حضور لابی گرها در کمیسیون اصل 44 مانع رسیدن به اهداف اولیه است ، رسانه ها و دانشجویان حضور افراد دغدغه مند را مطالبه نمایند

به گزارش مرد کوچک، نایب رئیس کمیسیون مالی مجلس گفت: سه محور اصلی تشکیل کمیسیون ویژه جهش فراوری و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی پرکردن خلاء های قانونی، برطرف ایرادات قانونی و عمل به وظایف نظارتی در حوزه فراوری ملی است.

حضور لابی گرها در کمیسیون اصل 44 مانع رسیدن به اهداف اولیه است ، رسانه ها و دانشجویان حضور افراد دغدغه مند را مطالبه نمایند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

سیّد احسان خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی در تبادل نظر با خبرنگار گروه مالی خبرنگاران، پیرامون تشکیل کمیسیون ویژه جهش فراوری و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی گفت: نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه، 29 تیرماه مجلس شورای اسلامی در جریان تقاضای تشکیل کمیسیون ویژه جهش فراوری و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی با 145 رأی موافق، 70 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر در جلسه، تشکیل این کمیسیون را به تصویب رساندند.

وی در ادامه گفت: کمیسیون اصل 44 در مجلس در هفته گذشته دوباره رأی گیری شد و قرار بر این شد که در هفته بعد از تعطیلات که می شود دو هفته آینده اعضا و سایر مسائل مربوط به آن تعیین شود. در دوره های مجلس های قبلی نیز یک تعداد از کمیسیون هایی مثل کمیسیون حمایت از فراوری ملی و نظارت بر اصل 44 رأی گیری می شده است و بعدازآن فعالیت خود را شروع می نموده است.

خاندوزی با تأکید بر محورها و وظایف این کمیسیون گفت: سه محور اصلی تشکیل این کمیسیون ها پرکردن خلاء های قانونی، برطرف ایرادات قانونی و عمل به وظایف نظارتی در حوزه فراوری ملی است که نمایندگان مجلس یازدهم را بر آن داشته به فکر تشکیل کمیسیون ویژه جهش فراوری و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی بیفتند. چهار قانون در مجالس هشتم، نهم و دهم به تصویب رسید که عبارت اند از قانون اجرای سیاست های اصل 44، قانون بهبود فضای کسب وکار، قانون استفاده حداکثری از ساخت داخل و قانون برطرف موانع فراوری که در جهت حمایت از فراوریات داخلی بودند و احکام و آیین نامه های آن نیز موجود است و هم اکنون احتیاج به نظارت بر اجرای آن وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون مالی اظهار کرد: کمیسیون حمایت از فراوری ملی و نظارت بر اصل 44 که در مجلس قبل تشکیل شده بود، از کل فعالیت های مربوط به نظارت بر اصل 44 فقط به قسمت های مربوط به بند الف که مربوط به باز شدن فضا برای بخش های غیردولتی و کاهش موانع فراوری و تسهیل کسب وکار تسهیل است فعال بوده است اما در قسمت های دیگر مثل بند ب و ج و مسائل مربوط به خصوصی سازی تقریباً هیچ کاری در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی ننموده است.

سید احسان خاندوزی بیان نمود: در فرصتی که باقی مانده است تا این کمیسیون در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و اعضای آن تعیین شود، باید نهادهای مطالبه گر، رسانه ها و دانشجویان فضاسازی نمایند که افراد دغدغه مند و جدی و مؤثر بتوانند این مسئولیت ها را بر عهده بگیرند. چراکه مهم است که افرادی که دغدغه فراوری و صنایع را دارند این مسئولیت را به عهده گیرند تا افرادی که صرفا با لابی گری بخواهند رأی نمایندگان را بخرند. اینکه باید تا زمان انتخاب مسئولین این کمیسیون این مطالبه گری ادامه داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر یکسری برنامه ها و اهداف و آرمان ها برای این کمیسیون می توان متصور شد اما نمی توان گفت که چقدر به سمت این اهداف می توان دقیق نزدیک شد و باید منتظر ماند و دید که چه افرادی آن را دست می گیرند و چه اقداماتی انجام می دهند. این مسئله خیلی زیاد به رئیس این کمیسیون بستگی دارد که این فرد تا چه میزان به مسئله موردنظر کمیسیون اعتقاد و دغدغه دارد و چقدر می تواند در جهت درست آن را جلو ببرد. اگر آدم هایی سرکار بیایند که برای برطرف مسائل و مسائلی که در این 15 سال برای اصل 44 و به دنباله آن شرکت ها و صنایع به وجود آمد، دغدغه جدی دارند، خب می توان امیدوار بود ولی اگر افرادی بر سرکار بیایند که به راحتی خریدوفروش می شوند، خب نمی توان به آن اهداف اولیه نزدیک شد. چون از الان معلوم نیست که چه ترکیبی به آن ورود پیدا می نمایند و ما در کوشش هستیم که افراد خوب و مورد قبولی این صندلی ها را بر عهده بگیرند. درواقع این کمیسیون خیلی به افراد بستگی دارد و این موضوع بسیار مسئله مهمی است و الان نمی توان به راحتی از آن صحبت کرد.

خاندوزی در خاتمه با اشاره به اینکه کمیسیون اصل 44 قرار نیست در ریز مسائل به صورت تخصصی وارد شود، گفت: در این کمیسیون قرار نیست که ریز جزئیات و کارها بسته شود و به مسائل قوانین و آیین نامه های اصل 44 پرداخته شود و این مسائل بیشتر به خود مرکز ارزیابی و نظارت بر سیاست های کلی نظام برمی شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1114

به "حضور لابی گرها در کمیسیون اصل 44 مانع رسیدن به اهداف اولیه است ، رسانه ها و دانشجویان حضور افراد دغدغه مند را مطالبه نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور لابی گرها در کمیسیون اصل 44 مانع رسیدن به اهداف اولیه است ، رسانه ها و دانشجویان حضور افراد دغدغه مند را مطالبه نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید