برگزیت و مصوبه جدید مجلس انگلیس؛ جانسون در راستا انتحار؟

به گزارش مرد کوچک، اگر جانسون تحت تاثیر القائات ترامپ، به زیاده خواهی در برابر اتحادیه اروپا روی بیاورد و در نهایت، بدون هیچ گونه توافقی از این مجموعه خارج گردد، بسیاری از رای دهندگان را به طغیان علیه خود وادار خواهد ساخت.

برگزیت و مصوبه جدید مجلس انگلیس؛ جانسون در راستا انتحار؟

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران، خاتمه همانگونه که پیش بینی می شد، متعاقب پیروزی حزب محافظه کار در انتخابات مجلسی انگلیس، مجلس عوام خروج این کشور از اتحادیه اروپا در روز 31 ژانویه و طرح نخست وزیر بوریس جانسون برای برگزیت را تصویب کرد. این اولین رای گیری در مجلس جدید بریتانیا بود. طرح مدنظر نخست وزیر انگلیس، با 358 رأی موافق و 234 رأی مخالف به تصویب رسید. بدین ترتیب انگلیس در روز 31 ژانویه سال جاری، رسما از اتحادیه اروپا جدا می گردد.

مطابق طرح جانسون، انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا، وارد دوران گذار خواهد شد، به این معنا که طرفین (بروکسل و لندن) 11 ماه فرصت خواهند داشت تا به یک توافق جامع در مورد ابعاد و جزئیات برگزیت دست پیدا نمایند.

دوران ثبات یا دوران گذار

همان گونه که اشاره شد، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به معنای ورود این کشور به دوران ثبات و خط کشی شدن روابط مالی و حقوقی این کشور و اعضای باقیمانده در این مجموعه نیست. ترامپ در لایحه جدیدی که به مجلس عوام ارائه کرد و به تصویب رسید، احتمال تمدید دوران گذار را رد نموده و به این ترتیب، از طرف اروپایی خواسته است که ظرف مدت مقرر، به توافق با لندن دست پیدا کند. به عبارت بهتر، در روز 31 ژانویه سال جاری، صرفا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رسمیت پیدا می نماید و معین نمی گردد که از میان دو گزینه برگزیت سخت یا برگزیت نرم، کدام یک به صورت عملیاتی محقق می گردد. بدون شک یکی از بازیگرانی که در دوران گذار کوشش خواهد نمود تا انگلیس را به سوی برگزیت سخت ترغیب کند، ایالات متحده آمریکاست. دونالد ترامپ معتقد است انعقاد هرگونه توافقی میان لندن و بروکسل، به معنای استمرار بازی انگلیس در پازل مالی و تجاری اتحادیه اروپاست و در چنین شرایطی لندن نمی تواند به مثابه یک متغیر مالی و سیاسی مطلق وابسته به ایالات متحده در نظام بین الملل ایفای نقش کند. ترامپ بارها عنوان نموده که منتقد توافق انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر نحوه و چگونگی خروج لندن از اروپای واحد است.

منتقدان طرح جانسون چه می گویند؟

مصوبه اخیر مجلس عوام، مخالفانی نیز در انگلیس دارد. اگرچه بوریس جانسون ابراز امیدواری نموده که در خاتمه دوره انتقالی یک ساله به یک توافق تجاری جامع با اروپا برسد، اما بنا بر گفته بسیاری از منتقدان نخست وزیر انگلیس، زمانبندی یک ساله برای چنین مذاکراتی واقع بینانه نیست. آنها معتقدند رسیدن به یک توافق جامع که در برگیرنده دغدغه ها و ملاحظات انگلیس پس از جدایی از اتحادیه اروپا باشد، مدت زمان بیشتری را می طلبد و بر همین اساس لازم بود تا جانسون دوران گذار را محدود به مدت زمانی 11 ماهه نمی کرد. نباید فراموش کرد که انگلیس تا الان، به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا، با دیگر اعضای این مجموعه مراودات حقوقی و تجاری کاملا تعریف شده ای داشته است. به عنوان مثال مراودات تجاری انگلیس و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بدون تعرفه تجاری و محدودیت گمرکی صورت می گرفت. همچنین مبادله نیروی کار میان انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی و حتی تراکنش های بانکی میان آنها بدون هیچ گونه محدودیتی و در چارچوب نظارتی اتحادیه اروپا صورت می گرفت. با این حال، پس از معین شدن چگونگی خروج انگلیس از اروپا، معادله با قبل متفاوت خواهد بود. بر این اساس، انگلیس و اتحادیه اروپا باید بر سر نحوه تعریف نیروی کار، وضع تعرفه های تجاری و نحوه پیروی انگلیس از مقررات مالی اتحادیه اروپا به یک نتیجه مشترک و عملیاتی برسند.

اروپا قصد امتیازدهی بیشتر به لندن را ندارد

ماجرا به این نقطه ختم نمی گردد. هم مرز بودن ایرلند شمالی (به عنوان بخشی از قلمروی انگلیس) با جمهوری ایرلند (به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا) گره کور دیگری را در این معادله ایجاد نموده است. اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران مسائل امنیتی اروپا معتقدند که ایجاد محدودیت های مرزی یا قرار دریافت ایست بازرسی در مرز بین ایرلند شمالی و جنوبی، مولد بحران های سخت و حتی منازعاتی میان طرفین خواهد بود، خصوصاً آنکه سابقه چنین خشونت هایی قبلا بین ساکنان دو ایرلند وجود داشته است. منتقدان نخست وزیر انگلیس معتقدند حل و فصل این دو موضوع، باید به درستی و با تمرکز زیادی صورت گیرد زیرا اتحادیه اروپا قصد ندارد به سادگی در مورد این دو پرونده مهم به لندن امتیاز دهد. نباید فراموش کرد که سران اروپایی قصد دارند برگزیت را به مثابه یک الگوی ناموفق و شکست خورده برای دیگر اعضای اتحادیه اروپا (که بعضا زمینه استقلال از اروپای واحد دارند) جلوه دهند. از این رو بروکسل قصد ندارد در موارد اختلافی و در ترسیم آینده مناسبات خود و لندن، امتیاز ویژه ای به انگلیس دهد. در این صورت، دیگر اعضای باقیمانده در اتحادیه اروپا نیز نسبت به الگوبرداری از برگزیت و کسب امتیازات بعدی از اتحادیه اروپا ترغیب خواهند شد.

انگلیس هنوز آرام و قرار ندارد

اگرچه حزب محافظه کار و بوریس جانسون در انتخابات سراسری سال جاری توانستند به پیروزی قاطعی در برابر احزاب کارگر، لیبرال دموکرات و ملی گرایان اسکاتلند دست پیدا نمایند، اما نباید فراموش کرد که بازی به تازگی شروع شده است. بدون شک اگر جانسون تحت تاثیر القائات ترامپ، به زیاده خواهی در برابر اتحادیه اروپا روی بیاورد و در نهایت، بدون هیچ گونه توافقی از این مجموعه خارج گردد، بسیاری از رای دهندگان را به طغیان علیه خود وادار خواهد ساخت.

بر اساس آنچه تحلیلگران مسائل انگلیس و اروپا نسبت به آن اذعان دارند، اکثر کسانی که در انتخابات سراسری اخیر به جانسون رای دادند، خواهان خروج هدفمند و همراه با توافق نهایی از اتحادیه اروپا هستند. در چنین شرایطی انتخاب گزینه برگزیت سخت، به معنای انتحار سیاسی جانسون و وقوع اعتراضات و شورش های گسترده سیاسی و اجتماعی در انگلیس خواهد بود.

در این صورت، تنها یک جریان (ملی گرایان افراطی) یا همان حزب برگزیت (حزب استقلال سابق) از تصمیم جانسون مبنی بر پشت پا زدن کامل به اروپای واحد استقبال خواهند کرد و بسیاری از رای دهندگانی که به امید توافق نهایی با اروپا آرای خود را به سود حزب محافظه کار به گردش درآورده اند، در مقابل جانسون خواهند ایستاد. همچنین هرگونه اقدام جانسون مبنی بر عدم توافق با اروپا و گرایش مطلق به سوی آمریکا، با مخالفت بخشی از بدنه و حتی رهبران حزب محافظه کار همراه خواهد شد. در چنین شرایطی احتمال کودتای درون حزبی علیه جانسون منتفی نیست.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 620

به "برگزیت و مصوبه جدید مجلس انگلیس؛ جانسون در راستا انتحار؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزیت و مصوبه جدید مجلس انگلیس؛ جانسون در راستا انتحار؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید