی سوریه و ترکیه کاهش یابد.

به گفته وی، روسیه و ترکیه ضروری می دانند تا به پناهجویان سوری یاری نمایند تا به کشورشان بازگردند و از جامعه جهانی خواست تا فعالانه و بدون پیش شرط یا شروط سیاسی و تبعیض آمیز، به ارائه یاری های انسان محبت آمیز برای سرعت ببخشیدن به این روند یاری نمایند.

پوتین اضافه کرد، رئیس جمهوری ترکیه به طور دقیق وی را در جریان اهداف و وظایف عملیات نظامی ترکیه قرار داده و در عین حال تاکید نمود که مقامات آنکارا و مسکو در این مسئله با یکدیگر اتفاق نظر کامل دارند که ضروری است تا استقلال و تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و البته نباید اجازه داد تا اقدامات نظامی ترکیه در خاک سوریه برای تامین امنیت مرزهای این کشور مورد استفاده گروه های تروریستی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه دولت سوریه ترکیه را به خاک این کشور دعوت ننموده، تاکید نمود که سوریه باید از وجود نیروهای نظامی خارجی که به صورت غیرقانونی در این کشور حضور دارند خلاص شود. به گفته پوتین، دفاع از صلح و آرامش در مرزهای ترکیه-سوریه باید به طور مشترک انجام شود و این مسئله بدون همکاری های متقابلا محترمانه بین دو کشور ممکن نخواهد بود.

لاوروف سرانجام عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه را اعلام نمود

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سرانجام مذاکرات ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در سوچی، در جمع خبرنگاران گفت که پلیس نظامی روسیه و نیروهای دولتی سوریه گشت زنی های مشترکی را در مناطق خارج از منطقه عملیات نظامی چشمه صلح ترکیه شروع می نمایند و به خروج شبه نظامیان کرد و تسلیحات نظامی آنها از این مناطق یاری خواهند کرد.

به گفته وی، اقدامات برای تحقق توافقات اجرا شده با طرف ترکیه ای به منظور خارج سازی شبه نظامیان کرد و تسلیحات نظامی آنها ظرف مدت 150 ساعت از ظهر روز 23 اکتبر (اول آبان) انجام می شود.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد، عملیات نظامی ترکیه در مناطق شمال شرق سوریه سرانجام می یابد و روند آینده اوضاع بستگی به این خواهد داشت که تا چه اندازه این پیروزیت حاصل شود تا خارج سازی نیروهای شبه نظامیان کرد و تجهیزات نظامی آنها از فاصله 30 کیلومتری مرز مشترک ترکیه-سوریه ظرف 150 ساعت تحقق پیدا کند.

لاوروف گفت: حل و فصل مشکل نمودها در سوریه بدون برقراری کنترل نیروهای دولتی سوریه بر مرزهای مشترک این کشور با ترکیه امکان نخواهد داشت و ما امیدواریم در چارچوب تفاهم نامه امضا شده بین مسکو و آنکارا، این مسئله تحقق یابد. در واقع این سند تمامیت ارضی و استقلال سوریه را تقویت نموده و مانع از اجرای طرح های جدایی طلبانه در مناطق شمال این کشور می شود.

به گفته وی، وضعیت در مناطق کرانه شرقی رود فرات که تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه قرار نداشته و توسط نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا اشغال شده بود، نگران نماینده بود. آنها ساختارهای شبه دولتی را در این منطقه ایجاد نموده بودند و خدمات اجتماعی مختلفی را به مردم منطقه ارائه می داند و پنهان نمی کردند که در صدد تشکیل یک شبه کشور بودند.

سرگئی لاوروف با اشاره به خطر فرار تروریست ها از زندان ها در مناطق شمالی سوریه، یادآور شد که این خطر و امکان گسترش آنها وجود دارد و نباید اجازه داد تا این عفونت به دیگر مناطق گسترش یابد.

وی تاکید نمود، این زندانها در مناطقی قرار دارند که تحت پوشش تفاهم نامه روسیه ترکیه قرار ندارد، ولی مسئله ای در این رابطه وجود ندارد. ما از کسانی که این زندانها را به وجود آورده اند از جمله نیروهای خارجی، می خواهیم تا به مسئولیت سنگین برای عدم گسترش این عفونت به سایر مناطق مطلع باشند و چنین خطری وجود دارد.

لاوروف در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران اعلام نمود که روسیه به مواضع آمریکا در زمان دستیابی به توافق با ترکیه در باره مناطق شمال شرق سوریه کاری ندا. به گفته وی، اولاً، این موضع گیری بسیار متغیر و متناقض بود و در ثانی، ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به صورت غیرقانونی در خاک سوریه حضور دارد.

وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که بعضی از اعضای ائتلاف آمریکایی به این درک رسیده باشند که حضور آنها در سوریه غیرقانونی است.

لاوروف همچنین تاکید نمود که در جریان مذاکرات سوچی، دو طرف روسی و ترکیه ای، پایبندی خود به توافقات اجرا شده در چارچوب مذاکرات آستانه درباره حل و فصل بحران سوریه را مورد تایید قرار داده و به شروع به کار کمیته قانون اساسی سوریه یاری خواهند کرد.

روسیه امکانات مضاعف برای گشت زنی در شمال سوریه را تامین می نماید

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام نمود که عملیات گشت زنی در مناطق شمال شرق سوریه بر اساس توافقات اجرا شده بین مسکو و آنکارا، مسلماً نیازمند نیروها و فناوری های مضاعف است.

شایگو در پاسخ به سئوالی در این باره شرح داد: در رابطه با نیروهای مضاعف باید بگویم، به عقیده ما قطعاً نمی توان بلافاصله در این باره سخن گفت. ولی واضح است که گشت زنی ها در مناطق مرزی ترکیه و سوریه که وسعت زیادی دارد، نیازمند نیروها و فناوری های مضاعفی خواهد بود. این گشت زنی ها باید به طور جدی و کامل انجام شوند تا مانع از بروز هر نوع حادثه جدی در این منطقه شود. به ویژه آن که این گشت زنی ها به طور مشترک انجام خواهند گرفت.

وی یادآور شد که مناطق جداگانه ای در شمال شرق سوریه هستند که در آنجا نیازی به استفاده از نیروهای مضاعف برای گشت زنی نیست و روند عادی زندگی در آنجا جریان دارد.

وزیر دفاع روسیه بعید ندانست که برای بازگشت پناهجویان به وطنشان در مناطق شمال شرق سوریه ساختارهای ویژه ای ایجاد شده یا سازمان ملل متحد به این مسئله بپردازد.

بشار اسد در جریان توافقات روسیه-ترکیه درباره اوضاع شمال سوریه نهاده شد

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین شب گذشته اعلام نمود که رئیس جمهوری روسیه در جریان مذاکرات تلفنی با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، وی را در جریان مفاد تفاهم نامه مورد توافق در نتیجه مذاکرات اجرا شده با طرف ترکیه در سوچی قرارداد.

به گفته وی، ولادیمیر پوتین در این گفتگوی تلفنی تاکید نمود که در نهایت اصلی ترین وظیفه، تقویت تمامیت ارضی سوریه و ادامه کوشش های مشترک برای حل و فصل سیاسی مسائل، از جمله در چارچوب کمیته قانون اساسی سوریه است. سخنگوی کرملین همچنین یادآور شد که بشار اسد نیز از تصمیمات اتخاذ شده حمایت نموده و آمادگی نیروهای دولتی سوریه برای مشارکت با پلیس نظامی روسیه به منظور کنترل مرزهای سوریه-ترکیه را اعلام نمود.

پیروزی دیپلماسی و شکست سیاست تهدید و تحریم آمریکا

کنستانتین کاساچوف رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است که نتیجه اصلی مذاکرات چندین ساعته بین رهبران روسیه و ترکیه را باید پیروزی دیپلماسی و عدم پیروزیت تهدید و تحریم نامید.

وی گفت: در هر صورت اصلی ترین مسئله درباره مذاکرات ولادیمیر پوتین و اردوغان درباره سوریه، این واقعیت است که دیپلماسی پیروز شده و سیاست تهدید و تحریم شکست خورده است. روسیه نه تنها توانایی خود در عرصه نظامی را نشان داده، بلکه قدرت خود در اجرای ماموریت دیپلماتیک و میانجی گرانه برای حل و فصل مسائل در سوریه را مورد تأیید قرار داده است و این برخورد جایگزینی ندارد.

کاساچوف تاکید نمود که اکنون باید منتظر نتیجه این مذاکرات و تصمیمات سرنوشت ساز اجرا شده بود که مبتنی بر درک و توجه به منافع همه طرفین است و رهبران روسیه و ترکیه این مسئله را به خوبی نشان دادند.

این سناتور روس وضعیت کنونی در مناطق شمال شرق سوریه را سخت نامیده شد و یادآور شد که اکنون وظیفه مهمی بر عهده نیروهای دولتی سوریه و پلیس نظامی روسیه نهاده شده که با هماهنگی با طرف ترکیه فعالیت می نمایند و مهمترین مسئله تامین تمامیت ارضی سوریه و جلوگیری از بوجود آمدن وضعیتی است که تروریست ها از شرایط کنونی برای هر نوع اقدام غیرقابل پیش بینی استفاده نمایند.

لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه نیز در این باره گفت، تصمیمات اتخاذ شده در جریان مذاکرات ولادیمیر پوتین با رجب طیب اردوغان این امکان را به وجود آورده تا مسائل اساسی در حل و فصل اوضاع در سوریه حل و فصل شوند.

به عقیده وی، مقامات مسکو بار دیگر اراده خود برای میانجیگری در حل و فصل مسائل منطقه ای و جهانی را نشان داده . توافقات اجرا شده در سوچی اجازه می دهد تا از مرگ شهروندان غیر نظامی در سوریه جلوگیری شده، تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و مبارزه با گروه های تروریستی ادامه یابد.

این مقام دوما اضافه کرد: مذاکرات سوچی بدون اغراق یک پیروزی دیپلماتیک برای روسیه و ترکیه به شمار می رود و ثابت می نماید که این دو کشور متحد راهبردی و اصلی یکدیگر هستند. چرا که این مذاکرات بدون استفاده از تهدید، باج خواهی و استفاده از تحریم ها، روش هایی که به طور معمول از سوی مقامات واشنگتن مورد استفاده قرار می گیرد، به نتیجه رسید.

امکان تحقق توافقات روسیه-ترکیه در شمال سوریه تا چه اندازه است؟

فئودور لوکیانوف مدیر بنیاد توسعه و حمایت باشگاه مباحثات بین المللی والدای در گفت وگو با خبرگزاری تاس چنین ابراز عقیده نموده که توافقات اجرا شده بین مسکو و آنکارا برای تامین امنیت در مناطقی که عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه انجام گرفته، در صورت وجود اراده لازم، می تواند تحقق یابد، برای اینکه منافع همه طرفین را در بر گرفته است.

این کارشناس گفت: من معتقدم شانس تحقق این توافقات در صورت وجود اراده لازم بسیار بالا است، برای اینکه همانطور که مشخص است منافع همه طرف های اصلی از نمودها را در بر گرفته است. واقعیت این است که نمودها نمی توانستند به صورت مستقل و بدون حمایت آمریکا در مقابل ترکیه دوام آورند. در نتیجه مذاکرات ، اکنون عملاً روسیه تضمین نموده که آنها از این مناطق خارج خواهند شد. ادامه روند اوضاع هم به این بستگی خواهد داشت که نتیجه مذاکرات رهبران کرد با مقامات دمشق چه باشد.

لوکیانوف اضافه کرد، به رغم این مسئله که نظامیان ترکیه همچنان در خاک سوریه باقی می مانند، ولی بدون تردید عملیات نظامی ترکیه متوقف خواهد شد و این مسئله هم به نفع آنکارا و هم به نفع دمشق است که به شدت از این عملیات نظامی انتقاد می کرد و گسترش منطقه کنترل نیروهای دولتی سوریه نیز مورد رضایت مقامات مسکو قرار خواهد داشت.

به عقیده وی، نتیجه مذاکرات روسیه- ترکیه برای آمریکایی ها هم قابل قبول خواهد بود، اکنون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می تواند اعلام کند که وی به ترک ها دستور داده تا عملیات خود را متوقف نمایند و آنها نیز آن را اجرا کردند. علاوه بر این دفاع مشخصی نیز در نتیجه خروج نمودها از منطقه انجام می گیرد که متحدین آمریکا در عملیات سوریه بودند. بدین ترتیب توافقات اردوغان با ولادیمیر پوتین، مغایرتی با توافقات قبلی اجرا شده بین آمریکا و ترکیه نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 522

به "گزارش، امکان تحقق توافق روسیه-ترکیه در شمال سوریه تا چه اندازه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، امکان تحقق توافق روسیه-ترکیه در شمال سوریه تا چه اندازه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید