خشم بومیان کانادا از واکنش منفعلانه پاپ به گور جمعی 215 کودک

به گزارش مرد کوچک، رهبران بومی و بازماندگان مدارس شبانه روزی کاتولیک در کانادا از واکنش منفعلانه رهبر کاتولیک های جهان به فاجعه کشف گور جمعی 215 کودک بومی به خشم آمدند.

خشم بومیان کانادا از واکنش منفعلانه پاپ به گور جمعی 215 کودک

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رهبران بومی و بازماندگان مدارس شبانه روزی کاتولیک در کانادا، ضمن واکنش خنثی پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان، خواستار اقدام و شفاف سازی بیشتر کلیسا برای روشن شدن اسرار مربوط به کشف گور جمعی بچه ها بومی کانادا شدند.

هشتم خرداد ماه بود که اجساد دست کم 215 کودک بومی که برخی از آن ها حدود سه سال سن داشتند، در محوطه یک مدرسه شبانه روزی کاتولیک در استان بریتیش کلمبیا کانادا پیدا شد.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به دنبال انتشار این خبر از دولت کانادا و واتیکان درخواست کردند که هرچه سریع تر تحقیقات کاملی در این خصوص انجام دهند.

پس از آن که جاستین ترودو ترودو از کلیسای کاتولیک خواسته بود مسئولیت خود بابت مدیریت مدرسه ای را که بقایای 215 کودک بومی در آن جا کشف شد بپذیرد و عذرخواهی کند، پاپ فرانسیس در اولین واکنش خود به این فاجعه گفت که از این حادثه بسیار رنجیده و شوکه شده است، اما حاضر نشد مستقیماً عذرخواهی کند.

بابی کامرون رئیس فدراسیون بومیان مستقل در استان ساسکاچوان کانادا در واکنش به این اظهارات خنثی پاپ فرانسیس گفت: ما همگی محزون و رنجیده خاطر شده ایم. چه کسی چنین حسی نداشته است؟ این (اظهارات پاپ) یک واکنش جهانی مضحک بود.

وی سپس ادامه داد: تا چه اندازه گفتن این جمله برای پاپ سخت بود که بگوید: من از نحوه برخورد سازمان خود با مردمان بومی و دانش آموزان بومی در آن زمان ها متأسفم، ما متأسفیم و درخواست آمرزش داریم.

در بازه زمانی 1883 تا 1996، حدود 150 هزار کودک بودمی از خانواده های خود به اجبار جدا شدند و به مدارس شبانه روزی فرستاده شدند که کلیسای کاتولیک آن را تأسیس کرده بود و هدف اصلی آن دور کردن این بچه ها از جوامع بومی کانادا و جلوگیری از ترویج زبان و سنت های مادری شان و تربیت آن ها به شیوه ای تحمیلی بود.

طبق گزارش ها، بسیاری از این بچه ها بومی در مدارس شبانه روزی مورد آزار جسمی و جنسی قرار می گرفتند و به اعتقاد بسیاری این گونه مدارس زخم ها و آسیب های ماندگاری را برجای گذاشت که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

کشف این گور جمعی موجی از خشم مردم بومی کانادا را برانگیخته است به طوریکه روز گذشته (یکشنبه)، معترضان با برگزاری تظاهرات، مجسمه اگرتون ریرسون یکی از معماران نظام مدارس شبانه روزی را در دانشگاه تورنتو که به نام وی ساخته شده است، واژگون کردند.

سا هیل تات بازمانده 72 ساله مدرسه شبانه روزی شهر کملوپس گفت که هیچ کسی تا به امروز برای رنجی که در تمامی دوران حضور در مدرسه شبانه روزی متحمل شده، پاسخگو و مسئول شناخته نشده است.

وی گفت: گناهکاران به نوعی از زیر بار محاکمه فرار کرده اند. پاپ نمی گوید که می دونی چیه؟ من شنیدم که (هزاران) مورد سوء استفاده جسمی و جنسی در آن مدارس شبانه روزی تحت مدیریت کلیسا رخ داده است. او هرگز چنین چیزی را نخواهد گفت. او نخواهد گفت که 215 کودک در گور های ناشناس در کملوپس و حتی شاید در تمامی مدارس شبانه روزی کانادا وجود داشته باشد.

کارولین بنت سخنگوی وزیر امور بومی ها و مناطق شمالی کاناد روز گذشته (یکشنبه) در واکنش به اظهارات پاپ گفت که این اظهارات اصلاً کافی نبود.

وی سپس گفت: دولت (کانادا) بار دیگر از پاپ و کلیسا می خواهد که برای نقش خود (در فاجعه مدارس شبانه روزی) عذرخواهی کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1670

به "خشم بومیان کانادا از واکنش منفعلانه پاپ به گور جمعی 215 کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم بومیان کانادا از واکنش منفعلانه پاپ به گور جمعی 215 کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید