آتش سوزی در کمین جنگل های استان آذربایجان شرقی

به گزارش مرد کوچک، اشرف شفیعی- تبریز - خبرنگار:جنگل های کم پشت اما پرحادثه آذربایجان شرقی که تازه از ماجرای قلع و قمع فاصله گرفته است این روزها درگیر حوادث آتش سوزی است.

آتش سوزی در کمین جنگل های استان آذربایجان شرقی

وقوع چند آتش سوزی در هکتارها زمین از مناطق جنگلی ارسباران طی یکی دو هفته اخیر، نگرانی ها را برای تخریب این منابع خدادادی استان به گونه ای دیگر فراهم نموده است. آتش سوزی هایی که به دغدغه ای دوباره برای فعالان محیط زیست استان تبدیل شده است. این موضوع از دیدگاه مسئولان استانی هم به نوعی بحران محسوب می گردد. محمدباقر هنربر، مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، در این زمینه به چند سؤال خبرنگاران پاسخ داده است.

  • در روزهای اخیر خبرهای مختلفی از آتش سوزی در مناطق جنگلی استان به گوش می رسد، علت این آتش سوزی ها چیست و چرا با روند افزایشی روبه رو هستند؟

با توجه به گرم تر شدن هوا در روزهای اخیر که در بعضی نقاط استان تا 40 درجه هم می رسد، خشکی زیاد و اصطکاک رخ می دهد و عامل مهم آتش سوزی در مناطق جنگلی است؛ البته هر سال در چنین ایامی این آتش سوزی ها را شاهد هستیم اما سال جاری آمار آن ها افزایش یافته است.

  • آیا کارشناسان در آنالیز این آتش سوزی ها با موارد عمدی روبرو شده اند؟

در بیش از 90 درصد از آتش سوزی ها عوامل انسانی هم دخیل است اما این به معنای عمدی بودن نیست؛ بلکه بی احتیاطی شهروندان و گردشگران در این زمینه مؤثر است که گاهی با رفتن آن ها از نقطه مورد نظر آتش سوزی گسترده ای در منطقه ایجاد می گردد.

  • عوامل تشدیدکننده دیگر چیست؟

وقوع بادهای گرم در این زمینه مؤثر است و بادهای گرم و خشک موجب وقوع آتش سوزی و تشدید آن می شوند. از سوی دیگر یک آتش کوچک هم به واسطه همین بادهای گرم به دلیل خشکی زیاد زمین، حجم آتش را گسترده می نماید.

  • برای مهار آتش علاوه بر تجهیزات از توان افراد بومی هم استفاده می گردد؟

در سال های اخیر با مسائل زیادی برای مقابله با آتش روبه رو بودیم. اما تدابیر لازم برای بهره مندی از ظرفیت های بومیان منطقه انجام شده است. افراد بومی روستاهای اطراف جنگل ها، بعضی آموزش ها را دیده و در مواقع این چنینی تا رسیدن نیروهای امدادی اقدامات مؤثری را انجام می دهند که در کاهش خسارت و تخریب جنگل ها مؤثر است. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در هفته جاری به ویژه در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه دمای استان به صورت محسوس افزایش پیدا می نماید و احتمال آتش سوزی مراتع و جنگل ها وجود دارد. بنابراین باید اقدام های پیشگیرانه از سوی مردم و مسئولان انجام گردد تا از بروز این اتفاقات جلوگیری گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: miniman.ir شناسه مطلب: 232

به "آتش سوزی در کمین جنگل های استان آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش سوزی در کمین جنگل های استان آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید