عاملی که می تواند قیمت نفت را به 50 دلار برساند

به گزارش مرد کوچک، تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا ، مسائل فراوری نفت در لیبی و کانادا و جنگ تجاری آمریکا و چین از بزرگترین عوامل تأثیرگذار بر بازارهای نفت هستند.

عاملی که می تواند قیمت نفت را به 50 دلار برساند

به گزارش خبرنگاران به نقل از اویل پرایس، سه سال و نیم از زمانی که قیمت جهانی نفت به سطحی مخاطره آمیز برای کشورهای فراورینماینده رسید ، گذشته است. قیمت نفت از بیش از 100 دلار در هر بشکه در اواسط 2017 به زیر 30 دلار در هر بشکه تا ژانویه 2016 رسید. در آن موقع بازارهای نفت از این کالای با ارزش سیاه پر شده بود به طوری که عربستان بزرگترین صادر نماینده نفت جهان را دچار مسائل شدید مالی کرد.

با افزایش فراوری شیل آمریکا در 2014 ، عربستان به جای کاهش فراوری و بیرون بردن بشکه های اضافی نفت از بازار و فشار برای افزایش قیمت نفت ، تصمیم گرفت برای حفظ سهم بازار و بیرون راندن آمریکا از صحنه تجارت نفت، شیرهای نفتش را باز بگذارد. در نتیجه، بعضی فراورینمایندگان آمریکایی بیرون رفتند و بقیه یاد گرفتند که کمتر فراوری نمایند و سرپا بمانند.

تنها راه برای ریاض در اواخر 2016 روی آوردن به فراوری نمایندگان غیر اوپک از جمله روسیه و عقد اولین قرارداد کاهش فراوری برای رفع کردن عرضه اضافی نفت به بازار بود. این کار موثر بود و تا سرانجام 2017 ذخایر نفت جهان به حدود میانگین 5 ساله یعنی هدف قرار داد کاهش فراوری رسید. ولی عربستان بخش قابل توجهی از قدرت خود را در تسلط بر بازارهای نفت از دست داد و مجبور شد روی یاری فراورینمایندگان غیراوپک حساب کند.

درحال حاضر عوامل بسیاری در بازار جهانی نفت حضور دارند که عربستان باید با آنها دست و پنجه نرم کند. اول اینکه تا ماه آینده باید در خصوص ادامه یا توقف توافق کاهش فراوری تصمیم گیری گردد، ولی بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر بازار جهانی نفت تحت کنترل عربستان قرار ندارند.

تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا ، مسائل فراوری نفت در لیبی و کانادا و جنگ تجاری آمریکا و چین از بزرگترین عوامل تأثیرگذار بر بازارهای نفت هستند. افزایش عوارض بر 200 میلیارد دلار کالاهای چینی توسط واشنگتن از 10 تا 25 درصد، احتمال وضع دوباره عوارض بر 300 میلیارد دلار دیگر به همراه وضع عوارض تلافی جویانه 60 میلیارد دلاری چین بر کالاهای آمریکایی از 10 تا 25 درصد، رشد مالی و تقاضای جهانی نفت را ضعیف می نماید. ولی تاثیر این عوامل چند ماه دیگر حس می گردد.

در حالی که هنوز برای پیش بینی قیمت آینده نفت زود است ، ولی کند شدن رشد اقتصاد جهان و تقاضای پایین مخصوصاً از طرف بازارهای نوظهور و چین، قیمت نفت را حتی با وجود دخالت های اوپک رو به پایین سوق می دهد.

قیمت نفت می تواند به 50 دلار در هر بشکه برسد . صندوق بین المللی پول اخیراً اعلام نموده عربستان به نفت حداقل 80 تا 85 دلاری برای متعادل کردن بودجه خود احتیاج دارد.

فراورینمایندگان شیل آمریکا هم باید فراوریشان را در بازار نفت 50 دلاری پایین بیاورند ولی نه تا حد سالهای 2015 و 2016. اکثر فراوری نمایندگان شیل در حوزه پرمین نفت را با قیمت سر به سر 46 تا 50 دلار معامله می نمایند در حالی که بسیاری فراورینمایندگان پرمین حتی می توانند با نفت 32 دلاری هم پول در بیاورند.

106

منبع: تسنیم
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 268

به "عاملی که می تواند قیمت نفت را به 50 دلار برساند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عاملی که می تواند قیمت نفت را به 50 دلار برساند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید