وعده های شیرین طالبان به امریکا

به گزارش مرد کوچک، طالبان افغانستان و امریکا پس از تعلیق سه ماهه مذاکرات توسط رئیس جمهوری امریکا، بار دیگر روز شنبه در دوحه قطر به مدت 5 ساعت بر سر میز مذاکره نشستند و از ادامه یافتن گفت و گوها در روز یکشنبه (دیروز) خبر دادند. آنها یک بار دیگر نسبت به توافق دو طرف در روزهای آینده ابراز امیدواری کردند اما افغان ها و جامعه جهانی همچنان بیم بی نتیجه ماندن این دور از مذاکرات را دارند.

وعده های شیرین طالبان به امریکا

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

اما در این میان آنچه تأمل برانگیز نشان می دهد، ادعاهایی است که دولت افغانستان مطرح نموده و اعلام داشته برخلاف مذاکرات دوره قبل، در این دوره آنها نقشی اساسی در فرایند مذاکرات صلح دارند. هرچند که طالبان هنوز حاضر نشده چنین چیزی را تأیید کند و تأکید نموده، مذاکرات از جایی که قطع شده بود، از سر گرفته شده است.

به گزارش الجزیره، زلمای خلیلزاد، نماینده امریکا در امور صلح افغانستان روز شنبه برای نخستین بار پس از تعلیق مذاکراتش با طالبان در 7 سپتامبر، در دوحه پایتخت قطر به طور رسمی با نمایندگان طالبان دور یک میز نشست. پس از این نشست 5 ساعته سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در گفت و گو با رسانه ها ضمن ابراز خوش بینی از توافق احتمالی طالبان - واشنگتن در روزهای آینده، به تبادل زندانیان بین دو طرف در دو هفته گذشته اشاره نمود و گفت: فرایند تبادل سه عضو طالبان با دو زندانی غربی فضای مناسبی را برای مذاکره ایجاد کرد.

وی اضافه نمود: مذاکرات جدید در دوحه بر کاهش خشونت ها از سوی دو طرف متمرکز است. سهیل شاهین اما به جزئیات بیشتر در این زمینه اشاره نکرد. هرچند که منابع خبری افغانستان به نقل از منابع مطلع نوشتند، طالبان متعهد شده حملات انتحاری در شهرهای بزرگ افغانستان را متوقف کند و امریکایی ها هم حملات شبانه علیه طالبان را متوقف نمایند تا شمار تلفات غیرنظامیان به حداقل برسد.

در مذاکرات قبلی طالبان - واشنگتن، دولت افغانستان کاملاً به حاشیه رانده شده بود و بسیاری از تحلیلگران این مسأله را یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن مذاکرات می دانستند. حالا روزنامه هشت صبح افغانستان در گزارشی تحلیلی این سؤال را مطرح نموده که آیا دور تازه مذاکرات به همان سبک و سیاق گذشته خواهد بود یا نظر دولت افغانستان هم جلب شده و بندهای جدید به مفاد توافق احتمالی اضافه شده است. وزارت دولت کابل در امور صلح ضمن استقبال از گفت و گوها می گوید، مذاکرات جدید مرحله تازه ای از گفت وگوها با بندهای جدید و تأیید دولت کابل است اما طالبان می گوید، مذاکره میان دو طرف از همان جایی که توقف یافته بود، از سرگرفته شده و بندها همان بندهای سابق است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان هم می گوید، دور تازه مذاکرات خلیلزاد با طالبان در هماهنگی نزدیک با کابل است و دولت افغانستان در این دور از گفت وگوها نقش اساسی دارد. صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان روز شنبه به هشت صبح گفت: محور این دور از گفت وگوها برقراری آتش بس است. به گفته وی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در سفر اخیر خود به بگرام حدود 10روز پیش از نزدیک با اشرف غنی ملاقات و گفت و گو کرد و پس از این ملاقات بود که خلیلزاد مذاکره با طالبان را از سر گرفت. علاوه بر ترامپ، خلیلزاد هم هفته گذشته به کابل سفر کرد و با مقامات دولت افغانستان و بعضی چهره های سیاسی افغانستان از جمله حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق این کشور ملاقات کرد. او به کرزای گفته بود، در کوشش برای مذاکره مجدد با طالبان است و در صورت توافق واشنگتن با طالبان، خشونت ها در افغانستان کاهش خواهد یافت.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اما هماهنگ بودن واشنگتن با دولت کابل در دور تازه مذاکرات را تأیید نمی کند و روز شنبه در توئیتی نوشت: این مذاکرات از جایی از سر گرفته شده است که متوقف شده بود. گروه طالبان همچنین اعلام نموده است، در این دور از گفت وگوها، انیس حقانی، فردی که دو هفته قبل در جریان مبادله زندانیان از زندان بگرام آزاد شد، عضو هیأت مذاکره نماینده است.

در مذاکرات پیشین؛ طالبان بر خروج نیروهای خارجی بویژه امریکایی از افغانستان متمرکز بود و امریکا بر تضمین دریافت از طالبان برای اینکه افغانستان به محل امنی برای تروریست ها تبدیل نشود. این در حالی است که دولت افغانستان نیز خواهان مذاکره مستقیم با طالبان است اما این گروه این درخواست را نمی پذیرد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 630

به "وعده های شیرین طالبان به امریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده های شیرین طالبان به امریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید