واکسن کرونای رازی تا به امروز عارضه ای نداشته است

به گزارش مرد کوچک، تهران (پانا) - معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تاکید نمود آنالیز ها نشان می دهد واکسن ایرانی کرونا رازی کوو پارس تا این لحظه عارضه و خطری نداشته است.

واکسن کرونای رازی تا به امروز عارضه ای نداشته است

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، محمدحسین فلاح، درباره آخرین جزئیات اجرای کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو رازی با نام کووپارس، گفت: تا روز 16 فروردین ماه 120 نفر دوز نخست واکسن و 42 نفر دوز دوم کووپارس را دریافت نموده اند و پیش بینی می گردد نتایج مرحله اول تست انسانی اردیبهشت ماه در اختیار سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق در پژوهش قرار گیرد و پس از صدور مجوز از سوی این سازمان، مرحله دوم آغاز خواهد شد.

وی گفت: از نظر ایمنی واکسن هم تا به امروز کسانی که واکسن را دریافت کردند دچار مشکل نشدند و شرایط به خوبی در حال پیشرفت است، این واکسن جزو پلتفرم های بی خطر در دنیا است و اینکه تزریق کنندگان واکسن تا به امروز عارضه ای نداشته اند، یکی از دلایل این موضوع است.

فلاح بیان کرد: در خصوص ایمنی زایی واکسن در برابر ویروس هم از اواخر هفته آینده که 14 روز از تزریق دوز دوم واکسن به نخستین گروه گذشته باشد، می توانیم نتایج جدیدی ارائه دهیم؛ در واقع اعلام نتیجه ایمنی زایی واکسن ابتدا در 13 نفر پیش قراول اعلام می گردد و در خصوص سایران هم باید منتظر باشیم تا از نوبت دوم تزریق واکسن 14 روز بگذرد.

معاون تحقیقات و نوآوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار کرد: در مرحله دوم قرار است کارآزمایی بالینی روی 500 نفر انجام گردد که یک گروه 250 نفره واکسن و یک گروه 250 نفره هم پلاسیبو دریافت خواهند کرد، در مرحله سوم هم هنوز به عدد قطعی نرسیدیم اما تعداد افرادی که واکسن را دریافت خواهند کرد دست کم از 10 هزار نفر آغاز می گردد.

وی اعلام نمود: سایت ثبت نام داوطلبان به آدرس covid.rvsri.ac.ir همچنان باز است و کسانی که اعلام داوطلبی کردند به مرور زمان برای تزریق واکسن دعوت می شوند.

فلاح درباره شرایط ورود به مطالعه بالینی واکسن کووپارس رازی گفت: ما در این مرحله به داوطلبان سالم 18 سال تا 55 سال احتیاج داریم، شرکت در این مطالعه اختیاری است و هر زمان که داوطلبان تمایل داشته باشند، می توانند خارج شوند.

وی درباره زمان احتمالی آغاز فراوری انبوه واکسن کووپارس انستیتو رازی، پیش بینی کرد: تا نیمه شهریور بررسی بینابینی مرحله سوم مطالعه را انجام دهیم و بر این اساس برنامه ریزی ما برای فراوری انبوه واکسن از اواخر مرداد است.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی همچنین تاکید نمود: واکسن کرونا انستیتو رازی در سه دوز تهیه شده است که 2 دوز نخست عضلانی و دوز سوم استنشاقی است، تزریق واکسن در روز صفر و 21 اجرا شده و دوز استنشاقی روز 51 در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

به گفته وی، مرحله نخست کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس از روز یکشنبه، 10 اسفند 99 با دو نفر از داوطلبان آغاز شد و در یک هفته 13 نفر پیش قراولِ تزریق واکسن، دوز اول آن را دریافت کردند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1644

به "واکسن کرونای رازی تا به امروز عارضه ای نداشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونای رازی تا به امروز عارضه ای نداشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید