تصویب سند سازگاری با کم آبی راهی برای جلوگیری از اضافه برداشت آب زیرزمینی

به گزارش مرد کوچک، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: سند سازگاری با کم آبی در این استان که به تصویب وزارت نیرو رسیده از اضافه برداشت آب زیرزمینی جلوگیری می نماید.

تصویب سند سازگاری با کم آبی راهی برای جلوگیری از اضافه برداشت آب زیرزمینی

محمد اعلایی روز یکشنبه 8 دی ماه در مراسم تودیع و معارفه روسای آب منطقه ای شهرستان کاشمر بیان نمود: سند سازگاری با کم آبی استان تهیه، تدوین و در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برش های استانی سند سازگاری با کم آبی ابلاغ شده باید در جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی شهرستان کاشمر خدمات بر اساس زمان معین شده در بخش های محتلف کشاورزی، صنعت و آب شرب روستایی مدون گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی بیان نمود: مجهز کردن چاه های آب به کنتور هوشمند از مهم ترین شاخصه های سند سازگاری با کم آبی است، بر اساس مفاد سند مصوب سازگاری با کم آبی در خراسان رضوی باید تا سال 1405 هیچ دشتی در خراسان رضوی کسری مخزن آب نداشته باشد.

وی همچنین شمار چاه های فعال آب کشاورزی، شرب و صنعت را در سطح خراسان رضوی 16 هزار و 513 حلقه اظهار داشت و اضافه نمود: 10 هزار و 100 حلقه چاه از این تعداد مختص بخش کشاورزی است.

اعلایی اظهار کرد: 90 درصد حجم آب مصرفی کنونی در این استان به وسیله چاه ها تامین و توزیع می گردد، در شهرستان کاشمر محدودیت ها و مسائل حوزه آبی و نقاط آسیب پذیر در مواقع سیلاب باید شناسایی شوند تا با کارهای کوتاه مدت بتوانیم از خسارات جبران ناپذیر در مواقع بحرانی جلوگیری کنیم.

وی گفت: باید با کار کارشناسی و آنالیز شرایط موجود شهرستان کاشمر مشکل آب مورد احتیاج شهرک صنعتی و واحدهای تولیدی و صنعتی برطرف گردد.

در این جلسه فرماندار کاشمر بیان نمود: برای برطرف مسائل آبی واحدهای صنعتی و بخش کشاورزی تا جایی که احتیاج است باید انعطاف و تعامل بیشتری وجود داشته باشد.

مسلم ساقی اضافه نمود: اگرچه در زمینه مدیریت بحران اقدامات خوبی در مورد آبخیزداری و دفع آب های سطحی اجرا شده اما احتیاجمند کار بیشتر و انجام اقدامات زیر ساختی و زیربنایی در این حوزه هستیم تا در مواقع بحرانی نگرانی کمتری از بروز حوادث و خسارات جبران ناپذیر داشته باشیم.

وی بیان نمود: باید برخورد با متخلفان و متجاوزان به حریم رودخانه ها و ساخت و سازهایی که در مسیل سیلاب اجرا شده با جدیت بیشتر پیگیری گردد.

در این نشست حسین حکمتی فر به عنوان رئیس امور منابع آب کاشمر معرفی گردید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 705

به "تصویب سند سازگاری با کم آبی راهی برای جلوگیری از اضافه برداشت آب زیرزمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب سند سازگاری با کم آبی راهی برای جلوگیری از اضافه برداشت آب زیرزمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید