افزایش درگیری ها در سوریه پس از 10 ماه آرامش شکننده

به گزارش مرد کوچک، خبرنگاران - گروه بین الملل: هفدهم مهر سال 98 نیروهای ارتش ترکیه و عناصر گروهک های تروریستی مورد حمایت آنکارا عملیاتی را با نام چشمه صلح علیه نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه (شبه نظامیان کُرد / SDF) در شمال سوریه آغاز کردند.

افزایش درگیری ها در سوریه پس از 10 ماه آرامش شکننده

نیروهای ارتش ترکیه یک هفته پس از شروع عملیات توانستند، دهها شهرک و روستا را با مساحتی در حدود هزار و 980 کیلومتر مربع در شمال استان رقه و شمال غرب استان حس که از تصرف شبه نظامیان کُرد خارج کنند و به اشغال دربیاورند.

دولت ترکیه عملیات چشمه صلح را با چراغ سبز و رضایت آمریکایی ها و به بهانه مقابله با خطر نیروهای شبه نظامی کُرد انجام داد، اما فرایند تحولات به خوبی نشان داد آنکارا به دنبال ماجراجویی در خاک سوریه و امتیاز گیری از دولت مرکزی این کشور است. پیشروی سریع ارتش ترکیه و گروهک های تروریستی در شمال سوریه، سران شبه نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا را به این نتیجه رساند که اگر از دمشق و مسکو درخواست کمک نکنند مناطق تحت تصرف بیشتری را از دست خواهند داد.

برای بزرگنمایی روی نقشه کلیک کنید

نیروهای شبه نظامی کُرد که مایل نبودند، شکست های بیشتری را تجربه کنند و ارتباط آنها از استان های حس که و رقه با شمال شرق استان حلب برقرار باشد در نهایت با دولت سوریه و روسیه به توافق رسیدند تا مانع از پیشروی های ارتش ترکیه و تروریست ها شوند.

براساس این توافق شبه نظامیان کُرد مناطق مختلفی را در شمال شرق استان حلب (منبح، عین العرب و…) شمال و مرکز استان الرقه (الطبقه، حومه شهر عین عیسی و…) شمال و شمال شرق استان الحسکه از جمله تل تمر، قامشلی و برخی گذرگاه های مرزی مانند الیعربه تخلیه کردند و نیروهای ارتش سوریه در این نقاط مستقر شدند.

نیروهای ارتش سوریه همچنین در طول جاده راهبردی M4 مستقر شدند و در نهایت این توافق باعث شد پیشروی نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی در مناطق شمالی استان های حلب، رقه و حس که متوقف شود و شبه نظامیان کُرد با کمک دمشق در امان بمانند.

در جریان تجاوز نظامی به مناطق در تصرف شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه، 350 هزار تن آواره شدند و عناصر تروریستی در مجموع توانستند مساحتی در حدود 2 هزار و 500 کیلومتر مربع را به اشغال دربیاورند. از اواسط آبان سال گذشته آتش بس در شمال سوریه اجرایی و درگیری ها متوقف شد اما دولت ترکیه اواخر آذرماه امسال و پس از نزدیک به 14 ماه بار دیگر توافق را با حمله مجدد به حومه شهر عین عیسی در شمال استان رقه زیرپا گذاشت.

به گفته منابع میدانی، تحرکات نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی از هفته گذشته در حومه شهر عین عیسی افزایش یافته بود و در نهایت جمعه شب (بیست و هشتم آذرماه) مواضع شبه نظامیان کُرد هدف قرار گرفت.

عناصر تروریستی با پشتیبانی یگان توپخانه ارتش ترکیه در ابتدا به روستاهای صیدا، جبله و المشیرفی هجوم آوردند اما با واکنش نیروهای شبه نظامی کُرد در این محورها روبرو شدند و درگیری های سنگینی میان طرفین به وقوع پیوست.

براساس آخرین اخبار به دست آمده، عناصر گروهک های تروریستی در جریان درگیری ها توانستند شبه نظامیان کُرد را در روستای راهبردی معلک را محاصره کنند؛ اگر این روستای مهم به اشغال درآید، شهر عین عیسی در معرض خظر جدی قرار خواهد گرفت. در جریان درگیری ها در حومه شهر عین عیسی دهها تن از نیروهای شبه نظامی کُرد و تروریست ها کشته و زخمی شدند؛ در حال حاضر، عناصر تروریستی در حومه عین عیسی در آماده باش کامل هستند تا آنکارا فرمان شروع عملیات را برای اشغال این شهر صادر کند.

به گفته منابع میدانی، یکی از اهداف دولت ترکیه از اشغال شهر راهبردی عین عیسی، قطع ارتباط شبه نظامیان کُُرد در شمال سوریه و فشار بیشتر بر آنان و همچنین مسدود کردن بزرگراه راهبردی M4 است.

سران نیروهای شبه ظامی کُرد برای فرار از شکست، مذاکره با دمشق و مسکو را در دستور کار قرار دادند و حال باید منتظر ماند و دید برای متوقف کردن پیشروی ارتش ترکیه و تروریست ها شهر عین عیسی و مناطق حومه را تخلیه و در اختیار نیروهای ارتش سوریه قرار می دهند یا خیر.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 1372

به "افزایش درگیری ها در سوریه پس از 10 ماه آرامش شکننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش درگیری ها در سوریه پس از 10 ماه آرامش شکننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید